For minneboksen

 

 

 

 

Lørdagen blåser friskt inn på arenaen. Og kaldt. En ny uke er på tur til å legges bort. Kanskje får noe plass i minneboksen.

 

 

 

 

Dette har vært en hard uke.

En uke som har krevd til gangs.

Jeg sitter her og pusser fjæra for å heles.

Akkurat dette innlegget gjelder fortsatt.

Men med hard jobbing vet jeg det går fint.

 

Bildet her tok jeg da jeg var på tur hjem fra Kristiansund.

Utsikt fra ferga som tar meg tilbake til mitt land.

 

 

Det har bare vært for mye, for mangt og for liten plass til alt.

Så jeg mister troen.

Men vi er nok flere som er slitne av det vi er i gjennom.

Så da lar jeg det ligge.

 

 

 

I stedet vil jeg fortelle om en fin opplevelse.

Og at ordtaket om at det ikke er vær, men klær som er viktig, stemmer veldig godt.

 

 

Sønnen min har for lengst bevæpna seg med alskens turutstyr, økser, kniver til bruk i en villmark. Han syns turliv er interessant.

Han blir mer og mer begeistra for mulighetene her jeg bor.

Så her en dag gikk han  i gang med å lage en bedre definert sti ned til en skogsvei faren min fikk lagd ned til sjøen for mange år siden.

 

Nå er mye vokst igjen, men jeg har holdt noe åpent.

Jeg bruker å gå denne veien en del. Spesielt sommers tid.

 

Nå går opparbeida veien fra der gården lå før, et lite stykke fra her den nå ligger, så vi må gå gjennom et stykke skog først.

Det var i dette stykket sønnen har markert stien som han ville vise meg.

 

 

Torsdager starter jeg sent på jobb og ellers var det eneste muligheten den uka her.

Så vi pakka sekken med drikke og mat.

Vi skulle spise frokost ved sjøen.

Til alt overmål tok jeg med meg fiskestanga, det var lenge siden den hadde vært i bruk. Så ambisiøse planer på kort tid.

 

Stien starta helt nederst ved et bratt jordstykke. Det som kan være vanskelig om sommeren er at det er dyr på beite inngjerda av strømgjerde, men bruker å smyge meg utenfor det gjerdet nedover det nokså ujevne jordet.

Men derifra gikk stien slakk og greit i møte med skogsveien, så vi var snart nede ved sjøen.

 

Det begynte både å regne og sludde pluss at det blåste.

 

Sønnen skulle lage bål og jeg gikk ned på et svaberg, satte sammen fiskestanga og kasta.

 

Det ble med det kastet.

Jeg måtte jobbe for å få snøret inn igjen, snella dro ikke helt og til slutt satt angelen fast i bunnen, såpass at den ble liggende igjen.

 

Imens hadde eldstemann samla ved, litt slik akk o’ve. For den var våt.

Bålet brann sjenert nede på stranda, ville helst gjemme flammene sine.

 

 

Jeg laga le for bålet, han kappa opp nye greiner.

Til slutt spikka jeg et par pinner til å stikke i pølsene. For flammen var akkurat stor nok til å steike et par pølser.  

Frokosten vår besto av ostepølser, brød, stekt løk. Jeg hadde også kjøpt med to små ketchup- og sennepflasker.

 

 

Så der satt vi i regn og sludd og spiste pølser i brød til frokost.

Og det var aldeles herlig.

 

Innpakka i ulltøy og regntøy.

Vi led ingen nød.

Bare tida, den rasa avgårde i sin vante tro.

 

 

Det var bare å pakke sammen å legge i veg oppover bakkene igjen. Jeg måtte rekke å dusje, kunne ikke sitte på biblioteket som et duftende- eller stinkende bål.

 

Jeg kom i stedet fram som et blussene bål, det tok sin tid før ansiktet innfant sin normale farge.

 

 

Men jeg tenkte at dette hadde jeg skikkelig godt av, få pulsen såpass opp i omdreininger.

 

Så da får det våge seg med de andre dagene som ikke var fullt så gode, når jeg hadde en slik opplevelse.

 

 

Og denne tror jeg faktisk blir liggende i minneboksen.

Vil ha flere av slike.

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Det er godt å gjøre litt utenom det vanlige, det gjør godt for sjel og sinn. Så får det heller være at det blir litt travelt, men som du skriver, man lever lenge på slike minner.
      Pølser smaker jo veldig godt når de er grillet over bål 😀
      God lørdag! <3

      1. Det gjør det, godt å være ute. Kjente jeg ble dyktig sliten utover kvelden :D. Vettu, vi gikk i fra pølsene som var igjen. Skal ned å se etter de nå. Regner med de er borte. Riktig fin lørdagskveld. 🙂

    2. Så godt med sånne opplevelser sammen. Om været ikke spiller på lag, har man da klær heldigvis. Livet er ikke alltid lett å betjene, men vi kommer gjennom det alle sammen har jeg hørt 🙂 🙂 🙂 Håper du får en fin helg med ro og kos. Klemsiklem:)

      1. Det er det som er så rart, man orker ikke gå ut på grunn av været – men når man kommer seg ut er det fint på en måte likevel. Livet har utfordringer, nå er det så mange forandringer som fører til usikkerheter. Så gjør veldig godt med helg. God lørdagskveld. Klem <3

    3. Du skriv så godt altså, her følt æ at æ lest ei historie i ei bok. Nesten så æ fikk litt Erlend Loe-vibe, uten at æ har lest så mang flere bøker enn fra han da. Men læll. Fint minne du skildre! Skulla gjerne vært med på bålbrenningsfrokost 😍 Og det som ikke e så fint skildre du også svært godt. Livet ass. God helg!

    4. Likt godt denj sammeligninga me Erlend Loe, he, he :D. Takk nuttitutti mi <3. Du blir me ne på frukost næste gong du e heim. Å no e d hælg, HURRA!! Stor klæm <3

    5. Fiskelykken kan det nok være så som så med i blant, noe jeg har fått erfare selv… Jeg fikk som regler bare gress på kroken jeg og en å annen tass som fikk lov å leve en stund til. Koselig med bål ute og grilla pølser også tenker jeg. Noen uker er harde og da er det godt vi har helgene til å senke skuldrene og legge det bak oss.
      Ønsker deg en fin 1 mai og søndag 🥰

      1. He, he, den kan det, fiskelykken. I gårkveld var vi nede igjen og det ble mange kast, men ingen fisk. Bare sik ulumskheter man finner på sjøbunnen.
        Ja, noen uker koster mer. Heldigvis føles alt bedre i dag.
        Riktig fin 1. mai til deg også. <3

    6. Høres ut som en fin start på dagen og godt er det å komme ut og lufte hodet litt.😊
      Fine minner å ta fram når andre ting skal bearbeides. Ha en riktig fin kveld!🌹

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg