Loopen i livet

 

 

 

 

Natta hjalp ikke. Da må reparasjon til. For noen ganger må mer til-.

 

 

 

Neste år har jeg bodd her like lenge som da jeg flytta herifra.

Ikke i huset eller nærmiljøet. Det tar en halv time å kjøre dit jeg trødde mine barnesko.

 

Jeg husker hvordan jeg så fram mot å flytte, jeg skulle flytte til by’n.

Ved en feil kom jeg ikke inn der jeg hadde søkt videregående, ønsket mitt var å bli ‘reklametegner’.

Men å gå hjemme uten annet å bestille enn å gå hjemme, var fullstendig uaktuelt for meg. Sjøl om foreldra mine syns det var tidlig å sende en 16 åring i fra seg.

Derfor ble det kjole og draktsøm i Kristiansund.

Det var der jeg fikk høre om kunst og håndverksskolen, så drømmen skifta retning fra reklametegner til motedesigner.

 

Det å flytte var befriende.

Jeg fikk venner.

Jeg torde å betro meg til andre unge mennesker.

For i barndommen lærte jeg meg å beskytte meg mot andre barn.

Torde ikke lite på dem.

Jeg var den som alltid ble valgt sist til gruppearbeid og idrett, utenom om gruppearbeidet som handlet om kreativitet og tegning.

 

For jeg var ingen populær unge, jeg var heller ingen trygg unge.

Eldst som jeg var ble jeg oppdratt til å sitte igjen med lite sjølsikkerhet. På et vis…

Men jeg tvilte ikke på at foreldra var glad i meg, til tross for min miserable person.

 

 

Inni meg var det ikke slingring, jeg visste hva jeg ville og hva jeg ikke ville og hvem jeg var.

 

Og å flytte bort var en av mine store mål.

Og det ble bra.

Det ble virkelig det.

Det var så godt å slippe de små steders rammer.

 

Etter noen år kom jeg inn på Statens håndverk og kunstindustriskole.

I Oslo.

Det var bare de som hadde den linja jeg ønska.

Etterpå jobba jeg med klær, men jeg hadde for lite kunnskap til å forstå arbeidet en måtte investere og tiden det tok.

Og det handler sikkert om biologi-. Så jeg gjorde det de fleste gjør, etablerte meg og fikk barn.

Noe som heller ikke gikk helt enkelt.

Uansett er jeg glad for denne gaven, den retninga det tok og at jeg fikk bli mor.

 

Og så velger jeg til slutt å flytte dit jeg flytta fra som ung.

Til høsten har jeg altså bodd her 15 år, ett år mindre enn da jeg flytta bort.

 

Det har vært år i motbakke.

Nå skal jeg ikke skylde på at det er stedet som er håpløst, det er som alle små steder, sammensatt av den kulturen som råder ut i fra de folka som markerer sterkest.

 

Det handler vel mest om omstendigheter.

Timeing.

Min timing har ikke vært så bra.

Jeg står igjen som den siste som bli valgt.

Føler jeg.

 

Så morgenen min er fargelagt.

Av dagen i går.

Det holdt ikke med en natt.

Jeg er fortsatt sår og skrapa i sjela.

Av ord som faller, blikk som fortelle, handlinger som prissetter verdien.

Det jeg oppfatter.

-Tror jeg oppfatter.

 

Alt er som det er.

Jeg må ordne opp med sjela mi.

Blant anna med å skrive her.

For det kan hjelpe…

 

Jeg er nok en sårbar personlighetstype, og aksepterer det.

Ikke bare problemer med å være slik sammensatt, man får også mye fint ut av det.

 

 

Noen solstråler slipper gjennom skydekket, både i virkeligheten og i overført betydning.

 

 

 

 

Hvorfor jeg bor et sted jeg blir valgt til slutt, kan du sikkert spørre…

 

 

Si det.

 

 

Kanskje er det bare noe jeg tror…

Tror og lar bli en sannhet.

 

Det er faktisk en del lærdom i dette også.

Å bli valgt til slutt er kanskje mer en metafor på en følelse.

En følelse som er bygd opp av at jeg er alt for ofte alt for sliten.

Så sliten at navn og begrep fader ut og er borte.

 

Det er nok det jeg har en jobb å finne ut av, løse og komme ut av.

Kanskje handler det ikke så mye om stedet, men at jeg tok over oppdragelsen av meg sjøl som den eldste.

Og at jeg er alt for streng fortsatt.

 

 

 

Er du for streng mot deg sjøl?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Gjenkjennende dette her også. Det var ikke alltid lett å være ungdom fra bygda, om man ikke var populær. Vet alt om det egentlig. Følte meg mange ganger som usynlig. Men etter mange år har jeg, og sikkert du, funnet ut at vi duger vi også. Jammen gjør vi det. Det er ikke bra å være så kritisk mot seg selv. Vi er bra nok som vi er, nemlig. Klem til deg 🙂

      1. Ja, vi er det, bra nok. Ikke bra å være for streng. Og vi duger, absolutt. Tror vi har hatt mange av de samme tankene oppover, kan det virke som :). Klem <3

    2. Kommer sjøl fra et lite bygdesamfunn, og den er ikke god den følelsen der, nei.. og mulig du i lag med meg må kjempe med den resten av livet. Men det kan nok hjelpe på å ikke være for streng med seg sjøl.. og prøve å puste fritt og ta livet som det kommer, og vite at man er gode nok i massevis 🥰

      1. Du har så rett, vi er gode nok. Livet setter seg, erfaringen og opplevelsene, på godt og vondt, alt vi er i gjennom preger oss. Ønsker bare at vi mennesker kommer dit at vi gir bedre plass til hverandre. <3

    3. Å bo i ei lita bygd, er ofte vanskelig. Og jeg kan kjenne meg igjen i en del av det du skriver, bortsett fra at jeg ikke var sikker på meg selv på innsiden heller, før jeg ble godt voksen.
      Du skriver så godt, og på en slik måte at jeg nesten kjenner følelsene dine. Og det kan virke som om du som jeg er veldig vare, og er kjenner ting som ikke blir sagt…..
      Ønsker så inderlig for deg at du skal få det godt, og finne ut av hvordan livet kan bli bedre så du ikke føler det sliten alltid. Kjenner meg så altfor godt igjen der også…
      God klem til deg fra meg <3

      Nydelig bilde av deg! 😀

      1. Så bra du har den sikkerheta i dag, og det tror jeg. For du vises og tør.
        Varheten har jeg nok, som deg, den kan være slitsom, men den er også veldig fin å ha.
        Ønsker også å finne fram til mer overskudd, men ser bare en mulighet i dag, vet ikke om jeg vil og om det blir bedre da heller.
        Takk for en veldig fin kommentar fra deg.

        1. Tror kanskje jeg vet hva muligheten er, og om du ønsker det kan du ringe meg en dag, så kan vi snakke om det 😉 Eller bare kom en tur 😀 Bare si ifra først så jeg er hjemme 🙂 God klem <3

          1. Vi må møtes en dag, det er jeg sikker på blir hyggelig. Muligheten jeg ser er ikke noe drastisk, men med helsa mi er nok veien ut av arbeidslivet logisk. Er bare ikke helt der. Riktig fin lørdagskveld, her er det planer om tur ut. Klem <3

    4. Vi flyttet til Oslo da jeg var 6,5 år fra Lørenskog, og det var nesten som å komme fra landet til den store byen. I de store byene blir man borte i massen, og det tror jeg nok at jeg gjorde. Jeg tror også at jeg likte det. Det har nok sine fordeler å ulemper å vokse opp på et lite sted, og ikke alltid like enkelt om man er en sart sjel ❤️ Du skriver så godt om de vanskelige tingene, og jeg lever meg så inn i ordene dine. Håper kvelden og natten blir god, klem 🥰

      1. Tusen takk for en veldig fin kommentar.
        Ja, de små plassene har både sin positive og negative sider. Tror barn kan ha det bra både på små og store steder, det kommer an på det som møter dem. Godt det gikk fint å flytte inn til Oslo for deg. Jeg likte i hvert fall veldig godt den følelsen av å “komme bort” da jeg bodde der som ungdom. Friheta det følte med seg.
        Fikk en god og lang natt her, enda sitter uka i, men det blir bra. Klem <3

    5. Jeg tror det er noe du tror og at barndom og oppvekst sitter igjen, og at du er for streng med deg selv…
      Kjenner meg veldig igjen… som storesøster til 5 og oppdratt til å ikke ha for mye selvtillit…Kanskje det bare var slik den gangen…
      Jeg flyttet jo også “heimatt”, men etter 40 år. Enda kjenner jeg behov for å beskytte meg litt og har tenkt gjennom hvem jeg vil ha kontakt med og ikke…
      Både fint og sårt å lese din historie

      1. Tror det var mye mindre kunnskap om hvordan barn burde behandles, der har det skjedd mye og det er bra. Enda lengre tid før du flytta tilbake da, tror det blir ca. 33 år borte for min sin del. Og muligens flytter man igjen, kanskje…
        Takk for at du syns historien var fin, men jeg har ikke såre følelser sjøl, tror jeg. Forstår sammenhengen og det handler om livet. Det vil alltid ha ups and downs. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg