Skulle kjøpa blomar

Ein liten oppdatering. Veka er i gong. I morgon er vi midtvegs.


I dag har det atter vore bytur. Far var på kontroll. For augo. Både mor og far var med. Da vi sat på venterommet opplevde eg noko artig. De veit slike venterom der folk sit rette på stolane sine og blar i vekeblad. Medan dei vert ropa opp ein etter ein. I dag var det tomt da vi kom inn. Berre oss tre.

Så kjem ei lita dame med rullator inn. Ho snakkar mest før ho kjem til luka. Ho fortel høyrer eg. Så sett ho seg i ein stol. “Det er så isete” seier ho, “eg skulle kjøpe meg blomar”.

Og slik starta det. Den vesle dama hadde så blidt eit andlet, og så snakka ho. Stemmen var stille men ho snakka i ein jamn straum. Så kom det inn eit par, litt yngre enn dama og foreldra mine. Dei starta også å snakke. Det viste seg at både forelda mine og desse hadde felles kjende. Både far og mannen som var kome til var tunghøyrte, men dei snakka. Når dei køyrde seg fast i misforståing pga at dei begge hadde nedsett hørsel vart dei retta på av oss andre. Og den vesle dama snakka, ei stund snakka dei alle saman om ein mann sølv om dei ikkje snakka om same mann. Det hadde ingenting å seia.

Eit så summande venterom har eg aldri vore borti. Men det var forfriskande. Det var artig. Og sjølv om dei snakka mest om seg sjølve utan å høyre på kva den andre sa var dette kjempemoro. Og eg trur alle hadde ei riktig fin oppleving av å være i rommet, både dei som snakka om seg sjølv og dei som fekk rolla som publikum :).

 

I kveld var det godt å være heime att. Tenne opp i omnen. Slå på tv og høyre på drøfting om at nabokommunen er valt ut til å få ein av landets mest berykta menn som gjest. Plutseleg var nabostrøket sett på kartet……men trur ikkje det vil skje. At mullah Krekar blir flytta slik langt ut på landet. Bokstaveleg talt.

 

Riktig god natt.

 

9 kommentarer
    1. dette minnet meg om venterommet her på bygda den gang vi hadde et da 🙂 nå har vi ikke lege lenger og må reise til Ørsta / Volda ,kan være artig på slike steder ja

    2. Så hyggelig med en slik positiv opplevelse fra et venterom…:)
      Synes vanligvis det er en pinlig stillhet slike steder..så jeg sitter som regel å blar i et blad 🙂 Den dama hørtes herlig ut også ..
      Ønsker deg en fin dag og klem fra meg 🙂

    3. For et par uker siden, satt jeg og datteren min på tannlegens venterom. Der satt en dame jeg kjenner der, med sin sønn også. Og hun har også enda en sønn, som går i min datters klasse. På venteværelset satt også en mann, med sin datter. Ingen av oss kjente han. Men jeg og hun ble sittende og prate…og det ble både ironi, humor og latter. Og etterhvert føyde mannen seg også inn i samtalen. Han følte seg hjemme i den avslappede stemningen. Det var også en ventestund jeg ikke har opplevd før, og ganske hyggelig faktisk 🙂
      Krekar burde bli sendt dit han hører hjemme etter min mening. Og det er IKKE i Norge. Det samme gjelder “kollegaen” hans, Bhatti. Vi har ikke bruk for sånne mennesker i vårt fredelige samfunn. Og de to vil alltid skape frykt og bekymring for oss, samme hvor de befinner seg. Jeg unner alle mennesker noe godt. Til og med dem. Men da må de også oppføre seg pent i samfunnet. Noe de ikke gjør. De er skumle, rett og slett.
      Ha en deilig dag i dag. Og håper du klarer å lyse opp litt ekstra med litt vårlige blomster. Nå er det ikke så lenge til våren viser sin fargefulle kåpe frem 🙂

    4. fruensvilje: Det lager en sosial ramme og det er noe de fleste har behov for. Det kan bli noe samtale på det lokale legekontoret, men da kjenner folk hverandre i utgangspunktet.

    5. annebe: Det kan være en pinlig stillhet på slike steder, derfor var det så herlig denne eksplosjonen av samtale.
      Og den vesle dama var en artig type, og har det ikke vært for henne hadde dette ikke skjedd :)).

      Du må ha en fin torsdag :).

    6. Eva: Det kan være riktig hyggelig når det blir sosialt på et venteværelse. Men det er klart, det finnes absolutt ganger det er best å stenge seg inn i seg selv også.

      Den saken med mullaen…., kan aldri tenke meg det de har bestemt skjer. Det er ett og slett for dumt. Og enig med deg, alle mennesker bør ha det godt. Hvordan utvikle mennesker til klokere valg, empati, forståelse og forstå at det aldri hjelper å ta liv.

      Har forresten kjøpt meg vårblomster, men ikke pakket de ut ennå. Er så fryktelig sliten for tida, har hatt for lite tid til og hente meg inn.
      Håper dagene dine er fine :)).

    7. Dette landet her stoler jeg ikke på når det gjelder mullaer og sånt. Snillismen er for påtagende. Man skal liksom ta på ALLE med silkehansker. Unntatt sine egne da. Sånne som meg og deg. Vi må slite med nebb og klør for våre rettigheter innfridd.
      Dagene mine er veldig opp og ned. Mer ned enn opp er jeg redd. Men, jeg gir aldri opp 😉 Og nyter de gode dagene til fulle 🙂
      Ha en strålende fin helg. Det har du fortjent <3
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg