Det bles

 

Vinden rusker i rundt meg. Den har herja nokre dagar.

 

Først blas hagl-elingar  over marka. Kvitt og sørpete, sporete og glatt vart tilvære. Så blas alt vekk, medan regne piska ein i ryggen. No ser ute-rommet ut som ein fullkomen vår. Mest ikkje ein snøflekk å sjå. Og eg trur nokså sterkt at om skyene held seg unna, vil eg sjå at sola har vendt attende. Til huset mitt og vårt her i bakken. Eg trur eg da kan oppleva denne strålande, lysande firkanten som kryp seg bortover golva og oppetter veggene og er attende med all si kraft, sjølve sola. Og ein påminning om våren som er i emning. For neste månad er den her.

Våren.

I tillegg skal eg henta meg ein stor bukett bjørkeris i dag. Sette den i vatn. For no til søndag er det fastelavnen. Med bollar og farga fjør.

 

I dag skulle eg eigentleg til Kristiansund, møter og slikt. Så skulle eg laga middag til yngste kom heim frå skulen. Men så kom mellomste heim og eg må hjelpe henne. Den hjelpa måtte eg gje høgste prioritering. Så middagen med yngste får eg ta ein annan dag. Møtet var det berre eg som la på meg at eg måtte, trur ingen andre syntes det var så viktig at eg var der. Og å sleppa ferga i blåst er heilt greitt. Ikkje så glad i rullande bøljar med kvalme på toppane. Så da gjenstår berre eit par må’ar, og dei skal eg hamla opp med i blåsten. Men aller først skal eg blesa meg ut for å blesa inn med ein stor bukket kvister. For å prisa våren med sol i bakkane og snøklokker og kvitsymrer under buskane i emning……..snart.

 

6 kommentarer
    1. Våren, den gleder jeg meg virkelig til. Lysere dager, sol, varmere vær, farger…
      Bjørkeris er jo en fin forsmak på våren <3 Fine farger og gode løfter 🙂
      Jeg tror kanskje jeg skal bake boller jeg 🙂
      Kos deg masse med det du får gjort eller kun det du har lyst å gjøre 🙂
      Klem <3

    2. Her har det vært noen fine dager med både sol og deilige temperaturer…håper det varer lenge:)
      Da guttene var mindre hadde vi alltid boller og fastelavnsris…nå tar vi det litt som det “faller seg”..Vakre de du har på bildene 🙂
      Viktig og hyggelig å kunne hjelpe barna 🙂 Jeg blir veldig fort sjøsyk…så bølger er ikke noe for meg 🙂 Gleder meg veeeldig til vår 🙂 Klem<3

    3. Eva: Våren er en god tid, og i går var det veldig vårlig her – men i dag er jordene hvite.
      Jeg veit ikke om jeg skal bake boller, ingen av barna kommer hjem – så det må bli i samråd med de andre voksne i familien. Tenker faktisk å ta til meg fastetanken etter feittirsdag…..må til å bli bevisst på bevegelse og kosthold. Altså gjøre noe aktivt. Jeg har ikke kommet meg i gang, men må, for kroppen har det vondt og det er dumt:).

      Ha en riktig fin og trivelig dag, skal lese litt blogger nå – harigjen ikke rukket det.
      Klem 🙂

    4. annebe: Sol og temperatur er veldig godt :).
      Fastelavnsriset på bildet er fra i fjor. Det ene hadde jeg ute, året før var jeg i Östersund og på museet det hadde de pyntet et ris med stoffremser, jeg likte det jeg så.
      Nå ble det ikke bårer på meg og godt var det, nå husker jeg ikke om jeg skreiv om de omprioriteringene i går……jo, jeg gjorde vel det….ha, ha :).

      Og det skal bli veeeeeldig godt når våren kommer på ordentlig. Så faktisk det var kommet opp noen spirer av snøklokker i går :).
      Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg