Å brenna

 

Det ramla ned i hovudet mitt i kveld. Tanken. Om alt som er ein brann, alt som brenn…….

 

I kveld var det betre enn det meste å koma heim. Hyva omnen full av ved. Skikkeleg få det til å brenna stort og varmt. Kjenna heilt inn i margen-, kjenne varmen og kor god denne varmen var.

Dobbelt godt.

 

Eg fekk unna meg mykje i dag, eg greidde å konsentrera og fokusera. Følte meg som ein sigerherre da eg rulla kontrollert over eit tynt snølag på tur heim, etter at mørket hadde lagt seg.

 

I dag sto det supe av rotgrønsaker på menyen. Den skulle krydras. Blant anna av cayennepepper. Ei halv teskei. Tok det på slump………..

Det er lenge sida eg har ete mat så snør og tårer har runne. Supa var i brann, tunga var i brann, så no held eg på med ettersløkking. Det prikkar i leppene.  

 

Siste dagen med diett er over. Eg sluttar fire dagar før eg skulle, før dietten var over. I morgon skal eg ein tur opp på vekta. Før eg kle meg i svart. Eg skal følgje mor sin eldste bror på det som vert kalla den siste reisa. Eg vil møte mykje familie, folk det er lenge sidan eg har sett. Da passar det ikkje det eg har heldt på med. Det får eg ta opp att seinare. I morgon skal eg berre være tilstades. Så om dagen er tung, så er den naturleg. Men eg kvir meg. Morbror min var over 93 år. Eit liv har brunne ut.

 

Så heilt til slutt i kveld vil eg trekkje fram mellomste jenta mi. Ho brenn for det ho har lyst til. Ho vil synge. I dag hadde vi ein lang prat. Ho var trøyt og sliten og det gjekk ikkje slik ho ynskte. Derfor vil eg dela med dykk ein av songane ho har skreve. Fordi eg tru ho vert glad om eg gjer det.

Frå ein varm, fuktig dag i fjor sommar tok ho med seg gitaren på terrassen for å synge om snø og hjarta som kan flamme, medan skydekke hang lågt over fjorden.

4 kommentarer
    1. Først må jeg bare si det, fantastisk nydelig sang <3 <3 <3 Den var akkurat sånn som jeg liker. Stemningsfull, litt melankolsk, og veldig lett å nynne med 🙂 Utrolig flink jente du har <3
      Alltid trist når noen går bort, enten de er gamle eller unge. Man er jo glad i vedkommende, og det vil bli et savn. Den siste reisen er ofte trist og stemningsfull, men godt å vite at man ikke er alene i sorgen.
      Den suppen din høres skikkelig hot ut 😉 Det må være noe for dem som virkelig har behov for å rense litt opp i disse forkjølelsestider 😉 Jeg tror at jeg selv skal holde meg litt unna den retten der 😉
      Ønsker deg en så fin dag som mulig, selv om den nok blir litt trist preget.
      Medfølende klem til deg <3

    2. Eva: Vi har syngende jente begge vi to :). Hun er nok litt prega av Øst Europeisk, Slavisk, Jødisk, Romani….så det får en liten vri mot det. Hun var veldig lei seg i går etter og ikke hadde kommet seg inn på en studieretning med sang/musikk.
      Ja, det trist når noen går bort, men også naturlig. Skal straks dra. Gleder meg til i kveld.
      Suppen skulle ikke være så stek:).
      Takk, og rikti-god-dag-klem til deg <3

    3. Nydelig jente og nydelig sang. Jeg fikk ikke med meg alle detaljene i teksten på dette lydopptaket, men at hun synger med sjela og hjertet DET fikk jeg med meg. Pussig, JEG er også ei syngejente og dattera mi og. Hun ønsker å ta årsenhet i musikk til neste år med sang som hovedinstrument. Vet ikke om hun kommer inn…… Ler godt av dama som koker seg brennende suppe og slumper med krydderet så hu må drive med “Ettersløkking. Har kokt mye rart som jeg nesten ikke har klart å få i meg jeg og. Med andre ord : GJENKJENNELSE!!!

    4. karidansen: Har du også en syngende jente :), så artig. Hvor tenker hun og ta årsenheten?
      Opptaket her er av mobil, så da blir kvaliteten etter det. Akkurat nå sitter hun på toget tilbake til Trøndelag – litt desillusjonert regner jeg med. Men alt er lærdom og kan brukes til noe nyttig. Utenom å krydre suppa for mye, akkurat der var nok lærdommen minimal, bare brennende :))).
      Og gjenkjennelsen er gjensidig i mye av det du skriver…..som du sa -, og som jeg tenkte å kommentere-; at landsdelene våre hadde noen likhetstrekk i folkesjelen, det kan være noe i det. Og ellers ser jeg av det du skriver at de tankene du presenterer IKKE er ukjente :). Ha en riktig fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg