Melankoliens blå djup

 

Ein regntung dag er over. Igjen. April har fått bremser. Det er vått og vått og enno meir vått. Og så er det kaldt.

 

Omnen er pakka full av ved og gjev ei frossen skjel varme.

I kveld kryp eg inn i meg sjølv. Som ei lita jente. Under bordet med duken vernande over. Eller ei lita Tommelise, med føtene opp framom meg, som eg held armane i rundt. Under eit grønt blad som det dryp tunge regndropar frå. Akkurat der eg sit er det tørt. Trur eg har gul kjole med raude, store prikkar.

 

– Om eg var ei Tommelise.


 

– Men eg er meg.

Og eg må til å gjera noko som er lurt. For no sit eg med data i fanget og har berre lyst og snavla. Og det er ikkje lurt.

Føler meg litt einsam. Utan vener. Litt slik at ingen forstår meg.

Og så tenkjer eg det er bra. For kanskje det betyr ørlite grann meir energi?

At eg ikkje er så fornøgd med den holebuartilvære lengre.  Men eg har ikkje tiltak til noko meir i kveld.

Ikkje enno.

Det var kanskje i kveld eg var invitert på noko eg tenkte eg kanskje skulle væra med på??? Så eg skal leggje meg tidleg for å stå opp frå melankoliens blå brønn i morgon.

Utkvilt.

 

14 kommentarer
    1. Fin måte å si det på og fint illustrert..synes jeg ser deg for meg der du sitter å tenker og kjenner på følelsene 🙂
      Og som du sier ,det at en ikke er helt fornøyd og har lyst til å oppleve /være med på litt mer ..kan være et positivt tegn også..håper det :))Ønsker deg ei god natts søvn..og en flott dag i morgen :))

    2. jeg håper det går hull på bobla di,att du finn energien igjen og et sosialt liv,ei god venninne er noe alle burde ha,ei å prate med,ei å gå tur ilag med 🙂 håper du og eg får mulighet til å gå en liten tur sammen før mitt opphold er over 🙂

    3. annebe: Takk, koselig kommentar :).
      Gjør alltid godt med en natts søvn, så nå er en ny dag plukka fram. Og jeg håper jeg ønsker å være med på mer, for jeg lever rimelig rolig og tror det kan være bra. – Etter hvert :))).
      Riktig fin og nydelig fredag til deg. <3

    4. fruensvilje: Det var litt nedtur og igjen føle seg så sliten etter noen gode dager etter påsker…..men tror likevel jeg er på god vei og på rett vei. Jeg har mennesker jeg kan gå tur med, om jeg vil…..og håper jeg kommer meg dit at jeg vil dele mer tid med andre.
      Det og fått til en tur før du dra etter jeg kommer har vært kjempetrivelig, men du må huske at jeg kommer dragende med en elendig form:)).

    5. her er jeg vant til litt av hvert,noen er som en duracellkanin og andre såvidt dei makter å bevege beina hi hi,heldigvis kan en rusle i akkurat det tempoet en selv vil og hvor langt en vil gå )her er ikke noe feil ser du

    6. Å, det var et koselig bilde…. Vet ikke hvordan du gjør det rent teknisk, men fint er det! De aller fleste av oss har vel kjent på den Tommelise-følelsen…… Og noen ganger må vi tre ut av Melankoliens blå brønn. Du er en mester med metaforer(som jeg tror det kalles! 🙂 )
      Hvis vi føler at overskuddet kommer ettter en periode med “slitenhet” er det fort gjort å gape for høyt, og så tror vi at vi er tilbake DER igjen….

    7. karidansen: Takk…jeg har et enkelt redigeringsprogram, fungerer greit. Om du vil kan jeg sende deg navnet, det er gratis på nett. Som sagt, det er enkelt.
      Tuller litt mellom metaforer og allegori….men liker nok å finne en litt annen måte å skrive ting på, liker dog ikke klisjeer. MEN……kan ha litt problemer med saklige tekster :)).
      Har nok jobbet for mye i det siste, det er så mye jeg VIL!

    8. Prøvde å sende deg en PM om dette redigeringsprogrammet, men er litt usikker på om den ble sendt. Du får sjekke ved leilighet og si fra hvis den ikke har kommet fram. 🙂 Jeg har noe som heter Picexa, men vet ikke om det er det samme? Har bare så vidt begynt å se litt på det, så jeg kan ikke noe om det ennå. 🙂

    9. karidansen: Den kom fram og er svart på :). Dette programmet heter Pixlr. Det er mange programmer å finne, men dette er så pass enkelt samtidig at en finner ut nye ting en kan gjøre etter og ha brukt det i flere år. Det passer i hvert fall meg :).

    10. Asbjørg: Vi e alt vi jenta mi……men det va meir denj følelsen av å itj varra heilt tefreds i sælskape me bærre mæ sjøl som æ syntes va bra……for kanskje d betydd æn tanke meir overskudd. <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg