Fem år

 

Tid er noko som ein av og til godt ser omrisse av. Og kva seier det oss…??

 

På dagen i dag for fem år sidan posta eg mitt aller første blogginnlegg. Den heite iidb.blogg. Kvifor eg starta var eg nok ikkje heilt klar til å ta innover meg. Men eg hadde ein ide at denne bloggen skulle føre meg dit eg ynskte. Den varte eit par år, der eg skriv mykje om stresset mitt. Eg vel og avslutte den, men jentene mine ber om at eg ikkje sletter den. Derfor finnes den enno.

 

Etter ei lita stund startar eg opp att med ein anonym blogg som ender i fadese. Den vart sletta.

 

Så lagar eg ein ny på ei plattform som heiter webnode. Den kallar eg BforBakk, og skriv ei stund der. Deretter opprett eg denne her på blogg.no. Desse kombinerer eg i dag. Dvs. eg skriv mest her.

 

Kvifor denne stor lysta til å skrive blogg?

 

Dette var eit spørsmål eg møtte på i starten. Kvifor hadde eg så lyst til dette?

 

Skal innrømme at spørsmålet sette meg ut i starten. Hadde eg så lyst til å visest……nei, eigentelg ikkje.

 

Etter kvart fann eg svara. Dette at eg lika å skriva, ta bilete……..få bruka kreativitet var og er viktig. I tillegg starta eg ein prosess, kvar var eg og kor skulle eg. Eg har lært mykje om både andre og meg sjølv medan eg har heldt på. Den har ført til utvikling. Den har vore ein spegel.

 

Dit eg trudde eg skulle koma, dit er eg ikkje kome. Eg verken les meir eller strikker, syr, teiknar meir i dag enn for fem år sidan. I staden strekte eg så mykje at strikket sprakk, stress er ikkje lurt har eg lært. Så eg driv og skal byggje meg opp igjen fordi eg går på under halv maskin.

 

Bloggen vart ein prosess, og eg oppleve at eg er på rett veg. Vegen til overskot og leva i samsvar med seg sjølv.

 

17 kommentarer
    1. Ja, slik er det. Eg har og ofte spurd meg sjøl om kvifor eg skriv blogg, har til og med vore inne på tanken å slutte, (berre i mørke stunder), men har alltid kome til at å blogge gjev meg mykje gleda. For min del er det kjekt å vise fram det eg lagar og elles dele små opplevingar og bilder frå naturen etc. For ikkje i snakke om å lese andre sine bloggar, slike som din har eg stor sans for. Det var dagens komplimang til deg. :-))

    2. Jeg husker ikke når jeg selv startet å skrive blogg, men tror det må være omtrent like lenge siden. Men den første bloggen skrev jeg ikke så mye. Jeg laget den litt vanskelig på en måte, for jeg skrev både på norsk og engelsk. Men det ble litt slitsomt. Og så fikk man jo ingen tilbakemeldinger på det stedet. Så var det en venninne av meg som hadde blogg her, på blogg.no, og jeg opprettet dagens blogg, hvor jeg skriver mye 🙂 Jeg bruker bloggen en del for å sortere og bearbeide tanker. Det har hjulpet meg en del gjennom en litt tøff prosess. Men mest skriver jeg jo fordi jeg liker å fortelle, liker å skrive, og liker å vise bilder 🙂 Jeg har også en annen blogg. Den er anonym. Dvs, jeg skriver bånn ærlig, men viser ikke min identitet. Og den handler mer om intime ting. Den er også for å bearbeide egne tanker på en måte.
      Jeg liker veldig godt din blogg. Den handler om ting som jeg selv også kan assosiere meg med. Og jeg kjenner igjen meg selv, og lærer noe også. Tankevekkende, og godt å lese 🙂
      Tusen takk for at du deler. Det er jeg veldig glad for 🙂
      Ha en strålende fin dag 🙂 Klem <3

    3. Da har du holdt på lenge, gøy at du fortsatt holder på..for jeg er glad i å lese bloggen din :)) Jeg skriver mest for å ha litt å fylle dagene med nå som jeg ikke jobber..som er litt annet enn å være med familien…noe som er litt “mitt”..hadde det ikke vært for vond nakke..hadde jeg nok skrevet oftere og lengre innlegg 🙂
      Og du som er så flink med ord må jo ha et sted der du kan bruke den egenskapen..og få litt respons på det du formidler :)) Ha en fin dag videre <3

    4. når eg ser tilbake på din første blogg så har jeg fulgt deg siden 2010 ) jeg er enig i att en lærer mye om seg selv når en blogger og det er kjekt å bli kjent med nye mennesker,og etter så mange år så blir det jo ekstra hyggelig å få treffe deg på rett )

    5. Fem år som blogger, det er ikke verst. Gratulerer med jubileum! 😀 Det er en morsom og utviklende hobby synes jeg. Har lært meg en del nytt når det gjelder det tekniske….. Har også lært litt med hensyn til skriving. Noen ganger arkiverer jeg innlegg og lar dem, modnes litt før jeg (kanskje) publiserer. Andre ganger publiserer jeg med det samme. Noen fadeser gjør vi vel alle underveis. Det er vel dem vi lærer mest av…. Så er det å håpe at man ikke trør veldig feil, slik at det blir “kjett” både for en sjøl og andre. Jeg liker bloggen din veldig godt. Både måten du uttrykker deg på og bildene du tar. 😀

    6. 5 år ja, det er ikke verst. Gratulerer 🙂
      Jeg synes du skriver veldig interessante tekster og byr mye på deg selv. Ikke hver dag jeg er innom blogg, men hvis jeg er det leser jeg dine tekster.
      Jeg er veldig overfladisk og kjedelig på min blogg. Det er veldig bevisst, men kanskje jeg blir mer personlig etter hvert. Det er mange samfunnstema jeg kunne ha tenkt meg å skrevet om i alle fall, men det tar litt lang tid. Det er så lett å bare legge ut noen bilder og skrive litt fort om dagen
      Ha en fortsatt riktig fin kveld 🙂

    7. Oldemorbloggen: Tusen takk, det er svær hyggeleg å høyra. Eg gle meg over din, over alt du lagar og finn på. Har fortalt folk om Trollskogen. Bloggen din lagar optimisme, så det er berre og fortsetta og spre glede, for den gjer det :))).

    8. Eva: Takk skal du ha Eva, fine ord….og takk for at du også deler :). Jeg tror vi har noen fellestrekk og så syns jeg du er ei herlig dame med gå på mot. Så du har absolutt mye å lære bort.
      Blogging er nok for mange av oss en bearbeiding, det å speile tankene sine. Jeg las gjennom nesten hele den bloggen jeg starta for fem år siden, det var tankevekker på mer enn ett vis.
      Den hørtes littslitsom ut den første bloggen din, men sikkert veldig god trening i å praktisere engelsk.
      Håper du har hatt en god dag, og så vil jeg ønske deg en god natt. Klem <3

    9. annebe: Til sammen har jeg holdt på en stund, ble nesten overraska over dette med at ting tar tid. Skriver om det samme med litt ny vinkling. Takk for at du liker å lese bloggen min. Din er så lett og …..hvordan skal jeg si det…..full av godhet. Skjønner det med “ditt”, på et vis oppstår et vennskap, et nettvennskap her inne. Du sliter mye, og jeg ønsker du også kan vente deg bedring snart. Den dagen du kommer med et laaaangt innlegg skjønner jeg at vi kan glede oss på dine vegner. Ellers er en kort blogg mye letter tilgjengelig enn en lang en.
      “Flink med ord”…..så trivelig sagt, tror jeg ser på orda litt som fargene…..de kan brukes på så mange forskjellige vis.
      Ønsker deg en riktig god natt <3

    10. fruensvilje: He, he….jeg skjønte det at det var deg da jeg var inne og las i den gamle, så du har skifta navn også. Vi hadde nok kontakt i den anonyme perioden min mener jeg, har den skrevet ut.
      Ja, det blir veldig hyggelig å treffes….vi har altså “kjent” hverandre i nesten fem år :))).

    11. karidansen: Takk, takk :))). Det er en fin hobby. Og en veldig fin øvelse på å uttrykke seg skriftlig (kan kanskje ikke brukes i saksframlegg :). Det med modning er veldig lurt, og jeg burde absolutt ha latt all tekst ha en modningstid….for jeg oppdager mye rart i mine egne tekster mang en gang. Og fadeser kan ha bratte læringskurver….reine fjellklatringa, ha, ha.
      Trivelig at du liker bloggen min, jeg ble vilt begeistra for din og din evne til å uttrykke deg på. Noen ganger opplever en å lese tekster som er som drops. Det er en glede. Din er slik :)))).

    12. Åse Helen: Takk :), ble i grunn overraska over lengden selv.
      Så hyggelig sagt, ja du er også blitt en blogg jeg leser når du poster.
      Syns du har en fin tone på bloggen din, og som du ser har du veldig mange som kommenterer hos deg.
      Mine innlegg har lett for å bli for lange, så jeg tenker mer enn en gang at jeg må prøve å fatte meg mer i korthet. Akkurat det gjorde jeg mer for fem år siden ser jeg.
      Uansett må vi skrive slik vi føler for….og jeg har også tenkt at jeg burde skrive mer om tema som handler mer om samfunnsrelaterte ting….men har nok ikke følt for å gå så spesifikt til verks. Er så glad i å være i mitt eget hode, he, he.
      Du måha en riktig god natt :))).

    13. Asbjørg: Ja, det syns æ skikkeli. Takk t dæ å….men gle mæ t du vil produser mær.
      Klæm og nuss, klæm å nuss å gooo natt tuttifrutti mi <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg