Mistanken er ein bitter malurt

 

Av og til opnar ein døra inn til dei hemelege rom. Der ein må trø varleg fordi det ein finn der kan raspa som ein sår hals, som ein piggtråhals på sitt verste.

 

Når ein har opna døra er det for seint. For da veit ein noko ein ikkje visste før døra vart opna. Tilvære kan verta så snudd om. Kanskje får ein vite ting som kan væra til hjelp i framtida. Realisme er alltid bra. Kanskje tolkar ein feil, fordi ein ikkje veit. Kanskje får mistanken sin blå flamme brenna. Kanskje ein set seg i ein fryktleg vond situasjon. Kanskje alt det ein har trudd på var heilt feil……….

 

Eg tenkte det, slik skal eg ikkje gjera. Men så gjorde eg det med alle gode unnskyldningar som var å oppdrive. For eg skulle eigentleg noko anna. Tenkte i eit raskt augeblink at eg hadde sadistiske tendensar, at eigentleg lika eg å plaga meg sjølv. Så kika eg, som ein spion gjekk eg til verks. Og fann ut slikt eg ikkje ville finna ut. Eg trudde eg skulle greie å bæra informasjonen på strak arm, men det var før tankane starta å mala sundt alt. Alt var gjort om til pinneved som ikkje kunne reisa ein einaste fin tanke. Meir vart det finito, over, ferdig og ut.  

 

Eg må elska å plaga meg sjølv.

 

Dagen gjekk og alt greidde å falla til grus som drømmeslott og ingenting. Augo mista glansen, eg hadde gjort det, verkeleg gjort det. Var det bra eller var det ikkje bra……….

 

Enn å plage seg sjølv slik?

 

Dagen gjekk utan at strålane frå sola nådde meg, eg kjende berre den kalde vinden.

 

Så med eit snudde alt. Nokre ord ga meg gleda tilbake. Pinneveden smelta saman til tømmerstokkar til byggverk.

 

Eg går for trua og følelsen. Ikkje for spiontilvære. No skal eg gå og rive kamuflasjeteltet med kikkerten i. Eg treng den ikkje. Eg treng ikkje plage meg sjølv. Eg treng det ikkje. Berre den gode kjensla skal få plass.

 

Mistanken skal ikkje få brenne sund gleda.


 

14 kommentarer
    1. Jeg har nok også utsatt meg mye for å få vite ting..som det egentlig er best å ikke vite så mye om..når det ikke er så mye en kan få gjort med ting uansett :)…men det er ting i livet som gjør at det i perioder er noe som bekymrer en mer enn godt er…
      Håper du klarer å legge vekk” spionen”i deg..for det gjør jo bare at man blir totalt utslitt…Klem til fine deg :))

    2. Modig og ærlig…….Jeg vet jo ikke hva det dreier seg om…og det er heller ikke vesentlig. Men noen ganger er det like greit å IKKE vite, eller få bekreftet det en TROR en vet. Jeg har enkelte ganger gjennom livet fått vite hva som har “Blitt sagt” om meg. Noen ganger fordi jeg har spurt, og andre ganger høyst ufrivillig. Er det personer jeg har satt høyt, har det gjort vondt og opplevdes om et svik. Er det personer som ikke har stått meg nær, så har det ikke betydd så mye.
      Så vet jeg at JEG også har sagt ting om andre. Kanskje i et øyeblikk av sinne og frustrasjon…Det behøver ikke å bety så mye…men det er best å la være. Både å si noe negativt og å “spionere” for å finne ut. Ja, best å rive kamuflasjeteltet….. og ta bort kikkerten. Et godt bilde på elendigheten vi kan stelle til for oss sjøl! 🙂

    3. Tøft gjort å kikke bakom sløret. Og vondt kan det jo virkelig bli. Det er jo noe som heter: “Det du ikke vet, har du ikke vondt av”. Men noen ganger har man likevel behov for å vite. Jeg har selv ærlighet som ledestjerne, og vet at det kan være svært smertefullt. Men likevel har jeg valgt det nå. Jeg MÅ vite. For da kan jeg lettere jobbe meg ut av ting. Rart, men sant…det fungerer. For jeg jobber meg ut av ting mye fortere, ved å vite helt sikkert, istedet for å gå rundt med mistanker.
      Fokuser på det som er positivt, det som gjør deg glad, og bær alt det vonde med rak rygg. Ingen skal få knekke deg. Du er en superflott Dame <3
      Gode klemmer til deg <3

    4. annebe: Hva andre velger å gjøre er det lite vi kan gjøre noe med, så veldig bortkasta….men en er redd for å tryne. For det er ubehagelig, men det var det jammen og være “spion” også :))).
      Og “spionen” er lagt HELT bort for tillit. Mye bedre :).
      Tusen takk, klemme tilbake :))))….og ha en fin dag.

    5. karidansen: …..elller det kan føre til at en dikter….eller legger sammen og får feil sum. Og få disse meningene som forskjellige folk kan ha er for oftest bortkasta. Skal en si noe som folk har sagt må det bygge opp, ikke rive ned. Det blir beste “limet” av slikt. Er ikke så glad i “spark bak” og slike metoder/metaforer, liker best de snille metodene.
      “Spionere” er egentlig fullstendig bortkasta, så nå er teltet og kikkerten kasta til lang bort. Men jeg fikk betalt i dramafølelse i går, spørs om det var målet….litt dramatikk kan være effektfullt..ha, ha. På ett vis er det herlig å se hvor barnslig en kan være, nesten noe deilig med det.
      Men mye bedre i dag når jeg har bestemt meg for å tro at av og til er alt bare godt :). Ha en fin dag :)))):

    6. Mariann Sæther Tokle: Takk, nei – det er dumt å plage seg selv….selv om det var det som kanskej var “målet”. Kanskje alt hadde vært bra for lenge :))))…..

    7. Eva: Av og til er det bra å finne ut, når en finner ut en sannhet…..men ikke når en dikter den sannhetene, tror at den er slik og slik. Jeg også foretrekker ærlighet, men det er ikke alt av den type jeg har bruk for. En står alltid foran valg, vil en tro vil en ikke tro….., noen ganger kan ens egne tanker stå i veien fordi en er for sårbar og tror for fort det negative der har jeg vært mye.
      Ja, jeg greier å fokusere mye mer, enn noen gang, på det positive. Så kom meg tilbake til tro og tillit og ha det bra. Den tilstanden er så mye bedre :)))).
      Tusen takk for flott kommentar. Klem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg