Midtsommar, jonsok eller St. Hans

Så er vi passert midtsommar. Men enno er det tidleg sommar. Men båla er ikkje som dei var…….

 

I går var det jonsok. Eigentleg tenkte eg grill………for eg har ingen grill. Så da eg spontant hamna i Kristiansund etter eit møte, for eg innom ein butikk. Grilling på jonsok er mest obligatorisk. Men eg greidde ikkje heilt avgjera om eg ville gå for grill eller bålpanne. Derfor vart det to solstolar.

Ja – SOLSTOLAR! Og i dei kan ein berre grille kroppar, derfor vart grilltanken lagt bort i år.

 

Så da mor sa rømmegraut og slikt, heime hos dei – ja da var det heilt greitt.

Dette skulle væra eit innlegg med bilete av sju slag blomster, for det skal ein kunne legge under puta og drøyma om kven ein blir gift med har eg høyrdt. Men eg fann ut at eit slikt innlegg var litt bortkasta, for eg har vore gift og veit ikkje om eg bryr meg så hardt om å verta det igjen. Så det innlegget vart skrinlagt.

 

Jonsokbålet glimra eignetleg med sitt fråvær, men eg har ein kreativ far som kombinerte nytte med nytte. Han hadde mykje hagerusk, og han gjekk i gong med å saga. Han fekk kvist og kvast sundt og brent opp inne i ein peis han bygde ein gong. “Det må ryka” sa han. Og så peisa han vatn inn i peisen og fekk til røyk.

Men før det sa mor “kom å bli med”, veslesyster murra litt da ho fekk sjå kor vegen gjekk. Dei ville ha oss med på ein rundtur, for far fekk laga ein veg nettopp som han kopla på ein skogsveg det folk går mykje tur – og no kunne dei gå i den nye vegen og ikkje klatra i ein mæling som før. Med godt grep om veslesyster fekk vi ein tur, ho og far på krykkjer…….og eg fekk nok med å passa på at ho ikkje datt – så det vart ingen bilete frå turen vidare gjennom hagen.


Etterpå vart det graut. Det vart spekemat etterpå grauten.

Og enno seinare vart det kaffi med både sitronfromasj, eggedosis og sjokolade. Sjølv om eg ikkje smaka på alt vart det likevel ALT for søtt. Og i dag , i dag hadde eg vegedagen……… Og eg berre seie det; ……..vekta kremta alvorsamt og så sa ho at eg har gått opp 600 gram frå den famøse veginga for ei og ei halvveke sidan.

Opp!!!

Ikkje ned. Ikkje det at det er slik kjempekrise, men eit varsku er det. Absolutt eit varsku.

Vi seier ikkje meir om den saka, men no har sola snudd og vi startar nedteljinga mot mørkare tider. Men akkurat det snakkar vi ikkje høgt om i kveld. Ikkje det heller….

Så eg sluttar berre enkelt dette innlegget eg.

 

Hadde du fin feiring av jonsok? – Eller seier du St. Hans?

14 kommentarer
    1. Solstoler i stedet for grill ja..hehe..:)) Så ut som det ble ei trivelig feiring med mye godt hos foreldra dine da..og tilogmed litt bålkos :))
      Jeg sier St.Hans…vi så bare på feiringa på tv i går..også var yngste sønn her og skulle overnatte, så da ble det kveldsmat og te sammen med ham..hyggelig :)) Nå styrtregner det her ute..men tidligere i dag satt jeg i solsteika….ikke til å bli klok på det været altså :)) Klem <3

    2. Far din er ikke rådlaus. Tror jeg aner hvor du har humoren i fra….. Ellers flirte jeg litt av konklusjonen din vedrørende de “sju slaga”. ….bryr meg ikkje så hardt…” Ble ikke sju slag under puta her heller…….Da fikk jeg se nærbilde av blodlønna (?) utenfor huset til foreldrene dine også! 🙂

    3. Herlig skrevet om solstoler, foreldre, mat og hygge. Skjønner at du har hatt det fint. Hos oss ble det litt enklere i går, men spekemat ble det jammen. Vi så på tv og hadde det fint, for ute truet regnskyene så veldig. 🙂

    4. annebe: Blir sol og da skal JEG grille meg, lenge siden jeg har tillatt meg slikt i særlig grad :).
      Vi hadde det trivelig :), og det ble nok en del tv-titting her også.
      Koselig med den yngre generasjonen, så du var heldig med og ha en sønn hjem. I år ble jeg “svikta” av alle mine :). Det var venner og grilling sammen med dem, noe jeg egentlig syns bare er hyggelig.
      Er det skiftende værforhold hos deg….da ønsker jeg deg heldekkende sol i morgen, for meg blir det en heldekkende jobbedag. Sov godt <3

    5. karidansen: Far har alltid hatt mange ideer, moren min er ikke alltid like begeistret og skylder på at det kommer av at han er vannmann….:)))?!
      Tror egentlig ikke på det der med de sju blomstene under puta…ha, ha :)), hm…..det skjer det som skjer….bare det.
      Har et bilde av meg ved den blodlønna da jeg er ca. 20…jeg ligger på magen og ser den i “hvitøye”…og den rager ikke noe over meg der jeg ligger. Så når jeg tenker på det skjønner jeg litt av alle åra, de har gått inn i blodlønna :).

    6. natheless: Takk :). Vi hadde en hyggelig kveld. Spekemat er godt, og jeg er blitt så voksen at jeg syns det er helt greit med St. Hans foran tv’n :)). Vi satt der litt vi også.

    7. du får no sagt det du :))solstoler som erstatning for en grill :))bare sola og varmen kommer no da.
      Koslige bilder av familien din og rømmegrøt hørtes slettes ikke feil ut så kaldt som det var på jonsok,ja for vi seier jonsok 🙂
      Vi skulle også grille,men her endte både grillpølser og grillribber på stekepanna inne på kjøkkenet

    8. Her sier vi St.Hans 🙂 Og jeg gjorde absolutt ingenting den kvelden, annet enn å sitte i godstolen og lese blogg, og blogge litt selv 🙂
      Rømmegrøt har jeg aldri smakt, så det vet jeg ikke om jeg ville like. Er ikke spesielt glad i rømme. Men i noen tilfeller er det godt 🙂 Spekemat derimot…det liker jeg godt 🙂
      Og du, de kiloene, eller grammene i ditt tilfelle her, de hopper opp og ned alt etter hvilken vei vinden blåser. Jeg var nettopp i Praha, og der kom det plutselig to kilo hoppende på meg sånn helt uten at jeg hadde bestilt de 😉 Så i dag ble det tur til Prekestolen, og jeg håper at de kiloene forsvinner ganske så fort 😉
      Kos deg med solstolene. De kommer godt med om bare sommeren viser seg litt varmere 🙂 Klem <3

    9. Vi i byen sa vel St. Hans mens dere på indre Nordmøre sa Jonsok 😉
      Her i Drammen hadde vi flott skue av feiringa i byen fra verandaen mellom regnbygene 😉

    10. fruensvilje: Det skal være ganske bra meldinger i helga, men ser ikke noe til solen her enda.
      Rømmegrøten smakte. Dere sier jonsok ja :), artig.
      Godt og være inne når det er kaldt ute, hørtes ut som en lurt valg :).

    11. Eva: Det hørtes veldig fint ut å ta den kvelden så rolig :).
      Da må du ta sjansen på å smake rømmegrøt. Hos oss er grøten blandet med risengrynsgrøt, så den blir ikke så mektig.
      Jo, kiloene kan nok hoppe…og komme…uten bestilling :))). Håper det har gått bra etter du kom tilbake. Jeg er nok litt ut av kontroll nå og må skjerpe meg. Og skal jeg opp på den Prekestolen må nok formen opp om ikke kommer ikke jeg meg opp :))).
      I helga er det meldt sol, så håper jeg kan få pakket fram stolene da :)). Klem<3

    12. Inger: Jeg hører til ytre Nordmøre for så vidt, mulig vi kan ha skille i kommunen min…det må jeg teste ut og forhøre meg om :))).
      Var det mange som tente bål selv om det regna….så fint da :).

    13. Det er ikke sol her, men til uka meldes det flott vær, med langt over 20 grader. Da skal jeg benytte terrassen min flittig 🙂
      Det går gjeteord om folk som har gått til Prekestolen i de mest vanvittige gevanter for eksempel. Og ikke minst, gamle og skrøpelige mennesker, helt fra andre siden av kloden har også gått turen. De kommer seg både opp og ned, men må jo ta tiden til hjelp noen ganger da. Det er nok variert hvor lang tid man bruker. Er så mye som spiller inn. Jeg slo min egen rekord både opp og ned denne gangen, så jeg er mektig fornøyd 😀 Og joda, du klarer det du…Bare pass på å ha gode sko, og mye drikke med. Og ikke minst matpakke og litt energipåfyll 🙂

    14. Eva: Da GLEDER du deg til uka som kommer :))).
      Så artig å høre, da skjønner jeg Prekestolen er overkommelig, men tror jeg satser på tilnærma vanlig antrekk :))). Men drikke skal jeg huske å ta med om denne turen blir.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg