Bok og prat

 

 I dag er klokka for mange. Så i dag skal eg droppe gåturen, tenkte eg der eg sat i bilen på tur heim.

 

Klokka var over seks og mørket heldt på å dekke til naturen. Men skal eg ta med meg foreldra mine på handling i morgon vert det ikkje da heller, tenkte eg vidare.

Men det var for drøyt i kveld kjende eg. Oppslukt som eg var av lydboka eg høyrde på. ” Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap” eller orginaltittelen ” L’extraordinaire voyage du fakir qui était resté c” av den franske forfattaren Romain Puértolas. En debut roman som på to månader vart seld til trettiseks land.

Den er fornøyeleg og surrealistisk. Eg liker det surrealistiske. No er fakiren komen til Roma og har bestemt seg for å bli forfattar. Han skriv på skjorta si i mørket om ein blind mann.

Romanen minner meg om “Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant” av Allan Carlson i den elleville fabuleringa. Og ei bok eg vart vilt begeistra for.

Da eg kom heim greidde eg ikkje lausriva meg med ein gong. Sat i bilen utanføre fjøset og høyrde på at han hadde møtt verdas vakraste kvinne, fordi han hadde reist i kofferten hennar. Riktig nok hadde han kasta alle dei vakre og eksklusive kleda hennar for å få plass i den. Men ho seier at ho berre er glad til, for no må ho kjøpe seg nye klede.

 

Men til slutt kjem eg meg ut av bilen. Mest som lufta er lunka utan at den er det.

På tur opp til huset kjenner eg nokre regndropar. Eg kjem meg inn, eg kjem meg på do, kjem meg ut av badet…….og plutselg tek eg på meg joggeskoa og……….refleksvesten.

Kan tru eg vart overraska………

Og så strena boffen og eg ut halvmørket og fekk oss ein tur likevel -.

 

 

12 kommentarer
    1. Lydbok er herlig….særlig hvis den som leser er dyktig til å formidle! Noen ganger synes jeg de leser for fort og heseblesende og da blir det mer stressende enn enn behagelig å høre på! Har ikke hørt om boka før nå. Ellers var det flott at du og boffen fikk dere en kveldstur. Jeg skal gå til jobb i dag. (Senvakt) Fordelen med å være billøs er jo at det blir mer trim. I kveld blir jeg imidlertid hentet. Synes det blir for tøft å gå 5-6 km i i motbakke i “Mørten”. 😉

    2. Guri så herlig at det ble tur likevel. Er ikke det en god følelse?
      Den boken hørtes god ut. Jeg har ikke lest den andre du nevner heller, men den er blant de aktuelle jeg tenker jeg kunne lese 🙂 Akkurat nå leser jeg “Etter deg” av Joyo Moyes. Den er gripende, og passer godt min stemning nå om dagen 🙂
      Ønsker deg en fin helg. Håper du får utrettet det du har lyst og har planer om <3

    3. karidansen: En dårlig oppleser kan ødelegge innholdet, har opplevd det også.
      Det blir mye trim på deg, men bra du henta etter seinvakta, de kilometerne hadde vært veldig tunge (og mørke) etter endt vakt.

    4. Eva: Jo, veldig .god følelse…og jeg ble overraska av meg sjøl :))).
      Joyo Moyes har blitt en populær forfatter, bøkene blir mye lånt ut ser jeg. Men jeg har ikke “lest” noe av henne. Bøkene en leser må passe, den kjenner jeg god til :).
      Takk,og håper helga di er nydelig :))) <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg