Gjennom linsa

 

Resultatet av mange timars arbeid fikk vi sett på fredagen. Og eg fryda meg.

 

Yngste var ferdig med første året på universitetet.

Det er film som er faget.

Filmane til både første bachelor, bachelor og master skulle visast fram. Visninga var lagt til Nova, ein kino iTrondheim, gode stolar og nyting på høgt plan.

Eg er glad i film.

Det var hovudsakeleg kortfilmar og nokre lengre. Ein dokumenter og ein musikkvideo.

Det som var gjennomgåande i mest alle visningane var katastrofe, våpen og fantasi som sjanger.

Ein såg utviklinga i dei tekniske grepa etter kor langt dei var komne i filmstudiet. Og den som masterstudentane viste var ei perle av ei film. Dei brukte svart komedie og hadde eit herleg persongalleri.  Og filmen fekk massiv applaus.

Det var også ein av dei i første som hausta god applaus og det var filmen som gruppa til mi yngste hadde. Ein film om å bli gamal og ikkje prioritert, men likevel med ein optimistisk snert.

Den fekk tårane fram. Og smilet.

 

Elles kosa eg meg med presentasjonane, over ungdom som det vistes syntest det var ekkelt og presentera filmane sine. Dei var ikkje full av glatt sjølvsikkerheit. Det vart så menneskeleg.

Etter kvart vil dei nok veksa inn å meistra fokuset. Trur eg.

 

Yngste var i strålande humør da vi tok turen bort til Svarlamon.

Ein idyll i Trondheim langt unna den materielle jakten på det “perfekte”. Mellomste bøyer seg ned for å få sikt der vi kjem litt etter.

I bakgårder med vasken til tørk.

Der fargane rådde.

 

16 kommentarer
    1. Gratulerer med dattera! Moro at de høstet applaus for filmen! Det er tydelig at du har unger som har mye “Kunstnerblod” i seg – både når det gjelder musikk og andre kreative uttrykksformer.Trondheim er en flott by – der bor min datter også! Yngste sønnen min har også film . sammen med fotografering – som sin store lidenskap, Du beskriver så vakkert . Korte setninger …. “To the point”. Direkte og ærlig!! “Ein idyll i Trondheim – langt unna jakten på “Det Perfekte”. Det er “Nerve” og ekthet i det du skriver!
      Jeg er dritt lei av jaget etter “Det Perfekte” – både mitt eget og andres!!!

    2. For en herlig bakgårdsidyll å oppholde seg i.
      Så spennende ting de holder på med, er nok ikke for alle….Kan godt forstå at det er veldig interessant å følge med på de. Trondheim har jo også et godt studentmiljø.

    3. Så fint og betryggende at vi har unge flotte filmskapere, som kan ta over arven etter dagens :o)) Så deilig det så ut i bakgråden, noe som før meg til å tenke på barndommen før mobiltelefoner og PC’er :o)) Ha en fortsatt flott søndag!

    4. Så artig da .. sikkert moro å se, og flott med kreativ (og litt usikker) ungdom :)) Så søte jenter og det var koselige bilder i fargerike omgivelser :)) Takk for titten og klem til deg <3<3

    5. karidansen: Det er godt hun er ferdig med første året, var en rimelig krevende overgang fra videregående til universitet. De er alle tre kreative, men det tror jeg dine også er. Sønnen din skal vel også søke seg videre, kanskje det blir film på han også…har sett noe av det du har lagt ut, kjempeartig. Han er flink.
      Og så tusen takk for de fine orda, jeg ble satt litt ut. Takk igjen.
      Vi må prøve å gi oss lov til å være akkurat den vi er…..men absolutt ikke like lett alltid.

    6. maiken: Ja, Svartlamon er spesiell…men ikke så godt kjent der sjøl ennå.
      Det virker som studiemiljøet er bra, de trives der mine sine i hvert fall…..men alle er ikke studenter da :).

    7. Vera Lynn: Det er nok bare en liten del av disse som blir filmskapere, det skumle med å velge kreativt.
      Men det var bakgård unna dagens krav :).
      Ha en riktig nydelig mandagskveld.

    8. fruensvilje: Takk for det, men hun er bare ferdig med første året. Men jeg er stolte av gjengen…vi må være det av våre…ikke sant :).
      Sønnen min har flytta inn i dette området, så blir nok mer kjent der etter hvert :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg