Min første

Stolt som ein hane sit eg her. For eg klarte det. 

 

Har du høyrt om kombutcha?

Det er ein nydeleg drikke, fermatert. Det vil seia at den er gjera.

Eg har kjøpt det nokre gong. Spesielt den med ingefær likar eg.

Men ein kan lage det sjøl.

Eg fekk med meg ein liten slump frå Danmark. Og så kjøpe eg ein kombutcha på helsekost. Dette slo eg opp i ei glaskrukke saman med svar te og sukker.

Ein skal i tillegg ha ein scoby, det er ein geleklump av gjærbakteriar.

Det hadde eg ikkje. Men etter kvart som dagane gjekk danna det seg eit kvitt lokk oppå kombutcha/te-blandinga.

I dag var det fedig, smaken var perfekt og eg har fått scobyen min.

Trur det har stått omtrentleg to veker. Kanskje litt mindre.

Eg er lykkelig over å ha fått det til. Gjekk rett på å koka svart te med sukker i, som eg skal slå oppi glaskrukka til scobyen.

Når den får sukker fortset den å vekse. Det vil også danne seg ein scobybaby.

Da kan ein lage enno meir kombutcha.

Eg fekk til å lage min første kombutcha, og ein heilt ny scoby.

No nyt eg smaken. 

10 kommentarer
    1. Har også det. Har akkurat delt med en venninne, så jeg har kommet et skritt videre en deg. Veldig gøy, og det gjør jo godt i tillegg til at det smaker godt. Jeg bruker ikke sort te, men Yogi te. Fant deg tilfeldig, så nå føller jeg deg så jeg ser hva du gjør videre, knallgøy 😀

    2. Natheless: Det var artig å prøve :). Jeg har laget en bruker på blogglovin, ellers blir jeg ikke overført. Så sitter på gammelbloggen og den blir slettet 9. april har vi fått beskjed om. Men jeg henger med enn så lenge :))).

    3. Randi: Må inn og se hos deg :). Skal legge deg til :))). Så artig at du også holder på. Jeg er igang igjen, så spent om det blir en «baby» ved neste produksjon. Skal prøve june etter hvert. Det er laget på honning.

    4. NorskeTankeriDanmark: Ha, ha, det tror jeg på; snakket nettopp med min danske kjæreste som fortalte han har tatt ut togtiderne en måned før han kommer oppover nå til nyttår. :))).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg