2. uke i ny periode

 

 

Fra i dag er jeg i gang med min andre periode for å samle energi. Dette prosjektet vi vare fram til siste uka før jul. Det er en prøveperiode… eller en øveperiode. Etter jul er plana å fortsette.

Vi advare deg som ikke er interessert i kosthold, helse og bevegelse om at det er det dette handler om.

 

 

 

 

 

 Bakgrunn:

  1. Få bort/minimalisere vondter som har vært økende i senere tid
  2. Øve på å få timeplan og struktur inn etter sjukemeldinga (to nye uker sjukemeldt)
  3. Få opp energien
  4. Bedre form
  5. Booste stemningsleie
  6. Vektnedgang

  Metodene jeg vil bruke er en variasjon over 5:2* dietten og 16:8**

 *Fem dager spise vanlig og to dager spise mindre enn 500 kalorier

 **Spise innen 8 timer og faste i 16 time

 

 

 

 

Hvordan har uka gått?

 

Mat:

Fulgte plana, men svitsja plan mellom lørdag og søndag. Lørdag var fri og spiste både peanøtt og sjokolade. Tirsdag og torsdag hadde et kaloriinntak på 500. Fulgte periodisk faste med først å spise etter kl.12 og siste måltid ferdig til kl.20, utenom lørdagen da jeg tillot kos.

 

 

Bevegelse:

Har gjort Tibetanske riter hver dag og økte fra 3 til 5 rep. midtveis i uka. Daglige skritt ble nådd gjennomsnitlig, men to dager var tur ikke var mulig pga. dårlig form.

Økning av bevegelse er kraftig både fra forrige måned og for ett år tilbake. Det er veldig bra. 

 

 

Energi:

Starten var bra, god motivasjon. Mot slutten av uka gikk energien ned i kjelleren. Kom fint opp igen på søndag.

 

 

Vondter:

Stivhet ved oppstart, ikke så mye vondter annet enn hofter.

 

 

Humørskala:

Mandag var humørskalan på topp. Fra onsdag til og med lørdag var det nedtur. Der lørdag var veldig mørk. På søndag gikk det rett opp igjen.

 

 

Vekt:

-1,9 kg

 

 

Første innlegg ligger HER

 

Bildet er tatt av G Lopez fra Pixabay

 

 

 

 Limevann og ingefærshot vil være dagens første inntak. I hovedsak vil det først måltidet  ikke være før kl. 12 og siste før kl. 20, men noen dager vil det være  normal frokost.  Mer  bær skal inn i kostholdet. Noen dager kjøres vegansk/vegetarisk  kosthold.  

 Sukker skal bortimot bort.

 Jeg vil etter hvert lage meg en liste for basisvarer som jeg vil bygge kostholdet over.

 Noe av det viktigste er bevegelse, slik at Tibetanske riter er på programmet  igjen med 5  repetisjoner og at hver dag må over minimum 2000 skritt. To dager  denne uka skal  over  5000 skritt. Etter hvert må mer inn, både vekter og kondisjon.

 Andre uke er i gang.

 Denne uken skal meditasjon få plass. 

 

 

 

 

 

Ukens plan:

 

Mandagen

Mat 16:8: Drikke – kl.12 brødskive grov – kl. 15 boller og kaffe – kl.19 blomkål med halloumiost (keto)

Bevegelse: Tibetanske riter (TR), tur ut

 

Tirsdag 

Mat 5:2:  Drikke – kl. 13 grøt med eple – kl. 17 blomkål m. halloumiost (kcal under 500)

Bevegelse: TR, tur ut

Meditasjon

 

Onsdag

Mat 16:8: Drikke – kl.12 bær – kl.15 brød – kl. 18.30 middag

Bevegelse: TR, tur ut

Meditasjon

 

 

Torsdag

Mat 5:2: Drikke – ett eller to måltid under 500 kcal

Bevegelse: TR, tur ut

Meditasjon

 

Fredag 

Mat : Drikke – etter kl. 12 en vanlig dag

Bevegelse: TR, tur ut

 

Lørdag

Mat: En vanlig dag fri fra plana

Bevegelse: TR, tur ut

 

Søndag

Mat 16:8: Frokost m. brød og egg, lunsj bærsmoothie, middag fisk

Bevegelse: TR, tur ut

 

 

Jeg vil føre opp og komme med en rapport neste mandagsmorgen om hvordan uka har går. Nå er det fem ukene framover mot jul, dette er en prøve med å øve.

 

 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
      1. Akkurat uka som gikk greidde jeg å holde meg til det jeg tenkte.
        Tror både kropper og behov er forskjellig, viktigst er vel å trives, tror jeg 🙂
        Takk, Heidi. Klem <3

    1. Spennende! Du er skikkelig i siget, og dette ser jo bra ut! Jeg er jo mer enn middels opptatt av både mat og trening blitt…. det er gøy når man kommer inn i det! <3 klem

      1. Det er godt og når en kommer seg i gang. Jeg bruker å få det til godt en stund.
        Har lest en del om både mat og trening, tror det kan gjøre mangt bedre. Syns også det er spennende. Ser jo du er mye ute og bruker naturen.
        Klem <3

      1. Ja, det var nesten en desperasjon i dette, følte det gikk rett «vest». Tusen takk, Mette. Gråter ikke over at kilo forsvinner, men aller viktigst er å få opp energien. Klem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg