Bake kake

 

 

 

Det er tida der innlegg om baking av mangt dukker opp. Her kommer det et til. Eller gjør det det…

 

 

 

Etter gårsdagens lutefiskmiddag, som forresten var fantastisk nydelig…helt fantastisk nydelig, dro vi innom butikken.

Ja, mor ble med og det var bedre enn at hun satt ute i en bil.

Det som er fint med butikken på en lørdagskveld er at det er lite mennesker der. Det var det av andre ting også. Sukkerhylla var tom, men det kunne være at jeg hadde stående sukker i matboden. Kjøpte for sikkerhetsskyld brunt sukker.

Vi trilla i gjennom butikken og i vogna havna mel, melk, smør og gjær.

Så etter å ha kjørt mor hjem, bært opp ved, varene hun handla og de andre oppgavene som må gjøres, ønska jeg henne god natt og kjørte hjem.

Men jeg kjøpte ikke hjortetakk.

Tusen takk.

Hjemme var det tomt for det, viste det seg.

Og sukker.

Litt i sukkerboksen og litt mer i den rause sukkerstrøeren.

 

 

Da orka jeg først ingen ting.

 

For fikk også et anfall med å bli i helt elendig form da jeg var hos søsteren min… regner med at det ble litt for mye mat inn i mitt nåværende matregime.  

Hjemme ble jeg sittende en god stund. Så en ny episode av en serie jeg ser; “Draumanes hus” på NRK, eller det som er originaltittelen “Das Haus der Träume”.

Da jeg endelig fikk samla meg, samla posene og plukka fram oppskriftene, da oppdaga jeg at både sukker og hjortetakk begrensa planene.

Jeg fikk gått i gang med havregrynskjeks og fruktbrød, begge deigene skulle stå over natta.

Det som ikke ble kjørt i gang var en deig til tjukklefse og smultringer.

Så det blir helt sikkert to bakster i dag. Og kanskje får jeg også laga telemarkslefse, kransekake og en gjærbakst.

 

Planer er letter å ha.

 

Nå syns jeg også mat er artig og i jula skal jeg i alle fall ha hjemmebakt og mest mulig hjemmelaga. Når jeg resten av året prøver å lage det meste fra bunnen orker jeg ikke for mye av kjøpmat i jula heller.

 

 

Men noe blir det så klart.

Utenom det jeg har nevnt, har jeg lyst til å lage goro, berlinerkranser, pepperkaker, glassmestersild, humus… nei, det her blir bare en kjedelig oppramsing-.

 

 

Det blir akkurat det som blir.

Jul blir det om jeg ikke baker noe.

Og det gjenstår alt som heter handling.

Ja, ja…

 

Det er bra å ha lyst til mye, og så er jeg glad for alt jeg får til.

Som du skjønner, dagen i dag har planer.

Men jeg håper også jeg får gått meg en tur ut. Kanskje jeg skal finne meg et juletre…

Jul med din glede… sier jeg bare.

Det viktigste er at vi som blir samla har det fint sammen.

 

Hva er det viktigste for deg når det er jul?

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Høres ut som det blir mye godt hos deg til jul <3 I år baker jeg ingen ting, men mannen har sagt han skal lage julekake så kan vi h det med smør og brunost en av dagene i jula.. gleder meg alt 🙂 Viktigst er å være med di nærmeste og selvsagt god mat også.. <3

      1. Bruker å bli nok mat… og kakemat, rekker nesten ikke alle måtida. Veldig viktig å ha det hyggelig sammen. Julekake er veldig godt, skjønner godt du gleder deg. Klem <3

    2. Så koselig å bake – og lage forskjellige ting! Jul blir det jo uansett, men NOE må jeg! Jeg må lage adventskalender til alle ungane mine – jeg må bake iallfall et par småkaker (det har jeg gjort i dag) – jeg må ha et skikkelig fint juletre, og jeg må være sammen med mine mest mulig! Lykke til med alle planene dine – klem <3

      1. Ja, det er litt koselig å gjøre «noe» til jul 🙂
        Jøss, da er du kjempeflink – å lage adventskalender til barna (jeg kjøpte slik skrapekalender til barna og kjærestene, veldig enkelt).
        Vi satser på at vi får en nydelig jobb med masse tid sammen med våre. Klem <3

    3. Hjemmebakst må til i julen men du baker jo så mye annet godt enn småkaker. I årene forut har jeg kastet mye som ikke ble spist opp , derfor et det ikke mye jeg skal bake utenom det jeg kan putte i frysen. Å være sammen med mine nærmeste betyr aller mest for meg og selv om julen blir spesiell i år så vil det være det viktigste

      1. Har tatt veldig ned på småkaker, for vi rekker nesten ikke dette med kaffebord. Så frokosten er blitt viktigst. Har faktisk fått laga to lefsetyper. Fryseren er en kjempefin ting å ha. Er så enig med deg, de nærmeste er viktig å dele tid med. Og ja, dere har en spesiell jul foran dere <3

    4. Høres godt og fint ut med lutefiskmiddag <3 og så mang planer og så my du har baka alt!! Må kom i gang her og merke æ. Ha ei god uke 🥰

    5. Det viktigste er å være med våre ja, og etter det kommer mat og pynt. Godt å planlegge, men som regel blir bare det halve gjort hos meg. Ikke alt er nødvendig liksom, etter som jeg kommer ut i desember. Kaker er bakt, og mye er allerede spist. Julematen er innkjøpt, og det meste er på stell. Stadig besøk, og i kveld kommer en barndomsvenninne. Viktig å ikke stresse for meg i hvert fall. Ha en fin kveld. Klemsiklem:)

      1. Tror kanskje ikke det halve blir gjort en gang, hos meg. Men når jula kommer glemmer man det :). Ja, tror du har en rimelig aktiv førjulstid. Stress må vi absolutt prøve å unngå. Stor klem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg