Blomstrende dag

 

 

 

 

 

Det blomstrer, skvakker fra reira og fra lia høres gjøken.

 

 

 

Bakom denne heggen henger fuglekasser på låveveggen. Det er kommet fugleunger.

Jeg tror nesten ikke jeg hadde registrert at det var en hegg som voks der. Men i dag tenkte jeg, jøss, det vokser en hegg her.

Jeg syns den er fin, om det ikke er så smart med et tre klint inn til veggen.

 

 

 

Kjente lukta. Av hegg.

 

Syrinene står i knopp. Har to stykker.

De ble planta samtidig og den hvite har vokst seg stor.

 

 

Mens den blå er liten og kommer med første blomster i år.

Jorda var mye grunnere der den står, fylte på jord i fjor for å få den til å vokse. Og i år serverer den første blå blomsteren.

 

 

Kjempekonvallene har en kort blomstringstid. Ved siden står det peppermynte, den syns nesten ikke ennå, men duften kjennes.

 

 

Og så er det de tre søtmispelene som holder på å bli tre tre, de har et overdådig blomsterflor.

 

 

Epletreet står også i blomst. Sarte og så nydelige.

 

 

Den egentlig misjonen var å sjekke plenklipperen, da jeg gikk ut. For graset vokser med et vilt tempo.

 

 

Plenklipperen ble tømt og fylt med nytt drivstoff.

Og under over alle under, den starta!

 

Jeg fikk klipt noe, men ble så forstyrra av all løvetannen som lyste opp.

 

 

 

Kan ikke bare meie dem ned-.

 

Så enden på lørdagskvelden var å plukke løvetann, knuppene steikte jeg – så sammen med stekt kyllingkjøttdeig og blomkål/persillerotpurre, ble den kveldsmaten.

 

 

For plenklipperen…den holdt til noen runder, da slukna den. Etterpå protesterte den på mer arbeid.

Jeg sender en stille bønn en eller annen vei for at den vil ombestemme seg snart.

 

 

Slik gikk siste lørdagen i mai blomstrende.

Håper på flere.

 

 

 

14 kommentarer
    1. Ja den gressklippere er man jo avhengig av om man har hage…. håper den starter igjen!

      Syrin er såååå god lukt av og Jasmin… Jasmin har jeg lyst å få i hagen… men tror det holder med det jeg har… Plommetreet mitt blomstrer og et nytt tre har dukket opp og i år med et par tre blomster også hiihiih morsomt!

      Lag deg en fin dag 🙂

      1. Skal prøve plenklipperen ut på ettermiddag, om det ikke blir regn – til tross for at det er søndag.
        Jasmin har en fantastisk duft, mye jeg har lyst på – men det er må ta hensyn til klimasonen. Har det bare dukket opp et nytt tre? Herlig :)-

    2. Bruke også en slik plenklipper og det er tungt å bruke. Jeg gleder meg også til mitt sylindre blomstrer godt:)
      Epletreet mitt blomster også. Nydelig blomster:)

      1. Syriner er av det jeg er lykkelig for at jeg har :). Det er så fint med all blomstring på den tiden her. Heldigvis var plenklippere snill i kveld, så til tross for søndag fikk jeg klippet (nesten) alt gresset. <3

    3. Så flott med vakker blomstring og grønne plener.. Plenklipping hører jo sommeren til..men for oss som nå bor i leilighet med veranda..begrenser det seg til lyden fra når andre slår..liker den lyden ! Håper din plenklipper ikke gir seg riktig enda.. Aldri smakt løvetann..men tenker det smakte til kveldsmaten.. ser i allefall godt ut.. Klem <3

      1. Dere har ordnet dere mer praktisk, men ser du bruker å ha blomster på terrsen. Plenklipperen starta i kveld, måtte bli ferdig før uka, redd den blir for travel til å tenke på klipping. Løvetann kan brukes til så mye, har i mange år laget likør. Det blir nok ikke i år :). Klem <3

    4. Kjempefine og koselige bilder du har tatt, og så mange fine planter. Nå har vi en kjempenydelig årstid ja 😊

      Plenklipping og sommer hører med, og det lukter så godt av nyklippet gress.

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg