Danse med sola

 

Den kom opp over fjellkanten en gang til, sola. Kjente det i hele kroppen at jeg måtte ut til den.

 

 

 

For snart, alt for snart, forsvinner den bak fjella.

Her jeg bor.

Det var nesten en desperasjon i å samle så mange stråle jeg kunne.

Det var bare en vei å gå, opp på haugen.

På den aller øverste haugen skein den ikke.

 

 

Jeg ville leke med den.

Med lyset.

Med strålene.

Være i dem.

Den hadde fortsatt varme i strålene, det har den vel alltid…

Det føltes næringsladende.

En gyllen stund.

Føttene hadde en fart jeg ikke har sett på en stund.

Måtte dit, måtte hit, være akkurat der, her og nå.

 

Apparatet ble vendt i alle retninger, men mest direkt mot sola.

Det var beint ut en lykke, glitteret.

Nesten litt vår, kanskje er høsten og våren lik…

Søsken på en måte.

Og sola står omtrentlig i samme posisjon.

 

Som i februar omtrentlig…

 

Effekten av lys og skygge over alt.

Jeg labba rundt på skogbunnen så det begynte å svartne for øynene.

Kunne ikke ta hensyn til slikt, kanskje litt uheldig om jeg besvimte når telefonen lå igjen hjemme.

Men tenkte såpass måtte jeg tåle, og det gjorde jeg.

Løvet som lå der med vanndråper.

Sola som sendte strålene bakom treleggene.

Sola og jeg, i hvert fall jeg, hadde det artig.

 

 

Sol, du forsvinner ikke ennå

 

 

Faktisk holdt den lengre enn meg, den hadde funnet den høyeste haugen og skein på den.

Men da hadde jeg dansa så lenge rundt i sola, at jeg tenkte jeg måtte gi meg.

Måtte gå ned igjen, ned i skyggeland.

Jeg håper det ikke var siste gang i sola oppi haugen i år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Familien min på Rjukan har det som deg på denne tiden, for der forsvinner også sola bak høye fjell og kommer ikke tilbake før i mars/april. Nå har de jo fått solspeil, som skinner så fint ned på rådhusplassen. Nydelige høstbilder hvor sola leker med trærne. Ha en fortsatt fin tirsdag, klem 🤗

      1. Rjukan er nok enda lengre uten sol. Har hørt om speilet :). Her er det borte fra november til februar, men lenge nok. Takk, en fin og god lørdagskveld til deg . <3

    2. Det har vært veldig godt å se, og nyte sola noen dager nå. I dag var den jo borte, og det var litt dumt når det var solformørkelse. Men sånn er det. Vi kan ikke få for mye av sola ser det ut til 😉
      God tirsdagskveld! <3

      1. Nå må vi få plukka de solstrålene som er mulig…kanskje vi får litt i helga også. Håper søndagen din blir fin for deg. <3

    3. Forstår det med desperasjon etter solstråler… jakten min og er i gang nå. Prøver å stå litt tidligere opp når det har meldt sol. Ellers har jeg jobbet 5 og 6 netters uke og dermed sovet bort altfor mange dager siste ukene…

      1. Ja, vi trenger de strålene vi kan få. Ikke enkelt dette når du jobber nattvakter. Håper du har fått noen solstråler den uka som har gått.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg