Det snør

 

 

På et par dager er vi snødd ned. Det er hvitt, sørpete og utfordrende.

 

 

Jeg var så glad for de bort i mot bare veiene jeg så midt i uka.

På fredag skulle både moren min og jeg på en kontroll i Kristiansund.

Og som jeg har sagt noen ganger tidligere er det bratt opp dit hun bor.

Hun må hentes ved døra.

Så etter jobb på torsdag, dro jeg til henne for overnatting.

Hun bor en halv times kjøring nærmere Kristiansund.

Da jeg låser biblioteket om kvelden, snødde det.

Siden har det snødd jevnt.

 

Men jeg kommer meg både opp til mor og ned neste dag.

Vi fikk utført det vi skulle.

Vi anløper et senter og med å låne en rullestol der, går det superfint å bevege seg inne på senteret.

 

Vi finner kafeen som selger chilikaffe, det måtte vi unne oss.

Og det ble også middag der.

 

 

Som ved et under hadde en traktor vært og skrapa veien opp til mor, så vi kommer oss fram til oppkjørselen da vi er tilbake igjen.

Så med en støttende hånd kom hun seg inn.

 

Om kvelden kom han som brøyter oppkjørselen hennes, så jeg fikk flytta bort bilen.

Men det er ikke så enkelt å plassere biler når det er så mye snø.

Tidlig til morgenen, for det ble til jeg overnatta igjen, fikk jeg ikke sove.

Ble liggende å problematisere livet, blant anna tanken på om brøteplogen som brøyter veien opp, kom. Og at bilen min ville stå i veien der den sto.

Til slutt kledde jeg på meg og fikk flytta bilen tilbake til oppkjørselen.

Etter og ha gjort dette sovna jeg og det skikkelig godt.

 

Og med snøen hengende utfor taket var jeg redd for at bilen ble begravd om det rasa der den sto.

 

 

Så fikk pakka sammen, henta to poser med ved opp til mor, før jeg kom meg hjemover.

Spent på snøen, var det brøyta opp hos meg…

La meg en plan om det ikke var.

 

Heldigvis kom jeg meg opp til huset.

Senere har jeg vært ute å henta ved i den sammenraste vedbua.

Skikkelig strevsomt å komme seg inn for å henta disse tunge sekkene.

Så sto jeg der og pesa da, etterpå,  med sekken lagt på den store brøyteskuffa, før jeg kan være hest og kunne dra det tilbake. Mens jeg drømmer om et enklere liv.

 

Nå er det tent opp i ovnen og jeg skal straks over fjellet for å hente sønnen. Han kommer med buss, men den kjører bare til nabokommunen.

Så da skal jeg ut å skeise i snøsørpa igjen.

 

Riktig fin lørdagskveld.

 

 

 

34 kommentarer

Siste innlegg