Døden i fjellet

 

 

 

En liten hvil mens vaskemaskina durer. En kort landing i yndlingsstolen.

 

 

 

For i dag var det ikke mer å vente på.

I dag måtte jeg.

Her har jeg funnet fram det jeg skulle ta med.

 

 

 

Om du ikke ser hva det er, så er det altså svartsekk, bøtte, engangshansker, vindusvask og varmvatn.

 

Om jeg viser dette bildet er nok dette litt mer forståelig. Ikke så lekkert.

 

 

Døde og levende fluer, edderkopper og maur hadde samling inne i seterbua mi.

Slik kan den ikke vises fram.

 

Skulle tatt det tidligere i sommer, men når det ikke var gjort var det ikke mer å vente på.

Så i mange tyve grader var det bare å gå på med dødsforakt.

Og svetten rant snart i strie strømmer.

Det ble rundtvask light.

 

 

Plana var å være tidligere ute fra morgenen av.

Riktig slik ble det ikke.

 

Folk hadde begynt å komme opp.

En blir ikke like effektivt, men veldig koselig likevel.

Det ble satt fram, bygd opp og arbeidet med å få alt klart til morgendagen utenfor.

 

Jeg fikk meg en liten pause da jeg ble bedt på kaffe i en hytte like ved.

Det gjorde godt å få den pausen.

 

Tilbake fikk jeg vaska resten.

 

 

Duker, matten og slikt, tok jeg ikke med opp.

Usikker på om jeg skal legge det på.

Bua vil bli brukt til å oppbevare det som selges utenfor.

Vafler, sveler, kaffe og slikt.

 

Egentlig var plana å overnatte.

I år har jeg ingen av mine her, vi har brukt å overnatte.

Etter alt er klart er det en sosial stund med alle som hjelper til. Det bruker å være en trivelig kveld.

 

Jeg skal sjekke nasen min i morgen, etter pålegg fra sykesøster-søsteren min.

 

Jeg tok med sengetøyet som hadde overvintra, kopphåndkle og vaskefille, ned.

Da var nokså mange biler kommet opp.

 

 

Jeg fikk manøvrert meg ryggende ut av området.

Og så hadde jeg bestemt meg for at til tross for et regnskyll som kom deisende ned, skulle jeg likevel ta meg en dukkert. 

 

Kjørte bort til vannet jeg var oppmed for noen dager siden og fikk dukka meg.

 

 

Det var veldig herlig med den lille svømmeturen.

Med en deilig følelse satte jeg meg i bilen for å kjøre ned.

Passerte to jenter som haika og tok med de ned til fylkesveien. De var overrumpla av regnet etter å ha gått et par dager i fjellet, så veien ble i lengste laget.

 

Nå skal jeg dra til mor.

Overnatter der, hun bor nærmere legekontoret og så får jeg besøkt henne også.

 

Og i morgen blir det seterdag og sikkert masse folk. Tror været blir perfekt for en folksom dag.

Varmt og overskya.

Den årlige seterdagen med ostekoking, rømmegrøt og mimrig om gamle dager, står klar for å passere.

 

Er det faste arrangement der du bor om sommeren?

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Så koselig på Setra da 🙂 Her hos oss har vi ikke sånne ting. Og de faste arrangementene har stort sett gått ut i pandemien. Men det skal visst arrangeres Blink festival her i begynnelsen av august, så noe blir det. Men ikke som før, dessverre.
      Godt å få vasket og ordnet, eller godt når det er gjort mener jeg 🙂
      Kos deg med seterdag ♥

      1. Ja, det er veldig fint oppå setra. Faktisk uten nettdekning. Nei, pandemien har ødelagt mye. Her har det vært noe arrangement, men så klart må restriksjonene overholdes. Blir nok fint med festival.
        Det var godt å dra ned igjen etter utført økt. Seterdagen ble nydelig <3. Klem

    2. Så koselig med “Seterdag”
      Jeg tror ikke det er noe slikt her – men forskjellige happeninger gjennom sommeren er det….

      Det er ting som må gjøres når man har seter – og den skal vedlikeholdes – da må man av og til gå på med “dødsforakt” 😀
      Håper seterdagen blir bra og mye folk kommer forbi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg