En fri fugl

 

 

 

 

Jeg har så mange temaer jeg vil skrive om. Og hva skjer da? Ja, hva skjer…

 

 

 

 

 

Da mister jeg evnen til å skrive.

Ikke som i skrivesperre.

Sannsynlig legger jeg på meg et MÅ til, og da stopper det opp.

For livet mitt består av alt for mange må’er.

 

Hvis jeg stiller meg et spørsmål.

Ett spørsmål.

 

Hva ville jeg gjort om jeg ikke hadde en enda må?

 

Sannsynlig blir jeg svar skyldig.

Så jeg må spørre en gang til-.

 

– Hva om jeg ikke hadde noe jeg måtte?

 

Tror jeg vil ha stilt et motspørsmål;

– Hva med økonomi?

 

OK, det kommer også under må’ene.

Helt fri med andre ord…

 

– Hva da?

 

Tror kanskje jeg først vil ha satt meg under et tre, i lotusstilling, om jeg fikk det til.

Bare sittet der og ha hørt, hørt på bladenes rasling.

Litt vind i løvverket, kanskje… For det har vært sommer.

Og så skulla jeg tømt hodet for alle tanker.

 

Etterpå, når jeg hadde sittet lenge nok, skulle jeg reist med og strekt på meg.

Før jeg bare har ruslet rundt i omgivelsene og bare sett.

Sett på alt som var i rundt meg, lyset, skyggene, sola som blinka gjennom løvverket.

Lydene av fuglene og surringa av insekt.

Bare sett og vært en del av det jeg så.

 

 

Det tror jeg.

 

 

Først.

 

 

En god og meditativ tankeøvelse.

 

 

Så må jeg over på neste tanke.

Det jeg .

For jeg er ingen fri fugl.

Men jeg har en fri dag.

 

Som jeg har brukt til å gå gjennom økonomi.

 

For jeg bruker for eksempel mye vipps på moren min og så glømmer jeg av å føre tilbake til meg sjøl.

I dag har jeg prøvd og bli à jour, samtidig som jeg har lovet meg sjøl å være mer etterrettelig.

En husker ikke alt-.

Sjøl om jeg har prøvd å skrive opp, så blir det likevel en jobb å finn ut av.

 

Lovet meg sjøl altså, å unngå dette.

Krever så mye i etterkant og det går for mye tid.

 

Så er det handling.

Som i å dra til en butikk.

Må innom apotek, derfor blir det tettstedet i nabokommunen og nabofylket.

Handelslekkasje med andre ord.

Etter det rydding, helst massiv.

 

Det er mange må’er uasett hvor jeg snur meg.

Jeg er ingen ‘fri fugl‘.

 

 

Hva har du vil ha gjort om du var en ‘fri fugl‘?

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Hørtes fint ut å bare være i naturen. Tror vi alle trenger det innimellom. Mye i livet er MÅ, vi kan ikke unngå det, for vi vil være der for oss selv og våre, jobben og livet. Men noen ganger er det godt å bare være meg, kun meg…… Ha en vakker dag og helg. Klemsiklem:)

      1. Ja, naturen er god.
        Det er mange må’er, så klart. Og så kan det vel bli for mange ut i fra har kapasitet til. Så det å finne ut av det blir også en jobb. Klem <3

    2. Da jeg begynte å lese innlegget ditt, tenkte jeg at “ja, men jeg VIL ha mange MÅ”, men underveis ombestemte jeg meg. Tror også jeg trives med å ha mindre MÅ, mest fordi det gjør hverdagen lettere 🙂

      1. Skjønner du tenkte det, ikke rart. En vil gjerne, en vil fungere. Etter og ha lest hos dere med ME har jeg begynt å tenke om en kan få ME sjøl om en har andre diagnoser. Men det jeg sliter med er vel på grunn av de. Er nok noe med den kapasiteten jeg har og oppgaver, som ikke går opp.

        1. Man kan bli utmattet med mange andre diagnoser også, ja. Man kan ha ME samtidig som man har andre diagnoser. Jeg har det. Men håper virkelig at du ikke er “en av oss”!

          1. Vil heller ikke være en del av den gjengen :). Tror ikke jeg er heller, men var inne å las på ME-foreningen sin side og det var blant anna det med dusjing og tåken i hjernen som fikk meg til å stoppe litt opp. Men flere av disse diagnosene mine har fatigue som et muligens resultat. Så det er nok bare det :).

    3. Det er godt med dager uten MÅ…

      Vi er jo egentlige ganske frie nå, men legger på oss en del må med all oppussing etc.

      Men det er jo artig, og noe som gjør at vi får det enda koseligere, så det er allikevel mer lystbetont må.

      Høres godt ut å bare sitte slik i naturen og lytte. Det gjør veldig godt! Hender jeg gjør det nede ved sjøen, og det skal ikke lange stunden til før jeg kjenner at det gjør godt.

      Skal bli mer tid til det etterhvert 😀

      God helg! 🥰

      1. Tenker dere har valgt klokt. Men det er klart en må noe da også, dere står i tillegg på. Tror det er viktig, at en koser seg med det en er i gang med og har kontroll på det.
        Naturen er god å være i :).
        Takk og god deg til deg 🙂 <3.

    4. Tror hvertfall vi har veldig godt av noen dager av og til uten å MÅ. Problemet er bare at tung lett kan hope seg opp og da kan det bli tungt å komme i gang. Ønsker deg en riktig fin fredagskveld!🇳🇴🌸

      1. Egentlig liker jeg at det er ting å gå opp i, men er for utlada og har vært det en stund. Sikkert ikke flink nok til å disponere heller. Men det er i alle fall ting å jobbe i mot :). Takk, fin lørdag til deg :).

    5. ..vel.. om jeg ser bort i fra at jeg nå er litt stressa på grunn av at jeg MÅ få camper´n ferdig til jeg blir husløs den 1 juni.. så MÅ jeg faktisk ingen ting. Trenger ikke tenke på jobb da jeg er trygda, så kronene jeg har til rådighet kommer inn uansett.. Jeg har ingen mann. Foreldrene mine er gått bort. Sønnen min, søsken og venner lever sitt eget liv uavhengig av meg..så jeg har ingen jeg MÅ være til stede for..og jeg er aldri stressa over materielle ting, tvert imot så har jeg kvitta meg med 80% av alle eiendelene mine de siste 7-8 årene.. så jeg tror at jeg ER faktisk en fri fugl..jeg kjører bil, bruker naturen – og mediterer til tider under et tre jeg også 🥰

      1. Skjønner at å få ferdig bilen kan føre til noe stress. Ellers høres det nesten utopisk å ikke han må’er, være en fri fugl. Så da går det an. Da jeg skulle tenke meg inn i å ikke skulle noe, kom det med treet først opp, bare sitte under ett og bare være. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg