En kan ikke si nei

 

 

 

Må t me nu… en omskriving, for vil overhodet ikke reklamere for noe som jeg syns er helt vilt. Og så må jeg alltid til med noe -.

 

 

 

Først så jeg og tenkte ikke.

 

Det så til og med fint ut, alle disse tinga.

Fint presentert.

Tror faktisk jeg gikk inn på noen produkt med malesaker.

 

Akkurat nå vet jeg ikke når det gikk opp for meg, gikk opp for meg hvor hårreisende dette er.

Sikkert en blanding av å lese, høre og tenke.

Jeg ble oversvømt av reklame i facebook-feeden min, og ellers også.

Så jeg begynte å slette, begynte å ta bort.

Ville ikke ha det.

Forandra innstillingene for at jeg ikke ville ha denne reklamen. Likevel kom den.

 

For et intenst opplegg, for en pågang. Etter hvert fikk jeg med meg i nyhetsbilde. Denne farsotten med å kjøpe billig stuff fra Kina.

 

Vi blir mata med ting og tang fra andre siden av jorden, så billig at en ikke kan si nei -.

 

At jeg syns dette er helt vilt er det nok mange som drit en lang en i

At dette gjør meg kvalm, toppen av idioteri og sinnsvake handlinger.

Bildet er tatt av Pete Linforth fra Pixabay

skyter jeg egentlig ikke på de som kjøper, vi er skrudd slik sammen at for å få lettvint lykkefølelse må vi kjøpe oss Ting. Vi er bygd opp og innprenta om å løpe fortest mulig i hamsterhjulet. For Samfunnet og verdensbanken skal ha sitt. Vi skal melkes. Til vi faller sammen.

Så vi tror vi trenger det.

Når vi får en ny Dings øker lykkefølelsen for en stakket stund, en liten innsprøytning av dopamin.

Til vi må handle på nytt-.

Og så får vi litt økning i lønns- og trygdeutbetalinger, så kjøpekraften økes for en stakket stund. Eller, vi tror det. For øker den blir vi lykkeligere. Om så det er en hårbøyle fra Kina, kanskje i plast, hvem som har laget den spør vi ikke om, vi får den bare i postkassen.

Vi ser ikke reiseveien, utslippene og alt det der.

Vi fikk bare en billig hårbøyle og ble litt lykkeligere…

Til vi må ha en ny en.

For lykken ligger i tingenes iboende djevelskap… eller noe slikt.

 

Og vi kan ikke si «nei» for det var et så godt tilbud.

Så da tror jeg innlegget kan slutte, tror jeg fikk fram det jeg mener om dette. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg