Er det tilfeldig

 

 

 

Når ting plutselig skjer. Hva skjer da…

 

Bildet er tatt av Daniel Hannah fra Pixabay

 

I alle sine liv finnes håp, overraskinger og skuffelser.

For det er så mye en ikke har herredømme over.

Livet bare skjer.

 

Eller er det ikke så tilfeldig som en tror…

Har en mer påvirkning enn en tror?

Nå snakker jeg ikke om det vanlige, de små bølgene som et liv vanligvis inneholder.

Ikke vanlig oppstemthet eller nedstemthet.

Jeg tenker på de store bølgene, de som handler om liv, død og kjærlighet i alle variasjoner.

 

Hvor mye av alt er tilfeldig…

Kanskje er alt det?

Eller…

 

Etter en ubehagelig erfaring for noen år siden, la jeg bort troen på at det fantes noe mer, alt var bare slik vi så. Alle som trodde på noe mer var ikke som meg.

Noen hadde trampa med store føtter inn i det som var det fineste følelseslivet mitt, hadde ødelagt, lagt øde.

 

Tenkte jeg måtte ta et oppgjør med dette.

Ta et oppgjør.

Finne ut hva jeg egentlig mente, følte, trodde -.

 

Fantes det noen mer?

 

Jeg orka ikke ta tak i det på flere år.

Men så skjer ting, sakte åpnes det opp.

Det har vært trinnvis.

 

I går kikka jeg tilfeldig bort på komfyren min, der sto det 11:11.

Jeg lo litt inni meg, hva kan dette bety om det betyr noe, tenkte jeg.

I dag fikk jeg lyst til å se talls betydning og havner opp med numerologi.

Det første som møter meg på siden er 11:11.

Og så står det «Ny start på flere plan».

Da hadde jeg nettopp lagt på etter en spesiell samtale.

En uventa samtale.

 

Tilfeldigheter?

 

Jeg har ikke noe svar.

Her blir det helst snakk om å tro eller ikke tro.

 

 

Når jeg plutselig kjenner rosenlukt på vinteren eller lukt av sigar i et rom i et hus der ingen røyker…

Når en plastflaske plutselig ligger å triller på kjøkkengolvet etter å ha stått på kjøkkenbenken eller en telefon slår av radioen som sender gjennom appen, kan det så klart ha logiske forklaringer.

 

De plutselige hendelsene må en bare ta, om det er en forelskelse, et nytt barn på vei eller noen som dør.

Det er livet.

Vi kan sove nok, få bevegelse og frisk luft, ete næringsrik mat og tenke de positive tanker som er best for oss.

Det vil hjelpe på den kjemiske fabrikken vi er.

Men om noen stenger deg ut fra livet sitt, kanskje uten forklaring, må det bearbeides.

Når en tror en har funnet drømmepartneren vil en bli ganske euforisk uansett hvordan en har levd.

Når barnet du bærer på blir født før livet kan begynne og man står foran døden, da får en grundig kunnskap om sorg.

 

Er alt tilfeldig?

 

Når en åpning i skogen åpenbarer seg badet i solskinn…

Som også kan være en metafor i livet -.

 

Jeg vet ikke…

En må uansett bare leve og glede seg over blomstene på sin vei.

En kan spre kjærlighet og ellers leve gjennom det som blir tildelt.

 

«Sorgen og gleden de vandre til hope» skrev Thomas Kingo i 1681.

Og det er vel det, at det er akkurat slik det er, også i 2023.

 

 

Har du åpning for spirituelle tanker?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 kommentarer

Siste innlegg