Ett helt år

 

 

 

Ett år er passert. Ferdig, finito… Året 2021 er historie.

 

 

 

Godt og vel i overkant av en uke inn i det nye året, vil jeg ta en slags evaluering av året.

Mye hjelper ikke å gå i gjennom, for det er livet sjøl man møter.

Og noe kan en prøve å ta med seg som en erfaring som kan brukes slik eller slik.

 

 

Året strarta med at far ble lagt inn på sjukeheimen og vi kunne ikke besøke han.

Men etter mellom en og to uker fikk vi komme.

På slutten av januar fylte han 97 år, dagen etter fødselsdagen, en måned etter han ble innlagt var livet hans over.

Det var veldig trist og veldig naturlig.

 

Vi måtte støtte mor, mor som hadde mista tidsvitnet sitt gjennom 65 år.

Fars begravelse var nydelig, rart og si slikt, kanskje.

Men dagen var så lett og fin.

Uvirkelig og svært vemodig.

 

Dagen etter begravelsen var også slutten for de to kattene våre, de var bare en måned unna 19 år.

Det ble mye sorg.

 

 

Året mitt blev hjelperens år.

For det var mye som måtte ordnes praktisk, far hadde hatt ansvaret for all økonomi – så det var mye, og mye som kanskje måtte ordnes en gang til. Det var mye papir, telefoner og mange møter.

Ennå er det litt igjen, faktisk.

 

 

Jeg husker nesten ikke, men helsa ville ikke på plass, gjennom mye av året. 

Forandringer i medisinering på grunn av for høye betennelsesreaksjoner, tenner som falt ut, øyne som viste seg måtte opereres, nye diagnoser… viste seg at jeg hadde for lite produksjon av veske i kroppen, så hadde noe de kalte sekunder sjøgren. Det kan man få når en har revmatisme.

Etter hvert ble det bestemt at jeg skulle slutte med behandling av cellegift, bare ta biologiske sprøyter.

Øynene ble operert i høst, det ene førte til komplikasjoner.

Men jeg ser, og etter hvert blir det briller på nesen.

Slitenheten ble ikke mindre med øynene.

Heldigvis kan jeg justere arbeidsdagen, om ikke tror jeg ikke jeg har klart den halve stillinga jeg går i engang.

 

 

 

I tillegg har det vært mye forandringer på jobb,  har følt meg både usynlig og aleine i perioder.

Er glad for at jeg har klart å stå i det, for det har vært mye.

Når det viser seg at huset jeg bor i sannsynligvis har for mange utfordringer til at jeg kan bo her.

Det er tungt, men har ikke kommet til klarhet.

Tiden til det har ikke vært her.

 

 

Sommerferien falt jeg sammen, sommeren gikk og jeg satt der.

Den var forresten delt i to, med en intens aktivitet i peprioden i mellom og jeg jobba meg opp en enorm mengde overtid.

 

De tre høstmånedene kan enkelt sier ble i ovemål innen temaet helse, først øynene mine som jeg måtte bruke hele september på.

Men ved utgangen av måneden var det bare å vente på resultatet.

Oktober starta med at mor ble veldig syk, jeg flytta inn hos henne.

Ville gjerne at hun skulle bli med videre i livet, for der har det kunna gått gale.

Den uka hun var innlagt på sykehus var jeg hjemme hos meg sjøl.

Først mot slutten av året kunne jeg igjen bo hjemme, da var det jula som skulle planlegges.

 

Året har vært et pes.

 

 

Men har året bare vært helt ille?

 

Nei, det har det så klart ikke vært.

 

 

 

Gjennom året har jeg har hatt en optimistisk og balansert tilnærming. Jevnt, godt humør og gjett om jeg har satt pris på det ♥.

Jeg tror jeg har blitt flinkere til å være ærlig og til å stå opp for meg sjøl.

 

Og så er det en gang slik, jeg kan aldri bestemme over andre, bare over meg sjøl.

 

 

Jeg driver å graver etter min egen kreativitet.

Laget meg en Instagramprofil for posting av av det som blir til.

Hittil har det mest vært tidligere arbeid.

 

 

I året som har gått har jeg klart ikke å  stresse.

Og så en liten morsomhet, året har ikke inneholdt noen love, love, men jeg avtalte faktisk en date dagen jeg hadde operert det ene øyet mitt. Det syns jeg var effektiv utnyttelse av tid. Og så visste jeg med veldig stor sikkerhet sannsynligheten hvordan det ville gå.

 

Barna, barna har vært og er til stor glede.

Vi er ikke enige i alt, men jeg er stolte av hvem de er.

De reflekterer, de går ikke etter det som “alle” gjør.

De har ikke valgt det enkle, men de går for det de tror på.

Og jeg har masse å lære av dem, jeg trives med gjengen min.

 

Og mor, hun har vi med oss, men denne høsten, dette året, har nok kosta henne mye. I dag er det 18 dager til det er året siden far døde. Den helga drar jeg hjem til mor og deler helga med henne.

Er plana.

 

 

Og hva lærte jeg av året?

Jooo, være enda ærligere, enda tydeligere.

Se muligheter, ikke bruke hodet til så mye negativitet.

Være meg sjøl uten å tenke på meg sjøl.

Noe slikt.

Og ikke minst, dere, jeg er så glad for å ha lært så mange av dere å kjenne, et skikkelig lyspunkt.

 

 

Hva var det viktigste du lærte i fjor?

 

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Det var mye tøffe ting du måtte gjennom ifjor. Og vanskelig å miste noen man er glad i, både nære og kjæledyr. Jeg klikket meg inn på instagram linken. Det var kjekt å se noen av dine prosjekt der. Mye fint og kreativt. Du er flink. Jeg er ikke aktiv på instagram selv, ellers skulle jeg gjerne fulgt deg der. Men jeg kikker gjerne innom der igjen om du legger ut mer. Det kan være inspirerende å se hva andre lager. Ønsker deg ett fint nytt år! 😊

      1. Takk for en nydelig kommentar <3. Året hadde sitt i erme, men nå er det heldigvis et nytt år. Koselig om du stikker innom på Insta, har vært dårlig sjøl til å lagt inn det siste. Skjønner du også er kreativ, så har egentlig bestemt meg for å følge deg mer. Satser på det nye året :D.

    2. Veldig my som hendt i det forrige året for dæ. Like måten du delt innlegget opp på, og så my positivt du driv å mestre <3 en fryd å les den biten. No e et nytt år med nye daga og flere muligheta. Æ e spent på kossen det bli for oss alle ❤️

    3. En fin oppsummering – på godt og vondt! Greit å ha lært litt gjennom året også…! Jeg har vel lært enda mer å ta hensyn til hva jeg sjøl vil og mener! God klem <3

    4. Uff, det var leit at du opplevde så mye vondt i året som gikk, men godt at du også tar med deg de gode tingene ❤ Jeg har lært at jeg må godta mine egne valg bedre🥰

      1. Så bra, for en mener det beste når valg blir tatt. Det er det som er så fint, alt en får lov til å lære. For min egen del syns jeg det er spennende å bli eldre, for en får lov til å lære, uansett om noe er krevende. <3 Klem

    5. Ja, hva var det viktigste? Ta dagen som den kommer, har vært det jeg øvde på i fjor, og det er visst bare å fortsette i år. I fjor følte jeg året var en hest som dro tungt, og du sa at dette året kunne være som en fugl. Så kunne vi fly over det hele og ha oversikt. Jeg likte de tankene, så året er en fugl. En fugl med farger og kreativitet for deg og meg, og alle andre. Klemsiklem:)

      1. En trenger nok mye mer enn ett år mange ganger…jeg vil også fly sammen med deg. Og når det gjelder hester, de skal en ri på, i lystig trav. Stor klem <3

    6. En fin oppsummering av året som har gått. Det er mange ganger lett å glemme alt det fine som har skjedd, for de triste og leie tar gjerne så stor plass. Du har har igjennom mye, men kom deg igjennom. Nå har bladd om til et nytt år, og jeg håper virkelig at 2022 blir et år med mye positive ting. Ikke bare for deg, men for oss alle sammen.

      1. Applauderer, JAAA, året 2022 skal være godt for oss alle. Vi trenger det etter pinner i nesen, sprøytestikk, avstenging og innsperring. Et fritt og godt år med masse sol og musikk <3.

    7. For et år du har hatt! At du klarer å holde motet og humøret oppe, er jo bare helt fantastisk. 🥰
      Håper du får et roligere og bedre år i 2022, det unner jeg deg virkelig. ❤
      Veldig fint skrevet, og jeg valgte å følge deg på Instagram 😘🙂

      1. Åå, så fint sagt av deg, men tror jeg er mer heldig enn flink. Men er veldig glad for at det ikke ble tyngre enn det ble. Så koselig du vil følge meg. Vi følge deg også, men kommer kanskje til å gjøre det med brukskontoen min. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg