Fjerde dags jul

 

 

 

Fjerde dags jul. Har engler dalt ned i skjul? Har vi vært snille det siste året?

 

 

foto:asbjørg

 

I alle fall har det snødd, snødd kaldt, glatt og strevsomt.

Dagene har vært hektiske ut i fra mitt ståsted, og flere sitt også, tror jeg.

 

Alle kom de.

Vesle juleaften var det både handling og pynting av tre til både den ene og den andre.

 

Her er yngste og eldste i gang med å pynte treet til mormora.

 

foto:asbjørg

 

Og kvelden ble avslutta hjemme med lutefisk og alt for mye akevitt for min sin del.

Etterpå skjønte jeg ikke hva jeg hadde tenkt på-.

 

Men julekvelden kom, mat og gaver.

Mye fint, jeg fikk akkurat det jeg ønska meg.

En panelovn, faktisk, med et design jeg likte.

 

Første julemorgen opprant med kaotiske tilstander, snøen var på sitt verste.

Vi skulle ha gjester, de skulle komme seg ned bratta, uten føtter til noe særlig bruk og hjem til oss, der vi var innesnødd.

Men det gikk bra, vi hadde vår gedigne julefrokost og matmor sjøl så ut som all maten fant veien dit den både skulle og helst ikke skulle.

 

foto:ingrun

 

Nå skal det sies at matlysten min ikke var på topp, det blir mye kraftig mat og jeg måtte være forsiktig, rett og slett. 

 

En føler en spiser seg gjennom jula.

 

foto:ingrun

 

foto:asbjørg

 

 

Og jeg mekka mat.

Til og med da vi var bedt bort til mor, hadde jeg kjøkkentjenesta.

 

En blir litt lei, av mat og av å henge i.

 

Maten har absolutt både vært god og vellykka, perfekt kokt kveite, sprø svor og pinnekjøtt som var akkurat passe salt og veldig mørt.

Om det lang og tro teneste i matveien eller flaks vet jeg ikke.

 

Men det ble for mye av ett eller annet, folk ble slitne.

Slitne av følelser, gå opp i hverandre og variasjonene i oss alle.

Og vi snakka om hvordan gjøre jula mer overkommelig.

 

Enklere.

 

foto:asbjørg

 

Ikke så mye mat.

Ikke så mye styr.

 

Nå er vi framme ved fjerde juledag.

Det er bare yngste og jeg igjen, alle de andre er dratt.

De dro i gårkveld. 

 

Yngste og jeg sa nesten ikke et ord etterpå, vi hadde behov for stillhet. Vi så film.

 

Fjerde juledag.

 

Det er vasking av klær på gang.

En liten handletur og et besøk hos mor.

 

Det brenner i ovnen.

Så godt med ro og bare ta dagen som den legger seg til.

 

Fred.

 

Det er noen juledager igjen, før nyttår.

Her skal den feires, langbordet i kjellerleiligheta.

Vi blir åtte personer.

 

foto:asbjørg

 

Tenk det, straks et nytt år.

 

Men enn så lenge er det romjul. 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. jula kan være strevsom når det er mange mennesker,vi har valgt å ha julekvelden for oss selv ,så kan en ha litt besøk i romjulen ,men i år har jeg bedt alle mine 1 nyttårsdag til kalkun,det blir en travel dag for det blir 7 eller 9 barn fra 14 til 4 mnd gamle og alle alder mellom ,men ingen skal natte over :=) kos deg da

      1. Da blir det litt av en gjeng hos dere nyttårsaften. Håper du får mye hjelp. Og det hjelper mye når ingen skal overnatte. Her har vi noen dager nå vært to nå, i går kom kjæresten til yngste. I morgen kommer fire eller fem til. Litt fint å være en flokk på nyttårsaften også. Klem <3

    2. Julen kan være innmari hektisk dersom en ikke passer på! Tror det er lurt å stresse litt ned med alle selskapelighetene – iallfall for egen del! Jeg var borte til lunsj på julaften, og hos min søster på julaften kveld. Ellers har jeg ikke vært selskapelig i det hele tatt foruten en tur med prinsessa igår! Men det er klart – mine barn bor så nær – de ligger ikke over hos meg – da blir alt litt annerledes! God klem <3

      1. Godt at barna bor så nærme, det har vi snakka en del om og ønska oss. Men foreløpig kan ikke jeg flytte til Trondheim eller dem hit. Høres koselig ut å kunne dra på besøk. Håper du har en fin nyårskveld foran deg <3.

    3. Gjøre julen enklere…tja…jeg kunne tenke meg reise til annet sted…bo på et hotell og få servert mat:)
      Vi spiser mye matrester etter jul:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg