Fokus

 

 

 

 

“Mat er godt” har blitt en herming i vår familie.

 

 

 

Det var en uttale som kom fra mellomste, som satt igjen ved bordet i et barnefødselsdagsselskap da alle de andre barna hadde gått i fra bordet.

 

 

Ja, mat er godt.

Mye mat er godt.

Godt for tunga og godt for mye annet.

 

Men kanskje ikke fullt så godt for oss, alltid.

 

foto : nunni

 

Jeg har alltid vært opptatt av mat. Jeg syns mat er spennende.

Men det kan godt hende mat er mye mer enn godt for meg.

Mat kan være både trøst og straff.

 

Hva vet en, og hva tror en om seg sjøl.

Vet jeg tror jeg vet, men det betyr ikke det samme som jeg gjør det.

 

Etter hvert som helsa har lugga har fokuset mitt gått bort fra de forskjellige verdens-kjøkken til hva spiser vi og hva er mat-.

Mat i forståelse av godt for oss, eller godt for meg.

 

Jeg har vært innom Gry Hammer og fermentering, og er kommet tilbake dit. Har bladd i en av hennes bøker. Akkurat nå står en startkultur og modnes for surdeigsbaking. For å bruke noe melbakst. 

 

Til 17. mai hadde jeg både fermentert humus og fermetert appelsinmarmelade på bordet. Sammen med suppe av brennesle og is av nyutsprungne rogneblad.

Gjengen min var hjemme å feira, her har jentene hentet nyutsprunget løv til å dekorere med.

 

 

Det ble nok litt sukker også, sjøl om det er fy.

Raffinert sukker hører ikke til i kostholdet mitt lengre.

Unngår også mest mulig prossesert mat.

 

musikk av Asbjørg

 

Jeg har vært her før, i dette tankeregimet, men det er å få det helt inn i vanen er en utfordring. Gjøre dette til en livsstil.

 

Har også kommet over et konsept som heter Spis deg fri om matavhengighet, som starta med at jeg fant en podkast. Der skal det meste av søtt kuttes, og alt mel.

Foreløpig er det for ambisiøst for meg.

 

Matfokuset er med andre ord stort.

 

Hvordan fungere bedre, få opp en bedre bakterieflora i tarmen.

Slikt.

Og faktisk, den største drivkraften er å få mer energi, ikke vekt eller vondter.

Får jeg opp den, ha en bedre motor for drivverket, da blir jeg enormt glad.

 

Så dette er ett av mine fokus om dagen. I tillegg har jeg et gedigen fokus på jobben, kanskje jeg skal skrive om det neste gang.

 

Energifattighet og for travle dager for den energien jeg har, er ikke det beste for å produsere noe i bloggverdenen.

 

Men plutselig dukker jeg opp igjen… 

 

 

10 kommentarer
    1. mat er så mye mer enn mat ja ,jeg er flink i perioder men det sklir ut ,jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv ,alikavel er det ikke til å stikke under en stol att det er ikke like lett når en han en mann også og han tåler all mat ,skal han foreslå middag for neste dag er det bare mat som jeg ikke skal ha ,så inni mellom lager jeg 2 retter ,jeg liker det ikke men sånn må det være ,for jeg sliter veldig i perioder ,har IBS og noen dagen kan jeg ikke forlate heimen ,så tenker eg att da er det bedre å forsake noe ,men så har jeg en god periode og en tenker att nå er alt som det skal være og jeg sklir sakte ut igjen og plutselig er magen vrien og vrang igjen

      1. Det er ikke lett å være like konsentrert om maten alltid. Skjønner godt at det er mer utfordringer med flere i et hushold og at det blir merarbeid om en må lage flere retter. Kjedelig når kroppen svikter, godt å høre du har en god periode. Håper den varer 🙂 <3.

    2. Koselig at du har innlegg av og til – når det passer 😀

      Mat ER godt – men mat er av og til en utfordring også. Søtt som kaker og gjørbakst er utfordring for meg – 🙂

      1. Ja, denne blogginga mi blir haltende. Både skrive innlegg, svare, lese innlegg og svare på andres innlegg. Tida bare sklir forbi.
        Tror mange sliter med søtt og mel, har lest og hørt på podkaster om dette temaet. Ikke lett :).

    3. Kjempefint og interessant blogginnlegg. Mat er kjempegodt, og man kan være kreativ med matlaging. Jeg er glad i gjærbakst, men merker at jeg ikke tåler det så godt for reumatismen min. Prøver å holde meg unna på hverdagene.

      Ønsker deg en kjempefin onsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Du har også revmatisme, ja. Akkurat nå skal jeg prøve surdeig og unngå gjær. Mener sukkerkutt hjelper for ledd. Takk, og fin lørdag til deg <3.

    4. Mat er viktig – og spennende! Jeg har blitt mer enn middels interessert det siste året – og er veldig bevisst på hva jeg putter i meg………! Sukker er fy her også (for det meste) og inn med havregryn, grovt mel, minst mulig fett…. mye grønnsaker, bær og frukt……..! Jeg tror jeg har finni løsninga for meg! God klem <3

      1. Så fint at du har funnet din matvei :). Jeg leter, men mener i hver fall at å unngå hvitt sukker hjelper. Enig, mat er spennende. Og ikke minst det en kan høste fra naturen, som vokser vilt. <3

    5. Jeg jobber også for å få en best mulig bakterieflora i tarmen for tida. Superviktig. Men fermentert mat har jeg ikke satt meg inn i enda. Blir kanskje senere det, da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg