For dårlig til å skyte

 

 

 

Går livet i loop? Opplever vi det samme om igjen og om igjen, som paralleller, spekulerer jeg på i dag.

 

 

 

 

Da jeg gikk på barneskolen spilte vi en del kanonball.

Jeg var lang, tynn og bevega meg rimelig raskt. Så jeg var ikke så lett å treffe og var ofte igjen som den siste på  laget.

En gang uttalte en medelev at det var det ingen vits, for jeg greidde ikke skyte noen, likevel.

 

Jeg var ingen populær unge, ble valgt som den siste, alt for sjenert og følsom.

Uttalelelsen huskes ennå, så mange år etter, for jeg ble lei meg.

 

Men medeleven hadde rett, jeg hadde ikke trykk i skudda mine.

Sannsynlig var det bare irriterende at jeg hoppa i rundt uten å bli truffet.

 

Om dagen spør jeg meg om det er det samme nå også?

At jeg har for dårlig “skudd-hånd”.

 

Det er 13 år siden jeg flytta tilbake til kommunen jeg flytta fra som 16 åring. Det var godt å flytte bort, for jeg ga meg lov til å bli et fritt menneske, så langt som en stram oppdragelse gir plass til.

 

 

I mange år har det vært fokus på ønska tilflytting, for kommunen sliter med nedadgående folketall som mange små kommuner.

Barnefamilier ønskes.

 

Da jeg kom flyttende med to barn, opplevde jeg ingen velkomst.

Jeg måtte forsere mange motbakker.

Etter et par år fikk jeg i hvert fall fast jobb – men da var jeg såpass sliten etter stadig usikkerhet i vikariatene jeg gikk i og som ble vurdert med noen måneders mellomrom.

Nå er det ikke uvanlig i den kommunale sektoren at folk blir gående i vikariat.

 

Men for min sin del, etter skilsmisse, barn med syndrom, kamper, salg og flytting sammen med den usikre jobbsituasjonen, begynte jeg å få problemer både med hukommelsen og det muntlige. Ord og begrep forsvant.

Og ikke minst vondter, vondter jeg ikke trodde på.

For midt i alt dette var jeg også svært redd for livet til det ene barnet mitt. For noen år siden forsto jeg at jeg hadde opparbeidet meg en slags posttraumatisk stresslidelse. Redselen hadde vokst seg altomfattende.

 

 

Jeg blir i dette tidsrommet hengt ut i offentlighet som udugelig. Noe jeg valgte ikke å besvare, for å gi det minst mulig oppmerksomhet. Fant her om dagen svaret jeg skrev, det var ikke noen harde skudd der heller. Saken var i sentrum, ikke meg som person.

 

I 2017 blir jeg diagnosisert med revmatisme.

Arbeidsmessig gikk ned til halv maskin.

 

Jeg har vært mye sliten, men jeg har satt arbeidet…eller arbeida….høyt.

Investert.

På hjemmebane hadde jeg ikke krefter igjen, ingen kapasitet til å være sosial utenfor jobb. 

Mange har nok falt ut for lenge siden. Men jeg har en type stayerevne. Nødvendigvis ikke positivt.

 

Spiller jeg fortsatt “kanonball”?

Jeg er nok fortsatt for dårlig til å “skyte”.

 

Arbeidskapasiteten min skal jeg ikke uttale meg om, den uttalelsen vil bli subjektivt. Men jeg kan si jeg har brukt det jeg har av krefter på arbeidet. Og jeg er nok ikke så flink til å fortelle om “alt” jeg gjør, men arbeidsmoralen min på det jeg har ansvar for er det ikke svik i.  

 

Er nok en for dårlig strateg, er vel temmelig ærlig (med ansvar) og tror de andre også er det.

Som en kuriositet er jeg nå underlagt personen som fikk meg hengt ut i offentlighet. Så jeg tenker livet går i loop og spekulerer på hva jeg skal lære…

 

 

Og jeg innser at jeg har noen problemer som jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse.

Men tror på lærdommen som ligger i alt en opplever.   

 

 

18 kommentarer
    1. Livet er ikke det enkleste man får i gave, enten man er god til å skyte eller vanskelig å treffe. 🙂 Men du gjør mange fine og ærlige refleksjoner gjennom livet ditt 🙂 Sårt og fint på samme tid å lese. Takk for din ærlighet og lykke til. Du traff meg i alle fall 😀

      1. Tusen takk for en fin kommentar. Var veldig godt å få. Trilla både en og flere tårer av tilbakemeldingene. Nei, livet har mange vendinger, men føler meg likevel heldig. Hittil har jeg fått det som må til for å stå i det som skjer. Det er nok det viktigste, for oss alle <3.

    2. Livet er en evig kamp og det er så synd når et annet menneske lager vanskeligheter eller sårer andre. Har man ikke nok smerter da?
      Men du har ikke gitt opp ennå. Vi bør leve i håpet. Livet er opp og ned og en dag kan du være på topp.
      Lykke til.

      1. Tror at de som sårer bevisst kanskje har enda større smerte sjøl…ikke at det er hjelp i det :D. Nei, gi opp må vi aldri. Håpet må vi holde høyt <3.

    3. Minner meg om meg selv. Jeg klarer visst heller ikke å skyte. Men vi får være som vi er, når vi ikke vært som vi sku!!!!! Klemsiklem for du er GOD NOK!

      1. Du var heller ikke god til å skyte nei, men du fikk evnen til og gleden av å tegne. Kan være mye kraft i det. Enig med “god nok”, tror vi ble akkurat som vi skulle, jeg. Og det er godt <3.

    4. Jeg er litt sånn selv. Kjenner meg igjen på det å jobbe til krampa tar en for å være SKIKKELIG god, og ikke ha energi til annet. Må bli flinkere til å slappe av.. Jeg har aldri fysisk skutt særlig bra, er nok LITT flinkere med “nebbet” 🙂

      1. Har også tenkt på at vi må ha igjen litt energi til oss sjøl også, viktig å kunne slappe av. Du “skyter” med bloggen din, treffer mange positivt <3.

    5. Utrolig flott og ærlig skreve, og sårt, som flere skriv. Verden e rar og brutal og fin og latterlig, og æ tror ting gjentar sæ i ulike forkledninga. Du har stått og står i my, no må du få gå en vei mer i din favør <3 Som vennan min si; du e så kul! Ikke sånn teit-kul, men kul-kul.

      1. Tusen takk, jenta mi for æn nydeli kommetar <3<3. Kanskje det handle om å sætt 'døra' på vi væg t alt d goe som kanj skje… Sjøl om æ itj e så opptatt av å varra kul, værme d hjarte mett å hør ka vennanj din seie <3.

    6. Kjenner meg veldig igjen i kanonball, for der var jeg ordentlig god… men mest til å skvette unna ja….:)
      Og kjenner meg veldig igjen i å arbeide, nesten for enhver pris. Nesten aldri vært borte fra jobb, men er ikke sikker på at det har vært det lureste…
      Tilbake har jo jeg også flyttet , til det jeg forlot som 16-åring og aldri hadde sett for meg å flytte tilbake til…
      Kanskje det er på tide å lære seg å skyte litt….?
      Ikke skygg banen for de som ikke vil deg vel i alle fall!

      1. Du lot heller ikke ballen treffe deg, nei :). Tror vi kanskje bør bli flinkere til å sette oss sjøl i fokus.
        Ser ut som du også har nydelig natur i rundt deg, det betyr en del. Samle krefter…kanskje akkurat til å skyte…
        Og ja, viktig å ikke skygge banen, det handler om å komme lengre, mentalt.
        Tusen takk for fine ord <3<3.

    7. Så modig og ærlig skrevet! Og tankevekkende, på mange måter. Fikk meg også til å tenke tilbake på mine kanonballgymtimer i egen tid som elev, og min “karriere” som gymlærer, der jeg trodde at alle likte og profeterte av gymball i gymtimene. Så feil kan man ta… ❤

      1. Tusen takk, kommentara jeg fikk denne gangen varmet! Jeg likte kanonball, men var ikke glad i at elever skulle velge. De valgte alltid de som var de populære, jeg var bare den snille og greie som var lett å sette til sides. Brukte mange krefter på å vise at jeg ikke var lei meg. Som voksen ser man såra de andre hadde. Som barn trodde man det handla om seg sjøl. <3

        1. Det er sant. Som barn tror man at det handler om seg selv. Jeg likte kanonball, tross alt. Man trengte ikke å være “så flink med ballen” for å være med på det. 🙂 Det blir helt feil at man skal la elevene velge lag. Lærer bør dele inn, for å unngå at noen blir hengt ut som dårligere eller mindre populære.

          1. Tror det er slutt med at barna blir satt til å velge i dag…håper det. Er så viktig at barn får vokse opp med at dem er gode nok. Da tåler en så mye bedre å ikke være god i “alt”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg