Gleden over det vakre

 

 

 

 

Gleden over vakre ting har jeg alltid hatt. Men mye må en la være, kan det vise seg.

 

 

 

 

 

 

Da jeg ble gift sto blant anna servise på ønskelista, for en gikk over til en mer etablert fase av livet.

Jeg jobba en liten periode i en forretning med glass, kopper og utstyr.

Syns det var morsomt, begynte også å samle på et servise; hvitt nøytralt og åttekanta.

Da vi skulle gifte oss sto det på ønskelista et servise fra Villeroy & Boch.

Vi fikk både kaffe- og middagsservise.

Da vi mange år etter ble skilt ble også servisene delt, jeg tok med meg kaffeserviset.

Det er mer frokostservise enn kaffeservise, men bruka til begge deler.

Har sett at det er blitt noen små hakk i noen av koppene, så de burde komplementeres.

Uansett har ikke dette vært tid til å ha fokus på.

Ikke vært en prioritert del.

 

 

Nå syns jeg gjenbruk er viktig, så både forretninger som selger brukt og Finn.no er jeg innom.

Det blir likevel lite etter, for jeg har lett for å tenke at dette trenger jeg egentlig ikke og det vil ta opp plass.

 

Jeg er nok ikke blitt et tingelingmenneske.

 

Men her om dagen, ved et besøk inne på Finn kom jeg over en serie med servise som var en “greie” på 70-tallet.

Husker de var presang ved flere bryllup, Bogstad fra Porsgrunn.

 

Dette var Stemorsblomst i serien.

 

Jeg tok kontakt, fikk tilslaget.

Fikk en av mine til å hente og sist helga da jeg var i Trondheim fikk jeg henta serviset.

 

Det har så små nette kopper.

Jeg kan dekka på til 11 personer, og åtte kaffedrikkende personer.

De ble vaska og rydda plass til.

Det var med litt ærefrykt jeg satte de på plass.

Artig med ordentlige serviser.

Sjøl om det ikke ble plass til så mye fokus av slikt i livet mitt, er det artig å ta opp en liten snev av denne personen som liker ‘alt på stell’.

Og kjente jeg gledde meg skikkelig over å få serviset i hus.

 

 

Liker du å ha fine serviser?

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Kaffeservice/frokostservicet vårt er overflødig, de små koppene har aldri blitt brukt. Kaffekrus brukes her, og til frokost bruker vi store tallerkener hvor det er plass til både brød, eggerøre, oster og røykalaks. Middagsservice derimot har vi to store sett i tillegg til de tallerkener vi har og bruker når det er bare oss. Det ene servicet vet jeg ikke hva heter, det er veldig gammelt og arvet etter en onkel som hadde arvet det. Det andre er serien Victoria som er kopi fra kronprinsesse Victorias bryllup.

    2. Jeg elsker gamle serviser. Har et nett lite kaffeservise til 6 etter en grandtante. Middagsservise etter bestemor til rundt 12. Supplerte litt på Fretex for noen år siden.
      Har begynt å samle et jule-middagsservise fra Willroy og Bosch. Har til alle vi pleier å være på julaften, men må suppleres med glede når familien utvides med svigerbarn og barnebarn

    3. Servicet som du fikk tak i, var skikkelig fint! 😊 Gamle servicer kan være flotte, men de er ikke like flotte når det er skår i kopper og fat. Min ex og jeg samlet også på et hvitt service i Villeroy & Boch da vi giftet oss i 1996. Det var han som vant det i “lotteriet” da vi skilte oss. Nå har jeg et annet hvitt service, fra Rosendahl.

      1. Ja, jeg syns det er så mange gamle fine servicer, en del av de fra 70-tallet er det veldig stor rift om. Skår er ikke så artig å ha, nei. Villeroy & Boch har mye fint, men det har Rosendahl også. Artig å ta fram slikt når en skal dekke fine bord :).

    4. Et lekkert servise altså! Jeg har Bogstad hvitt middagsservise….. veldig glad i det – brukes til alle “fine” anledninger! Jeg er glad i små koselige ting – selvom jeg egentlig ikke er et tingmenneske…. 🙂

      1. Bogstad hvitt kan en gjøre så mye ut av bordet med, veldig stilrent og enkelt :). Vi er sikkert lik, noen fine ting er greit <3.

    5. det var et vakkert servise ,gratulere og nyt måltida når dette blir tatt i bruk .Ja jeg liker vakker servise og har flere ,vi fuíkk mye av det i bryllupspresang ,men det er meste til kaffebordet,men har også 2 vakre middagservise det brukes daglig

      1. Takk, ja, det skal nytes…burde kanskje be inn til kaffeselskap bare for å innvie :D. Artig å kunne skifte på servicene, så trivelig å dekke opp :).

      1. Så morsomt, nesten maken. Husker Porsgrunns Bogstad mønster var noe som ble gitt bort da. Den hvite finnes ennå, men de andre er gått ut. Takk. Kos deg med fredagen du også, enda mer sol <3.

    6. Har altfor mange servicer stående. Bl annet Bogstad hvit, noen etter mamma og mormor, et middagsservice vi fikk når vi giftet oss, ett etter mamma, ett juleservice, men det er det i offwhite fra Arabia som blir brukt. Og når det kommer til kopper, så er det stort sett Mummikoppene som blir brukt, siste opptelling viste at vi har 67😉
      Så her er det mye skapfyll, men har vanskelig for å kvitte meg med dem, for de er jo fine

      1. Oj, 67 Mummikopper, da samler du på de, vil jeg tro. Det kan fort bli mange servicer, om en arver, får osv. Og det kan nok bli for mange, men har man nok skapplass er det greit. Skjønner det ikke er ønskelig å kvitte seg med dem, for det ligger mye minner i slikt. 🙂

    7. Åååå, så fint det var!!!🥰🤩
      Jeg elsker serviser og gjerne gamle.
      Jeg er nok litt som deg at det blir nedprioritert til fordel for andre ting.
      Håper du får brukt det masse og det er stas når man endelig får i hus noe man har ønsket seg lenge.💕

      1. Takk, ja jeg ble begeistra med å finne disse for såpass grei pris :). Det er så mye fint, men en rekker ikke leve all slags typer liv :). Men artig å se, behøver ikke eie alt.
        Kanskje det bør bli en “gulrot” for å bli mer sosial, ja :D.<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg