I morgen er det mandag

 

 

 

Hvordan blir den uka her, tenker jeg. Tror den blir litt roligere, men orker ikke å sjekke. Det er søndag og sola skinner.

 

 

 

Den har blitt tung i buken.

Sola altså.

Den sveiper tretoppene.

 

 

Men ennå syns den, tror den vil kunne det en drøy måned til før den går i ‘hi’ for mitt åsyn.

Her jeg bor.

I dag skinner den.

 

Tror natta har vært kaldt.

Fant ut at det er best å ta inn plantene som ikke vil tåle frost, kanskje er det allerede for sent.

 

Vurderer å ta meg en kort tur opp i haugen.

 

 

Før resten av dagen.

 

I gårkveld kokte jeg fårikål til i dag, for at den skulle få tid til å bli riktig god.

Skal om ikke alt for lenge inn til mor, hun bruker å ha litt hvetemel i, for at kraften ikke skal være så tynn. Jeg har ikke hvetemel i hus, og spelt valgte jeg ikke å bruke, så skal ta et etterkok med litt mel i, når jeg kommer dit.

 

Lillesøstere min og datteren hennes kommer også. De to var hos meg i går og vi hadde en trivelig ettermiddag. Jeg tenkte å lage en fiskesuppe, men da hun sendte melding om tid, spurte jeg og fikk til svar de bare ville ha kaffe.

Lillesøsteren min er glad i søtt. Så da slapp jeg unna med mindre styr.

 

Jeg har vært glad i å lage mat og ha gjester, det vil si jeg syns det veldig koselig med god mat og prat rundt bordet. Det er bare at i senere år har jeg evna det dårligere og dårligere.

Jeg har dette håpet om å bli bedre, men må innrømme for meg sjøl at det ikke har skjedd ennå.

Kan ramse opp slikt jeg gjør når det blir sommer og som ikke ble i år, ikke ble alle sommerklærne tatt ut av kassene sine, ikke ble plenen klipt…så nå skal det bra fantasi til å tenke på villnisset ute som plen, ikke ble stoltrekka rundt spisebordet skifta…

Men nå er jeg en urokkelig optimist og tror både på sommeren og at det skal bli bedre.

 

Alt skal det.

 

Helsen min.

Egoismen hos folk bli mindre og sunnere.

Strømprisen bli lavere samtidig med større bevissthet om forbruket.

Større nøkternhet og større glede.

Og krigen både i Ukraina og andre steder pakkes ned.

 

 

Oj, dette ble en brå sving fra det nære til verden der ute og jeg fikk lyst til å gråte.

Men tårene er det ingen gang i.

 

Akkurat nå kom en kald trekk og sola forsvant visst bak en sky.

Jeg tror jeg får drikke limevannet mitt og fortsetter søndagen slik som tenkt.

 

 

I morgen er det mandag.

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Ja tenkt i morgen er det allerede mandag, og helgen går så alt for fort. Sola skinner her hos meg i dag, og jeg var nettopp ute på balkongen hvor det var over +20 og stigende. Så balkongdøra står nå helt åpen for å få varmen inn i leiligheten også. Ja tenkt om strømprisen ville bli mer normal og krigen i Ukraina avsluttet, det hadde vært noe det. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Herlighet, så herlig, 20 grader!! Åpne døre er så godt når det er varme til det.
        Vi må håpe at alt blir bedre. Takk, i dag er vi kommet til mandag…ett rusj gjennom tilværelsen dette. Nyt kvelden din <3

    2. En dag skulla gjerne hatt det dobbelte av tima. Nydelig oppi haugen, håpe du fikk tatt dæ en tur. Og kos dåkk med måltidet i lag, du e god som legg ekstra tanke i maten.

      1. Jaa, så eniii. Vart itj i går, men i dag vart d, å d va godt. Itj vart maten så goo, å itj vart d så koseli…men frøkteli godt å kom heim <3

    3. Merker at sola har blitt “tung i buken” her hos oss også. Sollyset kommer inn andre vinduer enn før, lavere, og forsvinner snart over takene foran oss. Håper du nyter søndagen din og kjenner på det som er godt 😊

      1. Så du har ikke sol på huset ditt gjennom vinteren du heller. Blir godt når det er vår og sola igjen stiger. Tror jeg har blitt flinkere med noen grenser og det er bra :). Riktig fin mandagskveld.

        1. Det er sol mot den ene siden av stua på dagtid, men ikke mot den andre siden av stua når sola blir lavere. Veldig fint at du har blitt flinkere med noen grenser! 🙂 Fin kveld ønskes deg! 🙂

      1. Fårikålen ble egentlig ikke så god i går, bedre i dag…men nå er det nok av denne retten før neste høst :). Optimist må en altid være :D. Klem <3

    4. Ønsker deg en god mandag! Kanskje jeg skal ta inn mine planter også nå, blir liksom litt dag for dag …
      Leste om de folksomme drømmene dine, og kjenner veldig godt til det…

    5. sola minker litt for hver dag her også ,hadde jeg bodd der du borr hadde jeg villet sage ned trerekka som står forran sola ,ha ha ,kanskje et av barna kan gjøre det,det er viktig å ta vare på mest mulig av sola .
      Har planer om å koke hjort i kål senere i uken ,det var smart å koke det dagen i forveien ,kanskje det jeg også skal gjøre :=)

      1. Det hjelper ikke noe særlig å ta bort trærne, fjellet bakom kan jeg ikke flytta. Men har vurderet å tynne.
        Smakene får satt seg bedre når det blir laget en dag i forvein, dvs. denne gangen var jeg ikke så heldig. Hjort i kål høres interessant ut. 🙂

    6. Ja, det er mye man tenker på om dagen, men vi får forsøke å ta en dag av gangen. Jeg fikk lyst på fårikål når jeg leste det her hos deg. Vi bruker aldri hvetemel i, men jeg hører andre bruker det. Kos deg som beste du kan i høsten. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg