Ikke spark noen i baken

 

 

 

Det er noen runder i ringen. For oss alle. Det kommer alltid nye kamper.

 

 

 

 

De driver oss framover.

Å være nede i en dolp er aldri et sted folk ønsker å være.

Jeg mener at vi vil opp i lyset og vil leve livet der.

 

Å nei, vil kanskje noen si. Man trenger et spark i baken inn i mellom.

 

Og jeg er så uenig.

 

Jeg mener, ingen trenger “et spark i baken”.

Det er et av de mest irriterende uttrykk jeg vet.

 

Mennesker vil alltid gå mot lyset, akkurat som planter.

Får ikke planta det den trenger, vil den kanskje ikke klare det.

Til likt med mennesket.

Det de trenger er riktig næring, både planten og mennesket.

Ikke bli sparka der bak.

Det er bare vondt.

En greier vel å ta seg sammen å gjøre det som er forventa, men ikke det som egentlig var behovet.

 

Kamper må tas.

Jeg føler kampene kommer som perler på en snor.

Kamper som bare må tas når de først er der.

Nesten som jeg føler at det snører seg sammen av og til.

Da tenker jeg at det er noe jeg ikke har greidd å lære.

Så må prøve igjen.

 

Jeg er av de som får fryktelig behov for å snakke fra meg problemet, men så kan det fort hende at det ikke finnes ører klare til å høre.

Og da blir en bare til en pest og en plage.

 

Kanskje vi burde hatt en klagemur og en boksesekk…det tror jeg har vært fint for meg i alle fall.

 

 

Egentlig var det ikke dette jeg skulle skrive om.

Jeg føler faktisk jeg har en pause. En liten pause fra kamper.

I går tok jeg bladet fra munnen og fikk sagt en del, ikke sikkert jeg nådde fram og jeg håper i alle fall jeg ikke gjorde noen lei seg.

Men for meg gjorde det godt, befriende å være såpass direkte og ærlig.

Tror veldig på ærlighet.

Ikke ufint, man behøver aldri å være ufin.

Tenker jeg.

 

I ettermiddag kom jeg hjem, hjem til et ISKALDT HJEM.

Og så satte jeg i gang med å snurre lys på tuja’en, den jeg har brukt å sette lys i etter den voks seg såpass til.

Kaldt var det, men jeg fikk det opp.

 

 

Etterpå var det julestjerna.

Den kom opp og den virka.

Tror jeg skifta pære i fjor.

 

 

Og så den sjuarma, det ble mørkt mens jeg holdt på.

 

 

Det var lyst og et fantastisk vakkert lys da jeg kom hjem.

Her sitter jeg i bilen og ser bort dit jeg får satt opp lysa litt etter.

 

 

Helt til slutt fikk jeg strøket duken som er framme hver advent og satt talglys i lysestaken som også kommer fram.

 

 

Nå er det bare lys og dekorasjon ved ytterdøra som står igjen, men det får vente litt.

Må i skogen å hente materiale.

 

Det er godt å ha fått opp dette.  Julepytinga kommer opp til vesle julaften.

Fram til da er det advent, men å lage og kose seg å gjøre klar til eksplosjonen når jula er her.

Kjenne på feststemning og hyggen som skal blinke sterkt en liten stund.

Før man er tilbake til hverdagen, lysere dager og ny start i januar.

Min tradisjon.

 

 

Akkurat nå er det godt å være hjemme, legge mer ved inn i ovnen og tenne et talglys.

En fin søndagskveld.

 

Håper du også har det fint?

 

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Enig di fleste trenger ikke et spark bak.. som du sier tar man seg stort sett sammen og gjør det beste ut av det samme hvor mye en har å “stri” med ..så kanskje heller være litt snillere med seg selv ! Godt å få snakka ut om ting en går å “gnager “på..og så er det ekstra godt med perioder der en føler at ting går litt på skinner..men stort sett er det noe som ikke er greit.. sånn er det bare ! Oser jo lys og varme av bildene her.. selv om du hadde en iskald start..hehe.. Ønsker deg ei fin kommende uke..Klem <3

      1. Tusen takk, ja det er godt å få opp lys når vi er i mørketida. Tror veldig på det å være snill mot seg sjøl, tror en greier jobben med å være menneske bedre da. Og det er lettere å være snill mot andre når en først er det mot seg sjøl. Enklere å takle utfordringene også. Nydelig uke til deg. Klem <3.

    2. Fin sammenligning med plantan <3 og du har helt rett med det lyset, så nydelig! Bra du fikk sagt fra dæ litt også. Glede mæ te å kom heim!

    3. du skriver bra du og du er fornuftig i dine formuleringer,nei du har rett ingen trenger en spark bak ,heller oppmuntring ,det høres mer forlokkende ut :=) en trenger ikke mange lys før en får litt stemning ,en koselig tid synes eg :=)

    4. Trenger egentlig å komme meg i skogen å hente litt materiale jeg også…igjen! Det ble veldig fint og jeg skulle ønske jeg hadde et svært tre i hagen, ihvertfall hver jul. Ha en fin dag 💖

      1. Ja, håper du ikke er like treig som meg, jeg har ikke vært i skogen ennå. Det er artig når treet har vokst seg i den høyden det er nå, men er redd det fortsetter å vokse…he, he…kan bli for høyt :).

    5. Det å få et spark i baken er ikke et positivt uttrykk egentlig. Jeg tror jeg heller vil si at alle ønsker å gå mot lyset, men ikke alle evner å gjøre det i enkelte faser av livet. Tradisjonen da jeg vokste opp var å sette fram adventspynt til 1 desember eller 1 søndag i advent og så kom julepynten noen dager før julaften. Jeg fortsatte med det et par år, men så var det jo det at jeg hadde så altfor mye pynt som jeg slet med å hente fram og fikk så liten tid til å nyte. Så nå ordner jeg sånn at heimen er julepyntet til 1 søndag i advent i stedet 🎅🤶

      Det er koselig å fint hente inn naturen og lage noe fint av den i denne tiden 🥰

      1. Det kan ligge for mye “i veien” for å vokse, kanskje. For noen. Vi har forskjellige tradisjoner, viktig vi gjør det som vi føler er riktig for oss. Jeg har ikke så mye pynt, kjøpte de først åra da barna var små. Men vil gjerne ha masse blomster og lys. Klem <3

    6. Hmmm – spark i baken, eller ikke………. liker ikke det utrykket så godt, jeg heller! Kos å pynte! Her er adventslys i alle fasonger – og noen store nisser – satt fram! Resten kommer etterhvert! Klem <3

      1. Ikke du heller, nei :). Viktig å kose seg, og det tror jeg du er flink til, både kose deg og gjøre det som må til for å mestre. <3

    7. Det blir så koselig både inne og ute når adventslysa kommer frem og opp 🙂
      Og jeg er litt slik at jeg setter frem noe hver dag i desember helt til julafta 🙂 Og hvordan juletreet blir seende ut i år vet jeg ikke… jeg tåler ikke ekte saker… så det blir muligens en annen type tre… 🙂

      Lag deg en fin dag <3 Det er godt å være hjemme i eget hus, tenne i ovnen og bare roe ned 🙂 klem

      1. Spennende hvilket et tre du går for. Her kommer naturen “inn”, sønnen som er hjemme skal ut å hente en av dagene. Furu som er brukt hos meg, og der sitter nålen på. Så det kan bare hentes, alt som er gjort osv… 🙂 Nydelig kveld til deg. <3

    8. I går tente jeg vedovn og masse adventskys. Det var veldig koselig.
      Ja, hverdag dag er en kamp her hos meg også, men det går nok bra med både meg og deg:)

      1. Så koselig det høres ut :). En kan ha det bra, sjøl om en har ting å kjempe med. Tror kanskje det er slik for oss begge, mye å glede seg over også <3. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg