Isroser gjennom dagene

 

 

 

 

Kalde dager, snø og frost. To uker til juleaften.

 

Bildet er tatt av ❄️♡💛♡❄️ Julita ❄️♡💛♡❄️ fra Pixabay

 

Lørdagskvelden er i hus.

Jeg har vært utenfor huset det meste av dagen.

Nå er jeg hjemme.

Jeg er framme ved en uke ferie etter travle dager.

Godt å være her, ved ferien og hjemme hos seg sjøl.

 

 

Det har vært en innholdsrik uke.

På torsdag tenkte jeg meg innom kontoret før avskjedsmiddagen på ettermiddagen. Det ble til at jeg dro direkte. Rygga bilen ned til veien etter spora jeg hadde kjørt opp kvelden før.

Nede ved veien sto jeg bom fast, snøkanten etter brøytinga langs hovedveien var ikke til å komme seg over.

Det er da en kjenner på at det er vinter.

Vinterens negative sider.

Jeg var ikke akkurat kledd for å måke snø.

Prøvde ruggeteknikk, fram og til bake.

Jeg er så lei av å kjøre meg fast i denne veien.

 

Ved et under kom jeg meg fri.

 

På tur inn mot sentrum spekulerte jeg hvordan jeg skulle angripe dette.

Han som skulle brøyte har blitt syk, skulle jeg kontakte han eller kona, skulle jeg bare høre med noen andre -.

Etter middagen traff jeg kona tilfeldig og fikk vite det var traktoren som hadde streika, og at de hadde hørt med en annen som skulle brøyte opp. Inn til videre greier han som tok på seg brøytinga å brøyte, og at de skulle si i fra om det ikke gikk. 

Da jeg kom hjem var veien brøyta opp og dagen etter var den enda bedre brøyta, da hadde nok han som hadde tatt på seg dette vært der.

Men etter molinga med å komme seg ut på veien virka det som bilen hadde blitt litt skadd. Så en varseltrekant på display’et, motorbeskyttelsen under hadde falt ned og slura ned i veien, en av pærene i lyktene hadde gått.

 

Fikk time på verksted på fredag. Prøvde å forandre timen til etter jobb, men det gikk ikke. Grudde meg til å gå ned den lange, bratte veien og etterpå opp igjen til verkstedet.

Hadde liten lyst til å falle i den trafikkerte bakken, på glatta.

 

Heldigvis hjalp en kollega, hun kjørte meg ned.

Da bilen var ferdig kjørte søsteren min meg opp.

 

Så med litt med trøbbel inn i mellom er man i gjenge igjen.

 

 

Planene om å sette deigen til smultringer i går ble det riktig nok ikke noe av.

Ikke i dag heller, for den del.

For i dag ble strømmen kobla ut fra ti til ett på grunn av noe arbeid på ledningsnettet. Bestemte meg derfor å kjøre til mor, hun hadde vært aleine i hele går.

Som tenkt, så gjort.

Tok med meg et brød jeg har bakt, hvit geitost og mandarin.

 

På tur innover hører jeg på lydbok, har meldt meg inn i Storytel for å prøve dem. De hadde i det siste annonsert for en bok. En bok jeg hadde tenkt å lese.

 

Denne boka treffer meg skikkelig, inn i mellom kommer tårene. Jeg kan skrive om boka senere, her på blogg, når jeg er ferdig med den.

Snakka en del med mor om den da jeg kom til henne.

Tror hun også ble berørt av det jeg fortalte fra boka.

 

Ellers ble jeg der hele dagen og det var mørkt da jeg kjørte hjem.

Mor syns det var så godt med folk rundt seg, så hun strålte.

 

 

Nå må jeg bruke resten av helga til å tenke og få ting gjort fordi det snart er jul. Men ikke i kveld, i kveld er det full avslapping.

Jeg har også laga meg karameller. Hadde behov for noe søtt.

 

Lager du deg karameller noen gang?

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. uff ja den glatta og snøkanter ikke godt i det hele tatt men godt du fikk hjelp .Så fin din mor er ,lett å se hun ble glad for besøket :=) karameller prøvde jeg meg på da barna var små ,nå er det sjokolade jeg spiser :=) kos deg og nyt noen feriedager

      1. Tusen takk, skal prøve det beste jeg kan å kose meg i denne ferien :). Ja, mor er veldig glad for besøk. Spekulerer på om jeg skal lage karameller til jul, de jeg lagde ble gode. Fin mandag til deg 🙂

    2. For en dag du har hatt… og så kjedelig med slike brøytekanter som er bom umulige å rikke 🙁 Åhhh kjedelig! Og at det skjedde noe med bilen 🙁
      Men mor strålte!
      Og karameller er supergodt hjemmelagde – men akkurat det er lenge siden jeg selv har gjort 😀 klem og god søndag den 3. i advent 🙂

      1. Ja, brøytekanter er vi ikke glad i. I etterkant ser jeg at det var det nok bare den ene tingen på bilen som brøytekanten kunne for. Karamellene var så gode at de «forsvant» ;). Takk, riktig fin mandag til deg 🙂

    3. For et strev i vinteren hos deg. Jeg er glad jeg ikke må ut hver dag lenger. Her blir det måket inntil tomtegrense og resten tar enten mannen min eller jeg. Fredag skyflet jeg en time, for da var snøen tørr og lett. Ellers blir det snøfreser. Koselig med det hvite, men ikke når man setter seg fast. Koselig du fikk en god prat med moren din. Karamell til meg selv har jeg aldri laget. Kanskje jeg må forsøke meg på det en dag! Klemsiklem på tredje advent!

      1. Denne tida, jeg ligger godt etter med tenning av adventslys. Vinteren er fin, men kan gi mange utfordringer. Egentlig er det godt å være ute å ta unna snø, når en har tiden og snøen ikke er full av vann. Må nok ta meg en tur framom mor i dag også, hun trenger folk. Du må prøve karameller, godt til jul. <3

    4. Vinter kan by på en del problemer det ja.. men liker jo årstidene også .. 🙂 Jeg har bare laget Krumkaker.. Karameller er jo godt, men pleier ikke å lage det selv.. 🙂 Nydelig bilde av moren din.. Gode ønsker og klem til deg i førjulstida <3

      1. Skal fortelle mor all positive meldinger hun fikk her. Enig, alle årstider er fine. Men har opplevd vinteren som utfordrende etter jeg flytta hit. Mange takk og god klem til deg <3

      1. «Sekken» min med stri…he, he, kanskje den er av strie 😀 (litt tørrvittig her), blir visst ikke tom. Reparasjonen ble dyr nok på den tida her, men det gikk. Takk, riktig fin mandag til deg. Klem <3

    5. Sånne snøkanter er ikke ikke greie, og når det kommer riktig mye snø så får vi sånne vi også. Vegvesenet brøyter veien, og lager en diger fonn å rekker ikke vaktmesteren å renske opp kommer ikke vi med lav bil ut. Så fin moren din 🥰 Jeg har aldri forsøkt å lage karameller, men har hatt lyst. Om det blir noen før jul, vet jeg ikke. Ha en fortsatt fin søndagskveld, klem 🤗

      1. Men snøen kommer mye strev, men den er fin når den er under kontroll. Takk, må fortelle mor det dere sier :). Du må lage deg karameller en gang du har lyst, men blir veldig søtt. Takk, riktig fin mandag til deg. Klem <3

    6. Flott mor du har!! Nei, bruker ikke lage karameller, men synes karameller og sjokolade er nydelig, så jeg tar alltid velvillig imot når noen tilbyr, hehe.. 😜

    7. Vinter og biler og snø byr altså på masse problemer og tid.😨
      Godt at du har litt ferie nå og kan få gjort unna juleforberedelsene.🎁🎄🌟
      Musikermannen hører også på lydbok på Storytel.
      Nyt adventskvelden!🤩

      1. Takk, ja fint å kunne høre og gjøre samtidig, slik som med Storytel :).
        Veldig fint med ferie, får gjort det jeg får gjort :).
        Riktig fin onsdag til deg, klem <3

    8. Jeg laget meg ofte karameller da jeg var ung. Nå er butikken så nære at det blir en enklere “løsning” på søtsuget. Men bare på de dagene når jeg har bil. Hørtes trasig ut da du kjørte deg fast i snøen. Sannelig bra det ble brøytet etter hvert! Kanskje jeg også skal finne meg ei ny lydbok nå som det er så mye jeg skulle gjort, men ikke får gjort, og koble av og ut litt. 🙂

      1. Det er klart enklere når butikken er i nærheten :), men har lyst til å lage karameller på jul, fant en oppskrift på TikTok jeg tok vare på :).
        Ja, denne snøen, i dag skal det komme mer så spent på det.
        Det hørtes lurt ut med en lydbok da – :). Ønsker deg en nydelig dag <3

        1. Artig at du fant oppskriften på Tik Tok, av all ting. Det er kanskje noen tips å hente der, da 😀 Takk-takk, og en strålende dag ønskes deg! 💕

              1. Nei, det bare dukker opp, har med algoritmer å gjøre, men kan sende deg linker om du vil? Da vil de nok dukke opp hos deg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg