Jordbær og rødvin

 

 

Sen kveld i hjemmets lune hule…lun og lun…

 

 

 

Hjemmet bærer nok mer preg av kaos enn av lunhet.

Nok en dag som ikke ble helt slik jeg så den for meg.

 

Kan du ikke overnatte her, ba mor.

Hun forsto likevel hvorfor jeg sa nei.

 

Egentlig hadde jeg tenkt at jeg skulle ha en fridag på fredag. Men hadde ikke rukket meg ferdig med alt jeg måtte ha på plass til helga.

Pluss en befaring.

Skal opp med et stort skilt. Plana var før sommersesongen.

Men igjen, dager blir ikke helt etter plana.

Etter plana er nok heller unntaket.

 

Og dagen var ikke helt god.

For i gårkveld, ja helt sikker er jeg ikke på hva som skjedde… men har googla og fant en plausibel forklaring.

For i gårkveld åt jeg rester fra forrige dags middag, en liten entrecôte-bit, sopp, mos av blomkål og sellerirot. Til hadde jeg et lite glass rødvin og etterpå en skål med norske jordbær, litt lønnesirup og fløte.

 

 

Denne blandinga var IKKE god.

Jeg ble styrtdårlig!

Maten hadde stått kaldt, så det var ikke det.

Blomkålen var kanskje litt for bløt da jeg kokte den. Las etterpå at jordbær og rødvin har noe stoff som kan virke uheldig sammen.

Sannsynlig ble jeg veldig oppblåst, følte denne følelsen jeg får når jeg spiser slikt jeg ikke alltid tåler; spesielt reker og nøtter.

Paranøtter må jeg holde meg helt unna, da har jeg følt fortykning i halsen i tillegg, paranøtter som jeg er så glad i.

 

Jeg fikk den der følelsen av å bli krafsa av en gaffel inne i magen.

Jeg kom meg på badet, trodde jeg måtte spy, hadde svettetokter og så kjente jeg at det begynte å svartne,  jeg holdt på å svime av.

Kom meg i seng, jeg orker ikke dra på meg dyna heller ta av meg brillene. Slik sovna jeg og våkner i to-tida i natt, tv’n står på, briller i fjeset, døra oppe og lys i gangen.

Programmet med Amy Winehouse er for lengst ferdig.

Jeg får slått av lys og tv, pussa tenner, kledd av meg og lagt meg på ordentlig.

Jeg kjennes normal igjen.

 

I dag har jeg vært temmelig slapp.

Fikk likevel nesten gjort klart alt til helga.

Kom på at jeg har glemt et par ting nå, er ikke sikker på hvordan jeg skal løse det.

 

Fikk handla med mor.

Etter kaffe og tv hos henne ville jeg hjem til meg sjøl.

For morgendagen vil jeg ha hjemme, våkne i min egen seng etter og ha sovet så lenge jeg vil.

Hvile skikkelig ut før søndagen. Den er jeg redd blir en dag som krever sin ma…kvinne.

 

Og så har jeg turt å spise, sjøl om jeg nok hadde en fryktfølelse for en reprise av kvelden i går.  

Men hittil har det gått bra.

 

Og jordbær og rødvin holder jeg meg langt unna.

 

 

Har du noen allergier?

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Rosevin og jordbær det går bra. Jeg drikker alltid rosevin om sommeren…:)
      Forstår forresten at det var en dårlig kombo med den kremen…:)
      Men godt du kom deg raskt igjen da

      1. Kanskje rosevin ja, lenge siden jeg har kjøpt. Kjøpte det da jeg var yngre. Ja, kan være fløten. Veldig glad for at jeg kom meg rimelig raskt <3.

    2. HUff da… kjenner den oppblåste følelsen ja :-/

      Jordbær og rødvin…. neeeiii Heller Hvitvin og jordbær 😀 Men om maten i forkant gjør en dårlig så hjelper ingen blanding tenker jeg…. Det er ikke alltid oppvarmet mat er bra….

      Lag deg en god lørdag 🙂

      1. Ja, den følelsen er ikke god. He, he, spiste ikke jordbæra og drakk rødvin samtidig, men ble under samme måltid. Ja, hvitvin eller champagne… Nei da, og den blomkålen hadde kanskje mistet friskheten allerede ved laging. Takk, riktig fin lørdag til deg også :).

    3. Uff, det hørtes litt skummelt ut. Falktisk også at jeg føler noen stress tendenser i livet ditt. Jeg blir litt andpusten når jeg leser 🙂 Selv har jeg ikke allergier, det er verre med madammen. Synes synd på henne når vi er på tur, og hvert stoppested må spørre om tilpasninger av mat. Hun har diabetes, laktose allergi, og er hyperallergisk for jordbær. Men vi venner oss med det. Gode tanker 🙂

      1. Tusen takk! Prøver å la stresset være, men kanskje er noe med ansvaret og helsen som ikke er en helt god match. Men gjør egentlig ikke så mye. Uff, stakkars, hun har noen utfordringer når hun har alt dette. Ja, vi mennesker venner oss til det meste. Riktig fin lørdag til dere begge :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg