Kjøpekraft

 

 

Nok en ny dag. De kommer, trillende, fallende, ruslende, jumpende… jeg vet nesten ikke alle måter en dag kan komme på.

 

 

 

 

I nyhetene snakker de om penger, om oppgjør, kjøpekraft.

Kjøpekraft…

Egentlig er det så relativt.

Hva er det som er viktig, hva må en ha…

 

 

Det som er viktig og gir trygghet er at man klarer sine daglige forpliktelser.

Men hva er det…

For det vil variere, etter hva en føler en må ha.

Tak over hodet, varme, mat… slikt er ganske grunnleggende.

Men trenger man en ny sofa?

Eller nye sko?

Er skoa utgått eller er det fargene som gjør at en må ha de.

 

 

Med en ny «ting» i hånden føler en på en slags lykke.

Spesielt om det er noe en lenge har ønsket seg.

Men så går det over, så da er det greit med kjøpekraft.

Slik blir vi denne hamsteren som løper rundt i hjulet, som driver samfunnet etter ønsket om mer.

 

Bildet er tatt av Zdeněk Chalupský fra Pixabay

 

Og så er det en fordel om en ikke er slik alt for lykkelig og fornøyd med situasjonen, at det kan hjelpe på å kjøpe for å få opp følelsen.

 

 

12. april hadde vi i Norge overforbruksdagen, samme som i fjor. Gjennomsnittet for resten av verden var 27. juli. Vi har brukt vår andel. Siden 2015 har forbruket vår steget med 15%.

For vi kjøper.

Mat, tekstiler, arter forsvinner.

 

Hurra for kjøpekraften.

 

Sjøl har jeg tre forbruksprodukt på ønskelista mi…

Symaskin har lenge stått der, så oppdaga jeg VR-verdenen og nå har jeg fått enda et produkt; Ipad med tegneprogram.

Så jeg er ikke bedre.

 

Men jeg jobber.

Med hodet mitt.

Med tanker.

Prøver ikke kaste så mye, ta ansvar for mitt eget matavfall, kjøper lite og prøver å gå for gjenbruk…slikt.

Jeg har likevel veldig mye jeg kan jobbe fram mot, ikke minst få inn kunnskap.

På ønskelist mi er det vel bare symaskina som har noe slags bærekraft.

 

Altså, kjøpekraft…

Det er mye som klinger nokså falskt.

Egentlig. 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Kjøpekraft kan være så mangt, ja. Det kommer jo helt an på hva vi krever, eller må ha, hver enkelt av oss. Noen har høyere krav enn andre og kan dermed også føle seg fattig, sjøl om de sammenlignet med en som legger lista lavere, egentlig ikke er det. Filosofering🧐

      1. Det er klart, behov er relativt. Vi kan uansett ikke gjøre noe annet enn våre valg. På materiell rikdom er vi nok bedre stilt enn de fleste om en ser kloden under ett. 🙂

    2. Ideen til Klaus Scwab og Verdens Økonomiske Forum om at vi «vanlige folk» ikke skal eie noe og være lykkelig med dét, mens de, eliten, skal eie alt og med det styre og kontrollere oss. Det er forkastelig. Jeg tenker vi skal være forsiktige med å si at her i Norge har vi det så utrolig bra, vi har alt vi trenger, vi er bortskjemte og så videre. Da tar de fra oss mer gjennom globalistiske partier som Ap og Høyre som styres av EU og WEF. Jeg kan med hånden på hjerte si at å ikke eie noe, ikke ha noe som er mitt, bare mitt. At mulighetene til å reise, se verden og oppleve nye ting skal bli borte, det gjør meg ikke lykkelig, men heller motsatt.

      1. Enig, en slik elitetenkning er forkastelig. Vil nok ikke påstå vårt land er så bra, de fleste vil overleve, men det er mye kulde mennesker i mellom. Vi trenger alle å bli sett og elska. Ikke trappe hverandre ned.

    3. Jeg synes du fortjener ei symaskin! Men slik er det nok med alt. Vi “trenger” og vi “fortjener”. Det er mye dill vi ikke trenger å ha. Jeg kjenner etter hvert at det er godt å ikke “ha” så mye, være fornøyd med det som er. Men plutselig dukker disse “behovene” opp igjen…

      1. Det blir nok symaskin igjen, helst bruka. Men blir for uvenner med de om de ikke fungerer optimalt. Det er veldig mye en finner ut at en ikke trenger. 🙂

    4. Symaskin er jo en god ting å ha. Tenk alt du kan reparere og sy selv. Med kjøpekraft kan du få det til. Men det er mye jeg har ønsket meg opp gjennom årene. Så har tiden gått, og jeg ønsker meg det ikke lenger. Ha en fin dag videre. Klemsiklem 🙂

      1. Jeg får nok til å kjøpe denne symaskina, handler mer om å bestemme seg.
        Er slik, man tror man må ha, så går lysta over. Klem <3

    5. Man kunne jo tro at kjøpekraften i Norge hadde gått ned nå når folk har fått dårligere råd, men det er kanskje sånn at de som har mye penger handler så mye at de veier opp for de som handler mindre.🤔
      Ny symaskin tenker jeg er en langsiktig investering og bidrar til at man kan reparere ting selv, så det synes jeg er et veldig fornuftig kjøp.🤩👌🏻

      1. Har masse stoff liggende fra da jeg laga klær, så absolutt lurt å anskaffe seg en symaskin. Men det er mye jeg også slipper når jeg ikke har :D.
        Egentlig tror jeg at det holder på å bli en skam over for stor forbruk, men å kunne kjøpe kvalitet som holder har nok vært et ønske :).

    6. Ja noen kan kjøpe mens andre kan se langt etter kjøpingen….. skeivfordelingen i Norge er forkastelig. Men at vi ikke trenger å kjøpe oss over hodet, ja det er en annen sak. Men det er noen som gjør det uansett… nemlig de som slipper å tenke på hva de har på kontoen…
      Du fortjener å investere i en flott symaskin og slikt 🙂 Ting vi trenger – som vi mener selv er nødvendig for at vi har en god hverdag. Det er en kjekk ting å ha – som hjelper i forskjellige hobbyer og kan være med å reparere ting istedet for alltid å kjøpe nye ting/klær 🙂

      Lag deg en fin lørdag 🙂 klems

      1. Enig at den økonomiske avstanden som er oppstått er veldig negativ. Mange ganger kan det å kjøpe handle om å kjøpe seg fri fra seg sjøl. Tror jeg.
        Jeg kjøper lite klær, men har stabler med stoff…så får se om jeg greier å få ut fingeren :).
        Riktig nydelig lørdag til deg <3

    7. kjøpekraft ja ,lønningene skal opp ,da går alt annet opp også ,mat,klær,strøm ,skatt ,forsikringer ,materialer til husbygging ,frisør,tannlege ,egenandel til lege ja alt ,men en ting går ikke opp og det er uføretrygden og alderpensjonen ,det er så lite att det rekker kun til en ekstra ost ,da blir kjøpekraften veldig skjevfordelt synes eg ,og da tenker jeg lite på nips og naps ,akkurat det kan vi greie oss mindre med

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg