La oss snakke om mat

 

 

Grå søndagsmorgen. Jeg gjør den lang for å vokse inn i dagen.

 

 

 

Det kjennes som jeg var på fest i går, men det var jeg ikke.

Det nærmeste jeg har vært alkohol er surdeigsbrøda mine. Og så spiste jeg en del jordbær i gårkveld.

Jeg har bevilga meg en Ibux for å få hodet litt mer funksjonelt. Bøyer jeg det, kjennes det ned i fingerspissen. Så det har nok foregått noe inni hodet i nattens mumlende mørke, som har tatt på.

 

Derfor skal jeg ikke forlange så mye foreløpig.

Likevel, legge vekk alt går ikke.

 

Jeg har bladd i bøker.

Bøker om baking.

For jeg har lyst til å sette en eller to deiger.

På benken står både fin og grov surdeigsstartere. De bobler ikke så mye akkurat nå, for er nettopp blitt matet.

 

Jeg vurderer forresten å bestille mel,  utvalget i butikken har ikke det jeg ønsker.

Har sett på nett i det siste om forskjellige leverandører.

 

Vurderer også å lage fermetert humus.

 

Så hodet er fylt opp med mat.

I går var jeg innom mor, hun hadde besøk av barnebarn med familie. Barnebarnet spurte om jeg også ville spise sammen med de. Jeg takka nei, sjøl om det som ble servert er noe av det bedre jeg får.

Rå, eller halvrå laks på melon.

Jeg hadde plenklipperplaner og ville komme meg hjem. Så etter butikk og levering av en plante til en tante som har fylt år, dro jeg hjem for å lage meg akkurat den retten.

 

 

Det ble til i dag også. Så gleder meg til middagen.

 

Dagen er grå og litt våt, plenklipperplanene i går sprakk, fordi andre ting skjedde.

Så kanskje jeg får trimma “plenen” og meg sjøl i ettermiddag. Vi trenger det begge.

 

 

Og mens jeg har tenkt på det jeg har lyst til, har hodet blitt litt bedre. Er det alle mat-tankene som hjalp eller tabletten…

 

Mat er interessant, viktig og nødvendig.

Jeg leter etter maten som gir meg bedre valuta for dagene mine.

 

Leser en bok om dagen.

I den står det at det som er viktigst i livet er nytelse, kjærlighet og glede.

 

Det tror jeg på.

 

Da må jeg prøve å fri meg fra det som kan gå an fri seg fra. Det som fører til utfordringer for å leve etter de tre orda.

Få kroppen best mulig på parti ut i fra mulighetene den har av levd liv.

Er planen.

 

 

Riktig fin søndag til akkurat deg.

 

 

10 kommentarer
    1. Det føles godt å lese dine ord. Det gir meg glede og oppmuntring.
      Maten din ser deilig ut.
      Må prøve å være litt kreativ med maten også:)
      Fortsatt en god søndag:)

      1. Å, tusen takk. Så glad du gjorde meg <3.
        Noen ganger er man kreativ, andre ganger orker en ikke, slik er det i hver fall med meg. Riktig fin dag til deg. <3

    2. En fin morgenstund, og helt sikkert greit med en slow start, for å få med seg hele kroppen inn i søndagen. Ha en flott dag videre på alle måter 😀

    3. Fint at formen har bedra seg utover dagen… 🙂 Har aldri bakt surdeigsbrød..men har kjøpt det noen ganger og det er veldig godt 🙂 Litt grått her i dag også..etter mange dager med sol og sommer.. Ønsker deg en fortsatt fin dag <3

      1. Ja, jeg liker surdeigsbrød, spennende å prøve ut. Håper det er sol hos deg i dag, her kom den tilbake i dag. Takk, nydelig mandag til deg. <3

    4. mat har mye å si for hvordan dagen skal være ,jeg bør holde meg til lavfoodmap diett,men jukset vel mye i går kveld og litt i dag ,resultatet har vært en noe trøblete mage i dag ,det gir jo ikke en skikkelig god dag det ,så jeg må være flinkere til å styre unna enkelte matvarer ja

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg