Mål

 

 

 

 

Jeg skal sette meg mål og skrive brev. Skrive brev til meg sjøl.

 

 

 

 

Hvorfor?

 

Faktisk er det så mange svar, at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

Men jeg fikk en mail for noen dager siden, fra NRF.

Det kan stå for mye; Norsk rødt fe, Norske Rørosgrossisters Forening og Norsk Revmatikerforbund.

 

Jeg har fjøs, men inga ku, verken gul eller rød. Men jeg bærer meg inn i mellom, au, au, sier jeg.

Så det var fra den siste, jeg er en revmatiker.  

 

Det siste året har det vært et fall nedover, litt slik fallera, fallerei -.

Jeg bør kanskje ikke bruke humor når jeg skriver om dette, men jeg syns humor hjelper.

Men tydeligvis ikke nok. For jeg har ikke blitt nevneverdig bedre, mer det motsatte.

Det handler nok om alt dette jeg vil og skal pakke inn i livet mitt og alt for dårlig kapasitet til å takle det.

Og så liker jeg ikke å putte inn i kroppen det jeg har fått resept på. Blir kvalm bare av å tenke på det. Håret begynte å falle av,  problemer med et øye, konstant munnsår som dukker opp og ennå mer ubehag utover dette.

Men i perioder var jeg nesten helt uten vondt. Jeg bedreiv en enkel yogaøvelse nesten hver morgen også.

Jeg har hatt flere opphold med disse sprøytene, kasta meg ut i kosthold uten sukker og lite karbohydrater. Måtte prøve.

Bare at det siste halvåret har ingenting fungert. 

Aller minst kreftene.

Sliten, stress, vondter og tanken på at var det slik det skulle ende.

 

Så kom altså mailen.

Fra NRF.

 

Den minner meg litt om barndommens konvoluttmappe.

Det var en spennende sak.

Foreldra mine arbeida på kontor, de kastet haugvis av konvolutter. Dette var lenge før datateknologi.

Så en sommer samla jeg mengder av konvolutter, lima dem sammen og laga en mappe som jeg kunne legge mye rart i. Ble også et par hemmelige rom, i ett av dem la jeg lapper der jeg skrev hvilke gutter jeg syns var pene. Vågale saker. Det synte seg at rommene ikke var så hemmelige som jeg trodde, da en av de eldre, noe frekkere jentene, nappa mappa fra meg og ropa ut mine hemmeligheter. Akkurat det var et forferdelig minne. Krympa meg lenge etter denne opplevelsen når jeg møtte på en av de gutta. Men hadde de visst det, så fikk de bare et kompliment. Det var ikke så enkelt å se slik på det når en er 10 år.

Ellers var ikke konvoluttmappa så oversiktlig, og det er heller ikke opplegget fra NRF, men tror ikke det finnes noen hemmelige rom.

 

For jeg roter meg bort i nivå og teknikker, dokumenter og videoer.

 

Men jeg ser nytteverdien.

Jeg skjønner godt at jeg må bli mer aktiv.

At jeg må gi meg sjøl mer plass i livet mitt.

Så jeg leser, ser og prøver å forstå og tenke ut en struktur for å få dette til å fungere

De sier at en må sette seg et mål. Og så skal jeg skrive et brev til meg sjøl, et positivt brev som skal åpnes opp igjen om akkurat ett år, om hvordan dagen min er nå, altså da, i framtida.

 

Jeg tenker å skrive det brevet i dag.

 

Jeg spekulerer på om jeg må sette meg opp en timeplan. En timeplan som er hellig. Der jeg legger til rette for øktene.

For en ting vet jeg, jeg vil ikke ha det slik som nå. For det å ha blitt så voksen og være i så dårlig form, det er ikke bra. Da blir jeg fort fryktelig gammel, mye “gamlere” enn jeg er.

 

Så jeg går inn på mailen, gjennom kodeord og prøver å få oversikten av hvordan og hva og når -.

Brevet skal skrives.

Målet har jeg ikke funnet, det overordna målet. Har mange mål, ete sunt, sove nok osv.

Men det OVERORDNA.

Dette må jeg tenke mer på.

 

Kanskje du har et tips. Har du et overordna mål du lever etter?

 

 

 

16 kommentarer
    1. Du skriver så levende og bra om plager du har..og minner fra barndommen… Jeg prøver også å være positiv selv om dagene ikke er så enkle..hjelper ikke så mye på smerter..men bedre å ha humor og smerter, enn å være bitter å ha smerter…tror jeg ! Jeg har ingen spesifikke mål..men prøver å gjøre små ting som er lystbetonte.. og å ikke bekymre meg så mye for di jeg er glad i.. det siste er lettere sagt enn gjort.. Du får prøve deg frem og være fornøyd om du klarer å gjøre en liten endring i positiv rettning <3Gode ønsker <3

      1. Takk for at du syns det. Du syns jeg klarer å vise det positive på en fenomenal måte. Ser ikke mye til at du har plager. Men av og til må det være lov og fortelle om tyngre dager også, om det hjelper. Klem til deg <3

    2. Mitt overordnede mål er å være ute mest mulig hver dag! Noen ganger – i helgene – er det hele dagen, noen ganger i uka er det bare en tur om kvelden! For meg er frisk luft det beste for hodet og kroppen! Håper du finner ut av alt sammen – heier på deg! Klem <3

      1. Ja, du er veldig flink til å komme deg ut. Du er et forbilde på å bruke naturen. Tenkte på deg den dagen vi tente på i fjøra :).

    3. Kanskje det må være målet å bli FRISKERE.
      Jeg tror på rutiner når det gjelder å bevege seg , helst ute og også yoga.
      Gode rutiner på matinntak og det du putter i deg.
      Veldig vanskelig det med medisiner , er nok endel prøving og feiling…
      Du GJØR hvertfall noe og er bevisst på at du vil forandre hverdagen din, og alt hjelper, det tror jeg

      1. Ja, rutiner er nok viktige. Friskere MÅ jeg bare bli, men tror ikke vi skulle bruke noe som pekte på problemet. Likevel et godt forslag, for det er det jeg VIL!!! Syns egentlig sykdom er fryktelig kjedelig. Driver å smaker på et mål, men det tør jeg ikke skrive :D.

    4. Spennende med et brev som skal åpnes om et år 🙂

      Mitt overordnede mål er på en måte å gripe dagen hver dag………. selv om det er vanskelig til tider.
      Tenke positivt, gå på trening, spise passe sunt og på en måte ha det godt i dette livet. Ignorere kroniske plager så godt det lar seg gjøre – og ikke la de få ta overhånd. En heltidsjobb i seg selv 🙂

      Ønsker deg en fin mandag og god ny uke 🙂

      1. Ja, det syns jeg også, tenke gjennom slik jeg vil se det for meg da og tenke gjennom utfordringer på veien. Syns din målsetning er fin, bruke hver dag best mulig. Livet er satt sammen av alle disse dagene. Etter og ha begynt å lest bloggen din, ser jeg du tar veldig mange fine bilder. Tenker dette skal føre til at jeg bruker mer tid på meg sjøl, det kommer da egentlig til nytte for de og det jeg bruker tiden på nå. Så jobber med hodet :).
        Takk det samme, ønsker det en nydelig dag og uke :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg