Med tunga som et slips

 

 

 

 

 

Da er ferien på full fart gjennom dagene. Det er bare så alt for lett å fylle dagen til bredden av gjøremål.

 

 

 

 

 

To dager brukt opp.

Av ferien.

Det var så lett å si «ja» når det er ferie skjønner jeg, så to dager gikk bare uten tur eller tegning.

 

Mandag var det likevel godt å våkne til roen jeg følte.

Yngste og kjæresten ville overnatte hos mor, så de kom så vidt framom på tur tilbake til Trondheim. Jeg hadde strikka kluter som de skulle få med tilbake og rester av middagen.

 

 

 

– De er så trivelige, syns moren min.

 

 

Og de er fine, lyttende og reflekterte unge mennesker.

Jeg vinka fra verandaen da de kjørte videre til byen med noen lange tuuut.

 

Etter en stund fikk jeg telefon fra yngste, posen med mat og de strikka klutene sto igjen.

 

 

Jeg skulle på et møte om kvelden, trodde jeg.

Fant ut at jeg måtte se på tilsendte dokument.

Da oppdaga jeg at møtet var like etter arbeidstid og at jeg bare hadde en halv time til jeg måtte dra.

Så det var bare å kaste seg rundt.

Det er en nokså stor sak.

Inne i fjellet er det opparbeidet et fellesbeite, et ganske stort ett. Veien innover er over 12 kilometer. Er litt usikker på når dette starta, men at det er over 40 år er det nok sikkert. Veistandaren begynner å bli dårlig og må utbedres etter dagens krav og hvilken klasse man skal legge seg på.

En omfattende sak, så på mandag var beitelag, kommunen, grunneiere, regnskapsfører osv. invitert, det skulle legges fram forslag.

Jeg er en av grunneierne.

Møtet varte i timer, for det var mye informasjon og mange spørsmål.  

 

Det var mørkt da jeg kom hjem.

Sønnen har fri, så han blir her en stund.

Vi fikk spist middag og begynte å se en dramakomedie som heter “After Life”, vi både lo og gråt.

Vil absolutt anbefale serien.

Den går på Netflix.

 

 

 

Neste dag, altså i går, skulle mor til tannlegen halv elleve. Måtte kjøre hjemmefra halv ti for å hente henne og kjøre tilbake til sentrum.

Før dette hadde jeg en avtale med han som skal brøyte til vinteren. Han kom noen minutter for tidlig, da hadde jeg nettopp dusja. Fikk vrengt på meg noen klær, og kommet meg ut.

Han ville gå igjennom hvor det var greit å sette opp brøytestikker.

Da jeg kom inn igjen hadde noen ringt, så ringte tilbake – men fikk tilbake melding som en får når disse falske oppringningene. Søkte likevel opp og konstanterer at dette handla om jobb.

På tur til mor blir jeg oppringt igjen og en samtale om tak på ett av museumsbygga og han som ringer kan komme på befaring dagen etter.

Etterpå er jeg fornøyd med meg sjøl, jeg spurte om vi kunne ta det uken etter. Jeg har da ferie.

 

Får henta mor, som ikke vet hvor hun har satt staven sin. Finner den og er i god tid hos tannlegen. Jeg får tilbud om å bli med inn og skjønte etterpå at jeg nok bør det, hun er usikker på husken sin.

 

 

Hadde avtalt kaffe hos lillesøster etterpå, men først innom klesbutikk der de også har sko og mor fikk kjøpt seg enklere vintersko.

Vi kjøper med oss kaffemat og jeg er innom biblioteket og fikk hentet noe jeg hadde bestilt.

Fint og se at lillesøster hadde så fine grønne planter nå, er et tegn på at hun har glede av å stelle dem. Vi snakka om at hun er også nå uten dyr, ikke mange dagene siden katten hennes for. En veldig fin katt. Vi har det begge slik at vi ikke ønsker nye husdyr nå. 

 

På tur opp til mor etterpå fikk jeg henta posten, jeg har ansvaret for hennes regninger. 

Fikk ringt kommunen for hun hadde fått faktura på en eiendom hun ikke har. Far hadde en part i et naust, så mor står som eier på den. Nå er den parten solgt, men om det er tinglyst er jeg usikker på, så får høre med søster og svoger om det, det var de som kjøpte. Skjønte at de som egentlig er brukere i dag ikke er registret, for eiendommen sto på fire damer nå, alle i slutten av åttiåra og passert nitti. De driver lite med båt.

Fikk ringt ett av søskenbarna og får en lang utgreiing hvor vanskelig det var å finne rett form juridisk på samordninga. Nå er ikke jeg så opptatt av dette, men fikk tatt bilde av fakturaen og sendt den til kasserer… så får vi se ved neste korsvei om dette er blitt ordna opp i. Om ikke får nok mor faktura på nytt, så da får jeg bare håpe jeg husker hvordan dette var og sette press på at det blir ordnet opp i. Det er så mye forskjellig som skal huskes at det er ikke plass til alt.

Men tar ikke sorgene på forskudd.

 

Alt dette tok så klart tid, mor hadde varmet noe mat hun ville jeg skulle spise. Så da jeg var på tur hjem hadde det begynt å mørkne.

Var nok en tur innom butikken igjen.

Siste biten av kjøreturen hjem gikk jeg av skaftet.

Det var den fulleste fullmånen som steig opp over ås- og fjellkammene.

 

 

Først stoppa jeg på veien, men ved kirka parkerte jeg.

 

 

Jeg fossa hit og dit for å ta bilder.

 

 

Jeg var nesten i en rus.

Det var så vakkert.

 

 

Endelig var jeg hjemme hos meg sjøl, tenkte å foreslå tur under den store månen. Men da hadde den vasa seg opp i et skylag og ble borte.

Sønnen kom ned for å hjelpe meg med vanndunker og poser.

Etter middag og en nye episoder av “Last Life” begynte øynene å skli igjen. Det var kul umulig å holde de opne.

Da klokka nærma seg 23 hadde jeg vært borte i søvnen mange ganger, endelig fikk jeg stavra meg på føttene og funnet badet.

Jeg sovna temmelig fort og har sove i ni timer i ett strekk.

 

Dagen i dag er friii, men det er mye jeg ønsker å gjøre… alt fra tur, fisking, maling, rydding… ja og enda mer -.

Det er en fare for dagen har gått før jeg har bestemt meg.

Egentlig skulle alle feriedagene være slik som dagen her.

Ingen planer.

 

 

Men i morgon er det ny tørn, da skal jeg hente to og kjøre dem… så i ren kjøring i morgen vil det utgjøre ikke så langt unna tre timer.

Nå skal denne dagen nytes.

 

 

Ha en fortreffelig tirsdag.

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Du gode min, du bare fortsetter og fortsetter selv om du har feire. Så viktig at du får noen dager til bare ro tror jeg. Jeg blir nesten sliten av å høre om din ferie. Jeg var alene et par timer i ettermiddag og da gjorde jeg ingenting. Fin musikk på radioen og sola skinte. Jeg kjente jeg trengte det. Etterpå har jeg gått tur med naboen i mørket med hodelykt. For en vakker måne. Den er magisk som hos deg. Ha en fin kveld. Klemsiklem 🙂

      1. Det er så viktig å ikke gjøre noe…og jeg gjør også det, vil si jeg gjør mye «ingenting». Månen er magisk og denne gangen var den ekstra stor. Koselig å gå tur med en nabo :). Klem

    2. Husk å ta det litt med ro også…. du står på og ordner masse! Ta vare på deg også da! Lekre månebilder <3 jeg går også av skaftet på den måten, hihi….

    3. Hektiske dager hos deg selv om du har ferie.😨
      Håper du får noen litt rolige dager også.🤗
      Nydelige bilder av fullmånen.
      Den vises så kjempegodt denne gang.🤩

      1. Det ble mer hektisk enn jeg så for meg denne ferien. Så ikke helt fornøyd med meg sjøl. Tenker jeg skal ta helga rolig.
        Månen var spesiell denne gangen med størrelsen sin 🙂

    4. Var det ferie du sa? 😲
      Høres ikke helt sånn ut da 😉 Pass på så du får slappet av litt også, og ikke minst, tømt hodet ☺️
      Flotte bilder av månen 😀👏
      God kveld til deg ❤️

      1. Det ble nok litt for hektisk for min kapasitet denne gangen, men skal ta resten av dagene rolig nå. Er plana :).
        Veldig vakker måne denne gangen, takk, hadde bare mobilen for hånden- men vet ikke opp fotoapparatet har greidd å ta opp lyset og mørket bedre.
        Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg