Mel og sukker

 

 

En måned igjen. Denne tida. En ny jul står foran i køa.

 

 

Jeg tok ned eska med oppskrifter. Full av tradisjon og minner. Utklipte og noterte oppskrifter for hele året.

Nederst i eska ligger oppskrifter til julemat. Lagd gjennom flere tiår.

 

Smultringer, sier yngste, som er hjemme noen dager.

 

Jeg legger ut oppskrifter. Slik jeg bruker.

Mel og sukker.

Jeg får lage noen kjekser.

Ta fram melet og sukkeret. Kanskje lage noen uten også. Men jeg vil bare ha dette i juledagene. Etter jul er det slutt på hvitt mel og sukker.

 

Hvem blir vi i år?

Ikke helt landa de planene.

 

En ting blir ganske annerledes i år, mor og far. Far er for skrøpelig til å overnatte, slik vi har hatt det i mange år. Usikkert hvordan vi skal gjøre dette. Skal de hit for så å sendes hjem med taxi inn i julenatta…

Vet ikke om det er noen god løsning.

Skal vi dit og i så fall hele kvelden…

 

Det er noen spørsmål som må få svar.

 

Alle tre barna mine kommer sannsynligvis hjem. Og kjæresten til den ene.

Kanskje…

Men så blir muligens en far sittende alene. Jeg har sagt at han kan bli med.

Mine barns far kommer hit i år, etter pause i fjor. Det ble også snakka om en kamerat til ett av barna, kanskje vi skulle høre om han  ville komme.

Fordi jula ikke god for alle.

Litt alternativ jul.

Jeg er ikke så opptatt av fastspikra tradisjon og den nærmeste familie. Sjøl om jeg drar fram de samme oppskriftene.

 

Søster mi og datter hennes, kommer de…

 

Det er som sagt noen planer som ikke er landa en måned før juleaften.

Vi kan bli alt fra fire til tolv rundt bordet julekvelden. Sannsynlig blir vi et sted i mellom.

 

Har du julekvelden din bestemt en måned før kvelden?

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Ikke alltid det går å spikre julekvelden så tidlig! Vår er spikra – iallfall i år! Høres ut som du har et stort hjerte i julen – det er bra! Klem <3

      1. Det er sant, ting kan skje. Men godt å vite hvordan den blir. Jeg også vet litt mer nå :). Takk for din snille kommentar. Klem <3

    2. Koselig med litt julebakst..selv om det har blitt lite av det her di siste åra..Håper å få laget noen krumkaker..men får se det ann 🙂 Her blir det nok bare meg, mannen og gutta på julaften.. var annerledes før når mine foreldre og besteforeldre levde..Før avtalte vi jo litt på forhånd da vi er tre søstre som bytta litt på å være med “de eldste i familien”.. Hjemme hos mamma og pappa kunne vi være hele gjengen med smått og stort..tror 17-18 stk noen ganger.. Fint å tenke på di som ikke har noen å være med også.. Klem og fin kommende uke til deg <3

      1. Krumkaker er godt. Blir nok ikke så mange her heller. Det er viktig å kunne glede seg sammen, mange eller få – bare kapasiteten er til stede. Dere var skikkelig mange noen ganger da, hos foreldra dine. Håper du har hatt en fin uke så langt, stor klem til deg <3.

    3. Så fint å ta med seg inn i varmen både den ene og den andre. Jeg har bedt på den måten flere ganger, men det er sjelden vi har blitt mer enn den nære familien. I år skal vi ha besøk her, men uten våre barn og barnebarn denne gangen, kun voksne. Men det blir det tradisjonelle med ribbe og riskrem, kaker og gaver. Hyggelig å ha noe å se fram til. Her er det plass til flere i år, men hvem som kommer vet jeg ikke enda. Nyt dagen og jeg teller ned i hvertfall til advent! Klemsiklem:)

      1. Vi blir antakelig bare familie vi også. Ser det ut til. Det er nok slik at folk alltids har en løsning :). Og det er godt. Viktigst er at en får ha det godt sammen på den mørkeste tida på året. Nå er det bare et par dager til advent. Klem <3 🙂

    4. det var en kabal som skulle gå ihop ja,dere får det nok til :=) selve julekvelden blir det meg og min mann,i etasjen over har vi min svigermor,alle våre barn har egne familier nå og dei skaper sin egen tradisjon i egen stue,så får vi se i romjulen,ikke mye jeg får gjort uansett denne julen med nyopperert fot og krykker :=)

      1. Det nærmer seg operasjon for deg, litt greit at jula blir rolig da. Det er den veien det går, at barna lager sine egne tradisjoner. Jeg husker det var godt å skape det for noen tiår tilbake. Stor klem <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg