Når dagen ruler

 

 

Og så rulla fredagen framom. Noe så herlig, rulle heim på fire hjul å vite; de neste timene, de neste timene…

 

 

Den følelsen!

Ved er i hus, middagen blir enkel.

Jeg kan sette meg ned å skrive, lese og kommentere. På blogg.

 

 

Kanskje skal jeg bla gjennom oppskrifter. Legge fram oppskrifter med mat som bakes bare til jul.

 

Smultringer, sa mor, da jeg spurte.

Jeg trodde det var far som likte smultringer, sa jeg.

Ja, det var det, svarte hun. Men i år har også jeg lyst på det.

 

Jeg bakte smultringer til jul fordi far likte det.

Så i år tenkte jeg ikke å lage dem.

Men når det står slik til må jeg lage de i år også.

 

 

Jeg har overnatta anna hver natt den siste uka.

Det går bedre med mor, i går strøk hun duker og satte på en vaskemaskin. Da måtte hun gå ned i kjelleren for å utføre dette.

 

Smått om senn begynner det å normalisere seg.

I dag tok jeg meg tid til en prat, før jeg reiste på jobb.

 

En må være snill mot seg sjøl, sa jeg.

 

Mor var en streng mor, hun er blitt mildere, men fortsatt er hun nok streng overfor seg sjøl.

 

Du må holde i rundt deg mentalt, sa jeg.

 

Øynene til mor fyltes med tårer.

Orda gjorde henne godt. Ikke så greit å bli aleine etter 65 år.

Hun takka for samtalen, den gjorde så godt, sa hun.

 

Og jeg blir så klart glad.

Glad for at orda mine hadde en mottaker som satte pris på dem.

 

Lysa i fjor.

 

 

Etter jobb fikk jeg handla, både lilla lys, nye lys til å tenne ute i tuja’en og Fjordland til i kveld.

Nedsatt, for varene som snart er der.

Jeg kikker alltid opp i disken for de snart utgåtte varerne.

Syns det er så bra.

 

Takk, sa butikkmannen, for at vi slipper å kaste.

 

Alle folk var så blide i dag.

Og det er så godt.

Dagen ruler.

 

En riktig god fredag…og det skal den fortsatt være.

 

Håper du også har en nydelig dag og kveld.

Det trenger vi når gradestokken kryper seg blå.

 

Er det kaldt hos deg?

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Brrrrr, ja det er kuldegrader her også nå. I dag ble det ikke tur ut for meg, men jeg har fått på lysslyngene utenfor vinduet og foran døra, og det er koselig. God helg 🙂

      1. Det ble visst en ny helg før jeg fikk svart, men håper denne er god. Koselig med lys ute. Ellers tror jeg du er dyktig til å komme deg ut <3.

    2. god morgen ,-10 hos oss så ja det er kaldt ,din mor er heldige som har deg ,ikke godt å bli alene nei jeg skjønner det,godt hun er på bedringen vei :=) og så må du også ta vare på deg selv

      1. Tror jeg tar vare på meg sjøl, blant anna med å skrive her…men har ikke kapasitet til å greie å svare. Håper det blir bedre, og ikke minst kommentere hos dere. Veldig godt mor blir bedre. Klem <3

    3. Så fin lesning…Her har vært noen kalde dager, men jeg har mest sovet de bort, men i dag var det godt å få litt dagslys og forandring…
      Det du forteller om en streng mor kunne jeg sagt det samme om min mor. Hun har myknet litt med årene og vist seg mer sårbar…
      Ja, her er “bikkjekaldt” men bedre det enn regn

      1. Takk <3. Tror mødrer av den eldre garde ofte var mer strenge, men godt de mykner. Godt med dagslys, håper du får mer av lyset, sjøl om du jobber på natt. Vi trenger de noen timer med lys når det er så mørkt som nå. Men ikke om lenge går det den riktige veien igjen. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg