Når valget river deg i fillebiter

 

 

 

Den siste tida har vært slitsom. Hvilke valg hadde jeg og hvilke valg skulle jeg ta?

 

 

Hva  jeg snakker om?

 

Jeg banner nok i kirka og alle andre steder når jeg kommer med mine tvil.

Jeg har i lengre tid ikke forholdt meg -.

For jeg følte jeg ikke visste -.

Håpa det gikk lang tid før spørsmålet kom -.

Om Covid-19-vaksine.

 

Ville jeg bli satt opp til vaksinering som normal eller med underliggende risiko.

 

Jeg har sett folk juble når de fikk innkallelse, sett folk gå i strupen på hverandre for hvem som skulle få først. Hvem skulle få mest.

 

Så får jeg melding, jeg må melde meg inn på Helsenorge.

Tida var kommet til min aldersgruppe med underliggende sykdommer.

 

Jeg gjør ingenting.

Lar humla suse og tida gå.

Så blir jeg ringt opp, vil jeg ikke ta vaksine?

Jeg forteller om mine tvil, samtidig som jeg heller ikke greier å si “nei”.

 

Jeg ble satt opp neste uke, så hadde jeg tid til å tenke meg om.

 

Det var flere grunner til tvilen min.

 

Jeg kan ikke fri meg for at dette er et gedigent verdensomspennende eksperiment.

Nå tenker jeg ikke konspiratorisk, det har jeg ikke nok kunnskap til å vite noe om. Det vil bare være å la følelser råde den ene eller andre veien.

 

Men noe som ble påvirket av følelser er at jeg allerede tar flere sprøyter på grunn av reumatisme. Og de sprøytene reagerer jeg psykisk så negativt på, at jeg må kutte ut å tenke før jeg tar dem.

Til tross for bivirkninger, så fungerer kroppen min på et helt anna nivå med enn uten. Det er de konkrete fakta.

Men følelsene mine syns jeg får nok guffe inn i kroppen, så skal jeg ta enda mer…

 

Jeg er aldri helt og fullt troende til noe, har aldri vært det, jeg har alltid en skeptisk stemme inni meg.

“Tror du det er slik”, sier den.

Så jeg tror alt og jeg tror ingenting.

 

Men så har du fellesskapet.

Få opp flokkimuniteten, få smitten ned slik at de som kan bli veldig syke ikke blir syke.

Dugnaden.

 

Til slutt har du den egoistiske grunnen, kunne bevege seg, kunne reise, kunne leve så fritt som samfunnet vil tillate.

 

I dag var dagen.

Jeg hadde ringt callback på St.Olav, for måtte drøfte dette med noen. Sjøl om jeg visste det var jeg som skulle ta valget mitt.

Dagene gikk uten at jeg ble ringt tilbake.

I dag, en halv time før jeg måtte dra, ble jeg oppringt.

Da hadde jeg bestemt meg.

Telefonen var likevel god å få.

Jeg fikk sagt hvordan jeg hadde det, bare det var godt.

 

En halv time før timen, satt jeg i bilen på veg til å ta min første vaksinedose.

 

Viser det seg at vaksinen har bivirkninger og at vi blir…for eksempel nesehorn, så vil jeg være nesehorn sammen med de andre.

Jeg orker ikke å være den eneste som overlever, jeg er med på dugnaden.

I dag fikk jeg mitt første stikk.

 

Da jeg gikk ut var jeg både letta og glad.

Antakelig for at jeg hadde tatt et valg.

 

 

 

 

23 kommentarer
    1. Ok om det var de Som skulle til. Dugnaden.
      Jeg respekterer de som av ulike grunner velger å ikke ta vaksinen , men personlig synes jeg fordelene veier opp…
      Jeg er også redd for bivirkninger men har aldri vært i tvil om at jeg vil tavaksinen. Takket nei da alle på jobb fikk, jeg ville heller ta vaksinen i hjemkommunen min da jeg jobber i annen kommune. jeg takket egentlig nei fordi det var astra z som ble gitt…
      Om du har slike bivirkninger av reumatisme inj så håper jeg du har fått meldt det inn til legen og legemiddelverket, for det bør registreres. Og er det ikke mulig å forandre på de medisinene?

    2. Glad jeg har tatt valget, for meg var det ikke helt enkelt. Bra du ventet så du slapp unna az. Du var klar over at den ikke var helt trygg, skjønner jeg.
      Det er snart tre-fire år siden diagnosen min, på den tida har det aldri fungert optimalt, det har vært skiftet medisin og undersøkelser og veit ikke hva. Av og til føles det ut som en heldagsjobb dette, nye ting legger seg oppå. St. Olav har sendt inn om bivirkninger. Men uansett, jeg greier å gå i trapper osv., så det å være nogenlunde funksjonell er viktig.

    3. Jeg syntes det virkelig står respekt av at du faktisk har tatt deg tid til å tenke deg godt om, og veid det du kunne fremdrive av argumenter opp i mot hverandre, for så å foreta en typ risikovurdering.
      Selv vil jeg ikke ta den vaksinen, da jeg både har vært utsatt for viruset uten å ha blitt syk (altså trolig immun), og er fri for underliggende sykdommer 😉

      1. Valget ditt skjønner jeg godt. Du har til og med vært smitta, og de fleste takler vel den smitten godt – håper den for fint fram med deg også. Ja, jeg opplevde dette vanskelig, for alt vi putter inn i oss har en påvirkning. Og dette har nok også det, men altså, ta får jeg ta det som måtte komme. Er paradoksalt når jeg til og med prøver å unngå prosessert mat etter beste evne.

    4. Ja, vi vet jo aldri bivirkninger i lengden, men jeg tenkte at akkurat nå er det beste valget. Så jeg også har tatt det. To doser og jeg får håpe at det hjelper.
      Håper det går bra med deg. ❤

      1. Vi får håpe det, at det hjelper. Men føler det er et gedigent eksperiment, så får håpe at det er menneskers beste som veier tyngst i denne saken. Det går bra, har noen reaksjoner – men de fleste får vel reaksjoner etter andre sprøyte. Håper det gikk bra med deg også..<3

    5. god morgen .Ja det er noen spørsmål og vi fikk jo se att en vaksine ble tatt ut pga alvorlige bivirkninger ,bare det kan gjøre att en kan tvile ,men jeg tenkte som du da jeg fikk min første dose for 2 uker siden ,skal det komme en bivirkning senere ,så tar jeg den ilag med over halve væra ,da vil jeg ikke stå igjen alene

      1. Så du skal ha din andre om noen dager, ja, det er et valgt dette. Men som du sier, vi får være med på det resten av verden gjør og håpe det var det beste valget. <3

    6. Det er spørsmål som alle stiller seg, og jeg forstår mange er skeptiske. Nå ble jo to av vaksinene tatt ut p.g.a alvorlige bivirkninger. Takk og lov. Jeg tror hvis de hadde fortsatt med den hadde helsemyndighetene fått mistillit fra Norges befolkning.

      Nå er Pfizer og Moderna bygget opp av samme virkestoffet. Jeg er ferdigvaksinert med 2 vaksiner, og den eneste bivirkningen jeg hadde var kjempestiv i armen. Det var som om jeg hadde tatt stivkrampevaksinen.

      Tenker at vaksinen er det beste valget for de som kan ta den i dette tilfellet.

      Håper det går bra med deg ❤

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja, det er vel det vi kommer fram til, at dette er det beste valget. Så får vi håpe det. Har hørt om flere som fikk de samme reaksjonene som deg. Det har gått bra, eneste at fordøyelseskanalen ble helt på tull. Men det kan ha vært mat, sjøl om jeg ikke kom på noe. Takk, du må også ha en nydelig helg – nå håper jeg sola må komme fram over Midtnorge. Klem <3.

    7. Jeg har vært litt der du har vært i tankene…. men fant ut at jeg ville være en av de andre og TA vaksinen 🙂 Håper du ikke blir dårlig av den nå da 🙂
      klem

      1. Det virker som første stikket har gått greitt, “lat”, men det er ikke noe uvanlig ellers heller :). Det gikk også bra med deg, håper jeg. <3

    8. Imponerende og ærlig fortelling om din tro og tvil, og vei frem til beslutningen. Det står det respekt av. Jeg har avstått fra vaksiner før, som svin&fuggel, og til og med influensa. Men denne gangen var jeg ikke tvil. En god snev av kols i kombinasjon av lungekreft og bort operert lungeklaff, var vekten på skåla. 🤗 God helg, og lykke til med dose to.

      1. Takk skal du ha. Influensavaksinen er jeg anbefalt å ta, fordi det allerede er tuklet med immunforsvaret mitt med de sprøytene jeg tar. Så det er det jeg ser i kjølvannet av dette som har gjort meg så skeptisk. Men skjønner veldig godt dine valg, du være forsiktig med lungene dine. Visste ikke du hadde hatt verken kreft eller kols, håper du er fri fra kreften. Ta godt vare på deg sjøl. <3

    9. Gratulerer med valget! Ikke lett å vite hva som er riktig for seg. Selv var jeg superskeptisk, og hadde det ikke vært for at jeg absolutt måtte til Spania, hadde jeg nok satt meg selv på vent i forhold til vaksinen. Mange med min diagnose blir sykere i lang tid etter vaksinasjonene… Mens noen blir friskere, og da er det jo også noe riv, ruskende galt i kroppen…

      1. Takk, lettelse når en tar en bestemmelse den ene eller andre veien. Håper du ble en av de som ble friskere. Skal innom deg å se hvordan du har det i Spania, ble imponert av at du er så tøff at du kjører bil der. En fin lørdag til deg- <3

    10. Så flott at du skriver ned refleksjonene om dette valget. Det er tydelig at dette har vært vanskelig, og det er det for mange. Som en annen skriver her, – en ærlig fortelling om et vanskelig valg. Godt skrevet 🙂
      Selv har jeg prøvd å få vaksinen med å troppe opp sammen med de andre på jobben da vi ble innkalt, men siden jeg hadde Covid i januar/februar, så fikk jeg beskjed om at jeg må vente til august/september med å få vaksinen, og da bare én dose. Så da venter jeg, – og jeg orker ikke tanken på å skulle dra på ferie til Norge med alt det papir-arbeidet som må til for eventuelt få komme inn i landet. Og karantenehotell og dette her??? Huff, – jeg orker ikke å tenke på alt det styret som er og som har vært. Nei, – takke meg til å bli her i Spania i år.

    11. Takk skal du ha for fine ord, det er sant, dette føltes ikke lett. Så du også har vært smittet, men du hadde ingen symptom da, antakelig. Det kan kanskje bli som det blir lette i restriksjonene, og letter å bevege seg i mellom land. Men vi må framover i tid for å vite :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg