Nesten spist

 

 

 

Romlende bom, bom. Her falt jeg ut. Ut fra bloggen. Om det har en forhistorie, kanskje… Jeg starta et innlegg om nåsitusjonen for noen dager siden.

 

 

 

 

For jeg hadde bestemt meg for å faste og jeg skulle linke til et par innlegg her inne.

Men jeg kom ikke dit.

Dagen etter, etter en dag med flytende, laga jeg meg suppe med kål, løk, potet og blåskimmelost.

Porsjonen ble i største laget, men jeg spiste det opp.

For neste dag skulle jeg til Trondheim for å gå på kino og jeg liker ikke kaste mat.

Jeg sendte sågar melding til et søskenbarn som jeg ikke hadde sett på år, om hun ville sitte på.

 

Og så ble jeg dårlig.

Jeg leita etter et bilde til et innlegg og greidde nesten ikke bevege meg. Krokete krekte jeg meg rundt med noen smerter jeg ikke visste hvor ville ta veien.

Kolikk, tenkte jeg.

Sikkert suppen som ble for hard.

Jeg kjente at jeg sikkert hadde feber, måleren viste 38 grader.

 

Mor hadde for lite melk, så kom meg både i bilen og til butikken for å handle.

Satt en liten stund hos henne før jeg kjørte hjem.

Hjemme var det bare å prøve å komme seg i seng.

Jeg var virkelig utslått.

Det var heller ingen varme igjen i kroppen, jeg var iskald og frøys uten at det hjalp å komme under dyna. Fikk stavra meg opp for å fylle en varmeflaske. Den ble flytta rundt for å få til varme og til slutt hadde jeg sovna.

Neste dag viste temperaturen 39 grader og jeg skjønte at turen til Trondheim ikke kunne gjennomføres. Ringte søstera mi, som er sykepleier, for å få råd. Da hun hørte om smertene og feberen var hun veldig klar på at jeg burde ringe lege.

Fikk ringt og fikk time, men ble oppringt en stund etter om at jeg måtte komme med en gang.

 

Så det ble ikke kinotur til Trondheim, det ble ikke noe møte med et søskenbarn det var lenge siden jeg har sett.

Sjukehus, sa lege.

Til Molde.

Det er langt, det viste seg kjøreferdighetene mine ikke var som de skulle denne dagen, to ganger holdt jeg på å havne i grøfta.

Legesekretæren syntes jeg var veldig oppegående til å være såpass syk.

Blodprøven viste en alt for høy verdi og at det var en betennelses i aksjon.

Betennelse i tarmtottene sa legen. Det høres nesten koselig ut…tarmtotter, som tommeltotter.

 

Heldigvis ville ikke sykehuset ha meg dit, de ville se i, sa de.

Og jeg var virkelig glad for å kjøre hjem med beskjed om å ta det med ro og drikke.

Jeg skulle leve på flytende kost de neste dagene.

Og så kunne jeg få tabletter på morfin.

Men så ille var det ikke.

Så da skulle jeg pakke i meg paracet, 1gram fire ganger om dagen.

Men siden jeg regner med at paracet bare skal tas for smerte gikk jeg ned til halve dosen.

Og det går helt fint.

 

Jeg leser om tarmtott-betennelse, divertikulitt.

Legger inn link fordi jeg har aldri hørt om dette, så om noen får vondt  nede på magen i venstre side og feber, ja, så kan det være dette.

 

 

Jeg kom meg innom butikk for å hamstre opp; kefir, drikkeyoghurt, ferdiglaga suppe, grøt, vannmelon, is-kaffe og is blant anna.

Lenge siden jeg har kjøpt så masse «dritt».

Men orka ikke lage med noe da jeg kom hjem i går.

For etter jeg var kommet hjem, sov jeg resten av dagen og hadde denne utsikta.

Prøvde meg på yoghurt-isen med sitron i, den var ekstremt søt.

Best smakte kefir.

Litt ironisk når jeg leser at folk som får slikt kan spise alt for lite fiber og spise for mye ‘junkfood’.

Akkurat dette stemmer ikke på meg.

Jeg er i stedet ganske bevisst på hva jeg spiser, så dette er nok bare livets ironi.

Og alder har jeg, for det kan også være en årsak.

 

Men i dag har jeg neste spist.

Grøten.

Jeg tynna grøten ut med mer rømme for at den skulle bli enda tynnere.

Og ja, det var godt med noe matlignenede i munnen. Men jeg klarte ikke så mange skeiene før jeg måtte sette den i kjøleskapet.

Jeg er likevel i bedre form i dag.

Slapp som en utslitt klut, det får så gå.

Føler smertene er på retur, tross smertestillende og ikke på grunn av-.

Og så mye er jeg ikke i stand til, men fikk laget meg en juice av økologisk sitron og appelsin, sammen med druer.

 

Så slik er det her.

Nå håper jeg at verdiene som jeg skal måle på mandag er gått ned en hel del.

Om ikke spøker det for ferieturen min.

Og den syns jeg ikke det skal spøkes med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg