Ny start

 

 

Ikke så vanskelig dette, å starte på nytt. For så vidt er hver morgen en ny start. Men en må ville…

 

 

 

 

Plutselig kjente jeg det, jeg er der.

Jeg er klar.

Til en ny start.

Ikke slik å forstå at alt skal snus. Egentlig handler det om mer av noe og mindre av annet.

Bildet er tatt av StockSnap fra Pixabay

 

I høst var jeg i gang med en god øvelse, en øvelse på slik livet skulle være.

Så kom jula og jeg la alt arbeidet med dette ned.

Etter jul er alt slik litt ugreit. Ska ete opp…

 

Ved fastelavn gjorde jeg en bestemmelse, om kosthold.

Det jeg lyktes med var å kutte kjøtt, eller nesten, før påska. Ingen annen grunn til å kutte inntak av kjøtt enn at det hadde vært en greie i fasta tidligere og så tenkte jeg at det ikke skada.

 

Og så kom tida meg i møte som en kollisjon.

Det starta litt udefinerbart, men de fleste tomlene peka nedover.

 

Eller – først skjedde masse.

 

Og det må jeg si, tida etter jul har hatt mye innhold. Spesielt det jeg jobber med, det er nesten en festreise. Reisa har bare en fiende og det er tida. Ellers opplever jeg det jeg har hånd om som knallmorsomt.

Likevel skjer det plutselig mange ting følelsesmessig som fører meg ned i krevende mørkegrå periode. Ingen ting jeg hadde bedt om, for å si det slik.

Men kanskje det var sendt meg som en oppvåker.

Hva jeg vil og hva jeg ikke vil…

Det fulgte i hvert fall både sorg og fortvilelse i det som ble virvla opp. Redsel og bekymring også. Og den berømmelige slitenheta får blomstre i slike hendelser.

Og slik vil nok verken jeg eller andre ha det.

 

Det neste jeg ramler opp i er to forskjellige webseminar denne helga, som handler om det samme; om tankemønster og selge et produkt.

Tankemønsteret tok jeg imot og så på.

Kjøpe noe var ikke aktuelt, verken på grunn av et økonomi, tid eller et kurs jeg kjøpte i høst som jeg ikke er ferdig med. 

 

Tankemønstra mine er på galeien; bekymringer, aldersfokus, snakke meg sjøl ned, redsler og negativt tankemønster fra ende til annen

 

Bevissthet er aldri feil.

 

Det er klart at når en er massivt bekymra får en mindre energi. Så veldig glad at jeg tok meg tid til disse webseminarene. For jeg må rydde i meg sjøl. At jeg blir eldre kan jeg ingen ting gjøre med. At jeg har en mor som trenger omsorg kan jeg bare gjøre mitt beste med. Jeg kan ikke gjøre mer enn mitt beste. Irritasjonen jeg føler overfor andre er bare å legge vekk, den er i hvert fall slitsom. Så tankene jeg tillater er de viktigste.

 

Så kommer alt dette med mat, bevegelse, som også fortsatt skal ha en plass.

Men jeg må seriøst se på bruken min på nettet, om jeg skal gi meg tidsbegrensninger eller hvordan, vet jeg ikke. Det finner jeg ut av.

 

For tanken på at jeg har frihet og kan-, er en enormt bærende og fin tanke.

Vi har muligheten til dette alle.

Spørs bare hvor stort behov vi har for å syns synd i oss sjøl og hvor mye vi skal legge skylden på andre.

Dette har jeg faktisk en ganske bestemt tanke om, som jeg nok har sagt lite om. Det er min rettesnor. Skriver ikke mer om det, noen tror også jorden er flat og jeg tror den er rund.

Uansett hvordan ting er, det gjør ingen ting verre ved å se slik på altet.

Samtidig er jeg så fullstendig klar over hvor lite jeg kan og vet, så alt som setter et pluss her er positivt. 

 

Jeg skal lage meg en plan, sikkert lurt å skrive ned – men må unngå det maniske. Det har ingen hensikt.

Jeg kjenner det kribler i magen. For alt kan skje.

Jeg har fått en skikkelig dose med en euforiske hormonsprut.

 

Dette blir bra!

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Ja, en må helt klart VILLE. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har snudd, endret meg, spesielt i forhold til jobb. Det å klage eller irritere seg over andre hjelper null og niks, DE endrer seg ikke. Man får ikke gjort noe med andre. Det eneste man kan få gjort noe med, er seg selv.. Tankegangen, situasjonen, hvordan man vil ha det. Lykke til 🙂

      1. Takk, ja det er bare en sjøl. Som kan endre. Det gir også en enormt mulighet og makt. I møte med de andre…og i forhold til seg sjøl <3

    2. Jeg fant ut jeg må gjøre det beste ut av ting som skjer i mitt liv. Jeg liker også å sette mål, men tid, helsa og andre ting samarbeider ikke og da er det ikke lett.
      Jeg fokuserer på hva jeg kan fortsatt gjøre.
      Du er en opptatt kvinne og du har mye du har ansvar for. ikke lett dette. lykke til videre❤️

      1. Nei, når en har de utfordringene er det utfordrende, men da er det nesten enda bedre at muligheten finnes. Tror du er flink på å se- og ta mulighetene.
        Takk, tenker at dette livet er spennende 🙂 <3

    3. Helt sant, hver dag gir en unik sjanse til å starte på nytt – men man må ville det. Og jeg tenker at du har veldig rett i det du sa på slutten her..unngå å bli manisk 🤗
      Kjempemasse lykke til, flotte du.

    4. Jepp, du må gjøre det selv, og lett er det ikke dette livet. Mat er noe vi må ha hele tiden, men hjemme velger vi jo selv hva vi skal spise. Høytider er ikke enkle, for man skal jo kooooooose seg eller? Jeg glemmer aldri ordene til en venninne. Alt av kos handlet om mat. Om du var redd, sjokolade, om du var sliten, gotteri, om du var trøtt på med en mengde mat, om du var tørst var det brus, om du var glad, så var det kaker, godsaker og mat da også. Alt handlet om å spise og kroppen ble deretter, stor og diger for alle i familien!!! Hun tok tak. Det ble premiering med et ukeblad eller en spillkveld med barna, det ble turer i marka med grove rundstykker og tea, og så videre. Hele familien la om stilen, og klart de feiret bursdager med kake og jul med god mat. Men det var ikke i uker der de frotset. Alle klarte de å forandre levesettet og etter over tjue år er de fortsatt en familie i form, og ikke en som ligger på sofaen, ser film og spiser!!! Det går an, men det er bare DU som kan bestemme det. Klemsiklem og lykke til.

      1. Det er sant, veldig lett å blanda mat inn i kos, som du sier, men det handler om tankemønster – som venninna di fant fram til. Så mat er en ting i en forandring. Sammen med tankemønster og en del andre fokus…og så er det nok viktig å huske på gleda. For meg er bevisstheta over hva en tenker og kanskje bevisstheta over hvor mye jeg er på nettet viktig å se på. Klem <3

    5. Livet består av det ene valget etter det andre, noen vi tar er gode, andre dårlige, men sånn er livet.
      Ikke alltid lett å vite hva som er riktige bestemmelser heller. Men kjennes det godt, så er det oftes riktig.
      Det tenker jeg for tida…det som kommer etterpå føles godt når jeg tenker på det! <3

      1. Ja, det er dette med å tenke, se videre forbi det en føler og opplever i nåtid. Og det tror jeg du er flink på. Håper vi finner en «lomme” i tilværelsen der vi kan ta en prat <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg