Om å våkne

 

 

Jeg våkna til lyden av basking av fjær og vingeslag. Åpna øynene med det sammen fuglen kom seg gjennom den smale sprekken.

 

 

Vinduet sto så vidt på gløtt. Jeg kom meg opp i en fart. Prøvde være så lite skremmende som mulig.

Den kvitra.

-Fikk vinduet opp og fuglen fløy ut.

 

Slik starta dagen min i dag.

 

Boffen er også klar for dagen.

 

Om det var dette, eller det faktum at sola stråler i dag, vites ikke. Men dagen føles bare helt herlig. Sol, fri og en absolutt tilstedeværende arbeidslyst.

 

De siste dagene, ukene, ja månedene, har vært krevende. På en måte. Ikke noen dramatikk eller kritikk.

Det har bare vært litt tungt. Ikke deprimerende, bare grått, høst og gammelt-.

Så overlevelses genet har slått til.

Mat og noe søtt….energi, sukker er energi – så jeg har vært ut av kontroll.

 

I dag fikk jeg satt på en vask, vaska kopper, tømt søppel – lekende lett.

Til og med solhilsen. Andre dagen på rad.

Slikt gjør meg glad.

Glassflater som bør ha en vask.

 

Jeg har tenkt en del på hvordan jeg skulle få meg til å virke bedre enn i det siste. Hvordan få dagen til å ikke være helt tappa av gjøremåla som gjøres?

 

I dag tenke jeg på det som er energityver. Det er alltid noe en kan se mer på.

 

 

For noen dager siden fikk jeg en ide; foreldra mine begynner å bli gamle og de trenger mer hjelp, mangt kan ikke lengre bli utført. De bor i eget hus, med alt arbeidet det fører med seg. De vil ikke flytte til enklere bolig, og spesielt far føler nok frustrasjonen over alt han ikke får gjort lengre.

Jeg som er den “friske”, av oss som bor slikt til, greier ikke en gang ta meg av mitt eget hus. Så mange av oppgavene de trenger hjelp til, har jeg ikke nok kapasitet for.

Det var da fikk jeg denne ideen, hva med å aktivisere oss alle i familien, som har mulighet.

Alle syntes det var lurt, både søsken og barna våre ble med på den plana jeg la fram.

 

Nå skal en av oss ta turen anna hver helg for å hjelpe til med slikt hver enkelt kan hjelpe til med. Dette betyr en turnus med to måneders mellomrom. Overkommelig og som en av tantebarna mine sa, en vinn-vinn situasjon.

Viktig å gi seg tid til å dele tid.

I tillegg vil vi to som bor her fortsette med de oppgavene vi allerede gjør. Men det vil bli mindre frustrasjon, så allerede at foreldra mine virka letter til sinns. Da jeg var innom de sist. Hele situasjonen blir enklere for oss alle.

 

Når ting virker vanskelig er det alltid løsninger, de finnes alltid.

 

 

Og jeg har flere energityver, som jeg skal leite fram. Oppgåtte stier som kanskje må gåes annerledes.

For eksempel har jeg nå praktisert å stå opp to timer før jeg må ut, for å få dagen i gjenge. Det er mye tid, og litt håpløst. Kanskje jeg skal rydde ut denne tanken, kanskje jeg vil virke snarere om jeg ikke “tror” jeg dette.

 

Jeg er et menneske der følelsene spiller en ganske stor rolle. En slags sårbarhet i meg.

Så å få opp bevisstheta av hva en bruker tid på og lar meg bli såra av, kan være lurt. Der er det nok en del energi å hente. Tenker jeg.

 

Noen av mine begrensninger må jeg nok bare akseptere og leve med. Men alle de andre, som jeg kan styre, vil jeg styre.

Det å finne fram til muligheten i det som virker umulig.

Slike tanker er lette og gode en dag med strålende sol. Kanskje kan jeg bade i dag, teker jeg.

 

 

Badinga er også et ledd i det å få ting bedre tid. Las en artikkel om en som kunne legge bort medisinen. Han hadde en reumatismetype.

Tenk om det går an, tenk om jeg slapp å ta disse sprøytene som jeg blir kvalm av bare ved tanken. At det røde øyet mitt ble normalt igjen og mange andre ting som jeg tror er resultat av det jeg spruter inn i kroppen.

Da skulle jeg ha bada året i gjennom. Derfor er det jeg tester ut min egen tåleevne med vann og kulde.

 

Nå ble nok innlegget helt annerledes enn jeg tenkte å skrive.

Husker ikke en gang hva jeg tenkte. Men det hadde nok med å rydde opp i det som tar energi.

Nå først må badet vaskes.

 

I dag er det sol og energien min er høyere opp enn på lenge.

Hurra meg rundt for det.

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Oj..fugler er fint men vil helst ikke ha dem inn på soverommet 🙂 Deilig med dager der en føler litt energi..og finvær er absolutt mer givende enn gråvær.. Man må leve med seg selv slik en er..prøve å snu ting en ikke er like fornøyd med ..men ikke bli for skuffa om man ikke får det helt til.. Klem og fin helg til deg <3

      1. Fuglene vil vi IKKE ha inn, nei :). Ja, en må stadig arbeide med å finne den beste måten for oss, til å leve på. Takk, håper din helg blir nydelig <3.

    2. Vi er flinke til å ha store forventninger til oss selv, og så blir vi skuffet når vi ikke makter det vi hadde lyst. Jeg har kjent mye på den ja. Men jeg synes du har så fine refleksjoner, og den ordningen med at alle kan hjelpe til hos foreldrene dine, den var genial ♥ Virkelig lurt altså.
      Jeg har ikke foreldre i live lenger, så her er det bare meg og mine nærmeste rundt meg jeg må konsentrere meg om. Og det er i grunnen nok det. Jeg har begynt å lage en liste når det nærmer seg helg. For jeg har vaskedag på fredagen normalt, men det har fungert veldig dårlig de siste årene. Jeg er utslitt bare ved tanken. Så derfor har jeg nå begynt å lage en liste over alt som jeg gjerne vil ha gjort før helgen starter, eller i helgen da, om det ikke er mulig å få til før.
      Det har vist seg å være lettere å få ting gjort da. Jeg begynner gjerne på onsdagen eller torsdagen…og så jobber jeg meg mot helgen. Listen inneholder alt fra helgevask til andre gjøremål. Og gleden er når en ting er gjort, og kan strykes ut. Og listen blir kortere for hver ting man har gjort og strøket ut. I tillegg leser ungene mine også listen, og plutselig har gjerne de også bidratt. Så det er en enorm glede med denne listen. Det fungerer rimelig godt 🙂
      Håper du får en fin helg nå, og at du får like lyse dager fremover som du har i dag. Ingenting er bedre ♥ Klem ♥

      1. Takk Eva, for gode ord.Syns du er flink til å stå på og utfordre deg sjøl. Det er denne balansen vi må finne fram til. Jeg er ikke så flink til disse husgreiene, men hjalp da jeg startet med to-do listen min. Men er det ikke energi, så er det ikke energi der. Da hjelper ikke lister.
        Håper helgen din er fin også. Klem <3

    3. Så fint skreve! Du e en ordsmed altså <3 Glede mæ te du har funne alle energityvan og fengsla dem, en plass utenfor ditt tempel 😉 koselig bilde av Lucasgull <3 Ønske dæ en riktig god dag videre! Nuss og suss

      1. Vi må lær å får bor sa tyvanj ;). Lucas e så selskapssjuk å gla for tia, godt å fått unnja de vetrinærtimanj. Håpe helga bli fin på Oppdal, æ må få sett filmen snart æ å. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg