Ordet jeg ikke vil bruke

 

 

 

En klar og kald dag er igang. Jeg våkna uten å vite hva klokka var og sto opp.

 

 

 

Den var ikke så mange, men det var nesten lyst. Jeg åpna mobilen, der lå det meldinger.

Hadde jeg sendt inn historien, spurtes det i den første. Jeg er blitt syk og kan ikke komme, sto det i neste. Det er i orden med 7. november, vi kan ha foredraget da, sto det på den siste.

 

Dagen var i gang.

Satte på vannkokeren, satte på en maskin med vask. Svarte på meldingene.

Det er alltid best å jobbe fra morgenen.

Jeg må foreta meg et par handlinger, jeg er sykemeldt en uke til.

Jeg må ordne med regninger og jeg må gå i gjennom to tekster.

Slik sett blir helga roligere uten besøket.

Først skulle vi på besøk, snakka om å ta med meg mor opp til Trondheim for å besøke søstera mi. Men med sommerdekk på har jeg ikke så lyst over fjellpartier.

Og så er det denne ‘helsikkes’ energitomheta.

 

La den fram for legen i går, den har aldri vært hovedtemaet, mer en bi-greie som ikke har fått fokus.

Sover du bra, spurte legen…greier du å konsentrere deg, hvordan er fritiden… og jeg skjønte hva han tenkte. Jeg sa som sant var at jeg er nok ikke deprimert, men jeg fikk et skjema til å fylle ut.

Tenker over dette, at mange leger er så lite flinke til å summere og se ting i sammenheng. Man kan liksom ikke ta en tablett for livets hendelser. Men tror en kan bli sliten av når livet byr opp til en for intens dans, der helsa til slutt svikter.

Jeg fylte ut skjemaet og var snill pike. Reiser tilbake for å samtale med legen neste uke, så får jeg høre på han, hva han mener.

Har jeg bare hatt en oppskrift på hva som virker best for slitenhet, for jeg vil ikke være det og har vært det alt for lenge.

Jeg er også så lei av ordet «sliten» at jeg vil helst vil kaste det langt bort.

 

 

På returen fra legen kjører jeg innom mor, hadde lovet det. Tenkte jeg kunne ta henne med meg ut, sola skein på det viset at en måtte aller helt komme seg ut.

Fikk vaska en bedrøvelig skuffe i kjøleskapet først og tømt oppvaskmaskina.

 

– Hva vil du helst, sa jeg.

 

Og svaret kom kontant.

Så først kjørte vi til sentrum og handla, fikk kjøpt med en kaffebrød og så gikk turen til broren.

Der ble vi lenge, det ble snakka, aller mest om det de liker best, slekt. De er glade i slekta si.

Og mor med høreapparat hørte. Morbroren min svingte seg rundt i stolen sin, ordna med kaffe og timene gikk.

Tror dette gjorde godt for dem begge.

 

Tilbake i mors hus fikk jeg varmet opp hennes middag, før jeg jeg kunne låse meg inne hos meg sjøl en halv time senere.

Da hadde mørket senket seg såpass at jeg orka ikke ta inn ved.

Fikk laget meg en helt merkelig middag da jeg kom inn; avocado, kokt egg, tomat, aioli, nudler med ett rundstykke til. Til dessert ble det rosiner og valnøtter.

Da jeg gikk til sengs var jeg veldig mett og i dag viste vekta helt feil retning.

 

Men nå må bloggen legges til sides.

Dagen kaller, ute ristes trærne slik at alle blada skal falle av.

 

 

Vi nærmer oss november, kan ikke være igjen blad på trærne da…

 

Vi står foran en helg, håper jeg i kveld kan krysse ut alt jeg har tenkt for dagen i dag.

I helga har jeg også planer om å skissere noen vedtekter og jobbe med organisasjonsarbeid, det er verken jobb eller privat.

Jeg har alt for mye å gjøre til å kunne bruke ordet jeg ikke vil bruke, men en ting er bra…denne helga får vi en ekstra time...her får jeg tilbakemelding om at det er ikke denne helga vi skal snu klokka, så her var jeg for tidlig ute, først neste helg den skal snu 😀

 

Hva skal du bruke den timen til? Derfor ble spørsmålet mitt her feil…så spør i stedet hva du skal bruke alle timene i helga til… (kanskje et vel omfattende spørsmål, syns det sies fra nettet, akkurat nå, “les bloggene da vel»). Tror jeg stopper å spørre, jeg, leser i stedet. 

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Håper du får nytt helga også, og ikke bare svinge seg rundt. 😘 Har ikke fått lest alt du har skrevet tidligere så jeg må komme tilbake.
      Det er ikke riktig enda vi skal stille klokka, det er neste helg.😉 Og den timen skal jeg prøve å bruke til å slappe av ☺️
      God helg. Klem 🥰❤️

      1. SKAL nyt helga <3 😀
        Kjenner så godt meg sjølv igjen i dette, Heidi… men en må ta lesing og skriving og alt dette når en har tiden, lysta og energien.
        Ha, ha, takk… må inn å rette opp fadesen, var det ikke denne helga nei, 😀 😀 😀
        God helg til deg også og god klem <3

    2. Bra du snakket med legen, du liker ikke ordet sliten, men kan jo være at det er stoffskiftet som er blitt lavere eller noe annet som kan justeres på. Den merkelige middagen din var jo både variert, sunn og original, så det er nok ikke vitaminmangel det handler om her tenker jeg. Selvfølgelig, vitamin D har veldig lite med kosthold å gjøre da. Men god dialog med lege er veldig bra. Håper ikke du stiller klokken i helga, da lager du krøll for deg selv. Stå deg vel, klem 🥰🐰

      1. Det har vært så mange blodprøver tatt, at tror ikke det er stoffskifte. Har sikkert med å gjøre at ikke mindre enn tre av diagnosene jeg har pådratt med følger fatigue med og for å være helt bunnløs ærlig her, så vil jeg sikkert ikke aksepter ståa.
        Ha, ha, jeg skjønner jeg ikke bør stille klokka :D…takk for at dere sier ifra.
        Fin helg til deg, klem <3

    3. Det høres ut som dagene dine går i ett. Du har mye på gang, selv om det kanskje egentlig er meningen at du skal lade mye, hvile nok… Men sånn er det. Livet og gjøremål for øvrig tar ikke pause. Bare du selv kan sette av tid til å puste fritt. Ønsker deg ei riktig god helg! ❤️

      1. Har nok ikke så mye på gang og prøver å ta verden med ro, høre etter grensene. Kanskje er det arbeidslivet som blir en bikkje for mye… vet ikke, eller er det hodet som har for stort fokus til slikt det ikke er vits i å ha fokus på. Det er i alle fall mulig å lære, tenker jeg og takk for en god kommentar. Riktig god helg til deg også. Klem <3

        1. Jeg kan ikke tro annet enn at du gjør kloke valg for deg selv. ❤️ Og det er fint, tenker jeg, at vi lærer hele livet, at det alltid er noe nytt vi skal forstå ut fra alt som skjer… 😉

    4. du er sykmeldt men det høres ut som att du jobber litt alikavel,du skulle hatt noen dager med blanke ark uten noe på programmet,har du fatique så trenger du slike dager innimellom :=) men det var koslig du gav din mor og hennes bror litt tid sammen da,det sattes nok stor pris på

      1. Jeg har nok roa enormt mye ned og det er godt. Tror nok jeg har fatigue.
        Ja, bror og søster var glad for å få delt noen timer, har tenkt å gi dem denne muligheta inn i mellom <3

    5. Håper du får kosa deg i helga di! Selvom den ikke blir en time lenger……..! 🙂 jeg er på årets siste tur med bobilen – håper det ikke blir noe av den snøen de har spådd i morra, men det blir nok mest regn! Håper på litt sykling og masse gåing! 🙂

    6. Riktig god helg, og takk for fint innlegg. Tar meg tid til å lese andres blogger her jeg sitter nå på lørdagsmorran med høst og mye vind utafor vinduene. Barney slapper av på puffen foran meg etter å ha fått den obligatoriske morgenturen sin…i blåsten. Friskt og godt å komme seg ut, uansett vær. Ha det bra🙋🏼‍♀️

      1. Takk for at du ville lese. Godt å føle at en har kapasitet å lese gjennom blogger, høres koselig ut at du sitter der på morgenen og leser 🙂
        Da ble det sikkert tur på deg…har hatt liggende et innlegg du skrev for noen dager siden, oppe. Tenkte å kommentere 🙂

    7. Jeg liker heller ikke ordet sliten, skulle vært et annet ord for det…veldig koselig bilde av din mor og din onkel. Hun hadde en fin dag, så får det være litt trøst for din s. Det tar mye tid å alltid være « høyre hånd for andre, ikke rart du kjenner deg trett. Kjenner min ekstra energi også går til mor nå. Planlegger hvor lenge jeg kan sove i morgen midt i 5 nattevakter, for jeg bare MÅ innom henne etpar timer for å lage middag til henne og annet hun trenger meg til. Skulle ønske jeg greide meg med litt mindre søvn… men man vet aldri når tid det er siste gang og jeg gjør det like mye for min egen del som for hennes

      1. Skal vi finne på et ord 😀
        Ja, de koste seg de to.
        Men du har rett, det tar på – men en vil også. Tror ikke en angrer etterpå-. Men tror det er viktig å gjøre så godt en kan, for søvn må en også ha, en må ikke presse seg. Angående middag, dere kan ikke få bestilt mat til mor di fra kjøkken, slik at du har sluppet å lage mat hver dag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg