Skal man ha det?

 

 

 

Mitt umiddelbare svar er “nei”. Tror jeg har svart det i mitt indre i flere år.

 

 

 

 

For en kan hver dag i året-.

Hver enda dag kan en lage seg forsetter, ikke bare når året bikker over til et nytt årstall.

Snu på måter å leve på og legge opp en ny plan, om en vil.

 

Likevel, i år, i år har jeg laget meg ett.

Bare dette ene.

Ikke massivt og ikke langt.

Bare fem grader…

 

 

 

Jeg skal gjøre en forandring, en vridning på livet mitt på slik omtrent fem grader.

Ikke så mye akkurat nå…men fram i tid kan det utgjøre en forskjell.

 

Jeg hørte på en podkast av Sondre Risholm Liverød, han er psykolog og har mye å formidle for den som liker psykologi.

Han fortalte at ved å gjøre en liten vridning på livet sitt nå, kan utgjøre en stor forskjell fram i tid.

Om et fly har en feilmargin på noen grader på en langdistanseflygning vil det utgjøre stor forskjell, flyet vil ikke lande der det skulle. Så fly bør holde seg til den graden det skal, men mennesker kan foreta endringer og gjør det. Endringen bør utgjøre en positiv forskjell over tid.

 

Så jeg har bestemt meg en gradering, en liten gradering i livet mitt.

Den er enkel og den er vanskelig.

Så regner med at jeg må jobbe med den, ha den i fokus hver dag og jeg tror jeg vil lykkes.

 

 

I praksis betyr forsettet mitt at jeg skal legge meg i “rett tid”.

Jeg kan ha ekstremt utfordring med å legge meg. Paradoksalt er det vanskeligere desto trøttere jeg er. Jeg kan finne på alt mulig, nett, tv, bare for å bli underholdt og for å slippe og endre posisjon.

Reise seg for å gå å legge meg blir en umulighet.

 

Akkurat som startsmotoren ikke virker til å få meg til å virke.

Nå skal startsmotoren trimmes.

 

 

 

Jeg skal bare legge meg tidligere og helst til samme tid de aller fleste kvelder.

Det er mitt forsett, min plan.

Og jeg tror på den.

 

 

Har du laget deg nyttårsforsett?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Lykke til 🙂 Jeg håper at du klarer det. Jeg burde sikkert “joine” deg i dette forsettet, for jeg er veldig lik det du beskriver, men jeg tenker at om jeg skal inn i noe sånt, så må jeg forberede meg bedre hehe, – så kanskje neste år? Eller om et par måneder? Uansett, – takk for “tipset”. Dette skal jeg tenke på…

      1. Så bra :). Du må fortelle om går i gang, jeg trenger alle de tips jeg kan få. Må nok bruke tid for å få det til å funke. Tror også kvelder har en tendens til å gå ekstra fort…

        1. Jeg sier at jeg burde, men jeg liker jo ikke å legge meg. Jeg er liksom så produktiv på kvelds- og nattestid. men vi får se… Kanskje en dag hehe 😉

    2. Godt nyttår!

      Nei ingen nyttårsforsetter her 🙂 En dag om gangen…. neida.. det er ikke lett å ta EN dag av gangen, for jeg er en planlegger 😀
      Det å legge seg til rett tid hver eneste dag høres ut som en god plan.
      Jeg trenger mye søvn. Er alltid oppe rundt 07.00 ish… og legger meg senest 23.00 – men som regel lenge før 😀
      Mitt forsett burde jo da være å holde ut litt lenger på kveldene… men det er egentlig ikke så viktig for meg bare dagene er gode 🙂
      klem

    3. Lykke til med det. Nei, jeg har ingen nye forsetter i år. Jeg har tenkt å fortsette på det jeg allerede har jobbet med i flere år. Helsa! Samme om jeg begynner 1.januar eller 1. august egentlig. Det viktige er å holde fast ved forsettet. Jeg må komme meg opp tidligere om morgenen framover. Jula blir jo bare tull. Godt å komme tilbake til hverdagen og tenke på at det går mot vår! Klemsiklem:)

      1. Å ja, VÅÅÅÅR!! Det blir godt når den kommer. Enig, en kan begynne når en vil på alt. Faktisk er dette også et ledd i helse. Legge seg i rett tid, ikke stresse og være uthvilt. Her ble hverdagen litt spesiell, men alt går seg til. Klem <3

    4. Ja det har blitt en vane for meg 😀 Slitsomt for han jeg bor hos til tider… men som sagt; vane 😀 Og man blir avhengig av det til slutt… hehehe ikke ofte jeg rangler. Uansett oppe tidlig 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg