Slå av tanker

 

 

 

En hel fridag er stått opp sammen med meg. Tror den er på sin plass.

 

 

 

I dag gjør jeg noe jeg ikke har gjort på månedsvis, tenne opp i ovnen.

Trenger varmen og hyggen fra flammene.

 

For å være ærlig har dagene slept seg tungt avgårde.

Det blir slik at en blir usikker på alt-.

 

Tunge tider har vi alle.

 

Jeg tror ikke det tunge sitter i hodet, men i det jeg opplever. Så da blir kunsten å ikke gi det plass. Ikke la det komme til. Noen ganger lykkes jeg og andre ganger gjør jeg ikke.

I de stille stundene i bil fra A til B kan det komme over meg.

Så er det å prøve skyve tankene bort.

For en kan aldri, aldri bestemme over andre enn seg sjøl.

 

Husker jeg fikk beskjed om det en gang, få et menneske til å gjøre noe noen andre ville. Jeg husker jeg ble sjokkert, for jeg anså ikke det som min oppgave å bestemme over et annet menneske, et voksent menneske.

Jeg liker ikke spill og manipulering.

 

Høsten har snart farga alle bjørketrærne gule, spesielt bjørketrærne.

I går ble naturen fargelagt av sola. Men da hadde jeg nok med å henge i. Til slutt var jeg innom mor, da hun fikk en telefon, dro jeg. Det var hun ikke fornøyd med, men det holdt på å mørkne og jeg ville hjem etter en lang dag. Jeg skal ringe henne.

 

I dag spekulerer på om jeg bare skal være hjemme, gjøre huslige ting og kanskje komme meg en tur ned i kjelleren for å være kreativ.

Jeg må også en tur på apoteket, jeg bruker flere produkt derfra og ser det begynner å bli tomt. Det har også vært så mange runde dager som som burde ha fått oppmerksomhet med en blomst, om ikke anna. Så det betyr at jeg må i butikk.

 

Tror jeg vil gå for første plan, tror det har vært lurt og ha gjort noe kreativt i dag. Kanskje tegne lua jeg drømte om i natt…

Da jeg innreda nede for kreative sysler, så jeg for meg aktiviteter rundt bordet, at vi var flere som gjorde-.

Det har det vært lite av, men et par ganger har det skjedd.

Men jeg må puffe unna tanker av det som ikke har blitt, tanker som bygger ned, slå av tankene om så er…

 

Jeg kan bare gjøre noe med meg sjøl, ingen andre.

Jeg kan gå ned å tegne.

 

Det er kanskje den leksen jeg skal lære.

Så da må jeg slutte å tenke.

Slutte å tenke på det jeg ikke får gjort noe med.

Og – en kan bare gå ‘trappetrinna’ oppover, når en skjønner mer, får til mer, greier å se et annet perspektiv, blir alt sannsynlig bedre.

 

Det snakkes om voksesmertene når barn vokser opp, ikke så mye de fysiske, mest de mentale. Når barnet går gjennom utviklingstrinn kjenner ikke barnet seg sjøl igjen og føler frustrasjon.

Når vi blir voksne slutter vi å utvikles på det viset, men vi kan søke utfordring- eller at livet gir oss utfordringer.

Vi søker likevel helst det trygge, der vi kjenner oss sjøl igjen og blir møtt slik vi er vant til å bli møtt.

Når livet puffer oss, må vi kanskje gjennom voksesmerter igjen, og det er ikke lettere som voksne å trø i det ukjente. 

Det som er fint er at en kan ha mulighet til utvikling, komme seg et ‘trinn opp’.

Med det perspektivet kan utfordringer være noe veldig fint.

 

Der bør fokuset ligge-.

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. jeg synes det høres fornuftig ut å ha en kreativ dag hjemme ,ikke hver dag en trenger gå ut den døra :=) det er både godt og vemodigt når barna blir voksne ,selvstendige på en måte trens vi ikke lengre ,alikavel trengs vi ,en får tenke sånn ,da er det koselig når dei kommer innmom :=)

    2. Jaa te at utfordringa kan vær nå fint! Kos dæ med det kreative nedi kjellern, håpe du får det som en vane ❤️

    3. Håper du har fått brukt dagen til masse kreative ting.🤩 De boksene må også fylles i med jevne mellomrom for at vi skal ha det bra.🥰
      Nyt resten av fridagen din.🤗

    4. Om alt bare hadde vært enkelt…! Men det er viktig å fokusere på det en kan gjøre noe med sjøl – det er så mye som er utenfor vår rekkevidde! God klem <3

      1. Det er mye utenfor rekkevidde så lenge man ikke har en tryllestav :). Så da må en forholde seg til det innenfor rekkevidden. Klem <3

    5. Det hørtes perfekt ut med en kreativ dag hjemme med fyr i peisen 😊 Selv måtte jeg børste støv av den gamle vifteovnen og sette på den mens jeg jobbet noen timer i dag, ble så kald på bena ellers. Bilen min er terapi for meg, om jeg er i dårlig humør eller ting er litt vanskelig, blir det alltid litt lettere etter en biltur med god musikk. Ønsker deg en fin torsdag, klem 🤗

      1. Viktig å finne de tinga som gjør godt for en, kjøre bil med musikk liker jeg også godt. Såpass kaldt at du måtte finne fram vifteovnen… Håper ellers du har gode dager, nyt helga. Klem 🙂

    6. Du har veldig rett i at man aldri kan bestemme over andre enn seg selv. Man kan tro man gjør det, for en stund, men egentlig er det bare andre som lar deg bestemme over seg, en stund. Tankene våre vandrer, men til en viss grad kan vi styre dem. Håper kreativiteten seiret i går! 🤗

      1. Ble en liten tur ned i kjelleren, men ikke den store kreativiteten…litt bruk av fargeblyanter. Jeg har blitt flinkere til ikke å dvele ved tanker jeg ikke har bruk for…bort fra å «kose seg med misnøyen». Det er så mye å lære, akkurat den biten liker jeg. Ønsker deg en fin lørdag :).

        1. Det krever trening å klare å la være å dvele ved tanker man ikke har bruk for. Vi tenker jo de samme tankene utrolig mange ganger, uten av noe endrer seg, uten at man kommer lenger. Men noen ganger er det “gagn” i det likevel, og man kommer litt videre. Ny innsikt og ny forståelse gjør godt. 🙂 God lørdag til deg også! 😉

          1. Vi går oss vel opp en «sti» i hjernen, handlinger og tanker vil fort gå på repeat. Men heldigvis kan en forandre mønster. Og som du sier «ny innsikt og ny forståelse gjør godt», og det er veldig sant. Nyt en nydelig søndag <3.

            1. Tusen takk. Søndagen her er foreløpig ganske svimmel, men kanskje blir det en tur ut med Elvira etter hvert. Ønsker deg en nydelig søndag! 😀

    7. Viktig å ha en hel dag hjemme for seg selv. Og jeg tror du trenger mange av dem <3

      Tunge tanker er ikke godt, men å bruke kreativiteten og da bare kose deg med det, så hjelper det for å få tunge tanker bort en stund vil jeg tro.

      Ta godt vare på deg selv! Og nei, bestemme over hva andre skal gjøre, det liker jeg ikke 😉

      God klem <3

      1. Det virker som jeg trenger ganske mange rolige dager, ja :). Det kan virke litt håpløst når det blir så mange utfordringer over tid, men for det meste står jeg i det. Og så er det kunsten å ikke tenke på det en ikke får gjort noe med akkurat nå :). Noen skulle en gjerne ha bestemt mer over, de en er glade i og som en gjerne vil skal ha det bra. Men manipulasjon er nok noe det verste jeg vet.
        Kos deg med lørdagen. <3

    8. God med en dag hjemme – og finne det kreative 🙂
      Jeg tenker på det kreative selv…. men har ikke tid akkurat for øyeblikket…. men vil… male et nytt bilde – det ligger i tankene—- må bare bli ferdig med litt andre ting først… 😀

      Lag deg en fin fin fredag og håper dagen i går var av det kreative slaget og at du får en fin fredag og helg <3 klem

      1. Maler du…det tror jeg ikke jeg har fått med meg, håper du kan vise ved anledning :).
        Tusen takk, det ble litt kreativitet på torsdagen og gårsdagen var ganske fin. Riktig fin fredag og god helg til deg :). Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg