Snø, regn, våren og livet

 

 

 

Dagens situasjonsrapport er at sola skinner meg rett i øynene her jeg sitter i stolen min.

 

 

 

 

Dette ble skrevet i går på lørdag, men fikk ikke posta fordi jeg må lære meg et nytt program og trøbla skikkelig med det. Så poster det jeg skrev i går, i dag, pluss litt til.

 

 

 

 

 

På ovnen står en gryte med røkt griseknoke.

Glemte feittirsdagen til det var for seint og sette den tradisjonelt i gang.

I dag skal vi innover til mor og spise feittirsdagsmiddag med henne.

 

 

Egentlig er det en snødag.

Brøyteren har vært opp min vei og regner med jeg ikke kommer meg opp mors vei.

Så det vil bli en del bæring, både middagen og handling ette hvert.

 

 

Vi er; yngste og meg.

 

Da jeg satt på bilverkstedet i går og venta på at bilen ble kontrollert, skal være EU godkjent 1. mars, ringte hun. To ganger, ser jeg nummeret kommer opp under samtalen.

Jeg hadde tatt med meg en del stuff for arbeid og satt akkurat å snakka i mobilen om et prosjekt.

 

Jeg ringer henne tilbake, da sier mi yngste;

 

Jeg tenker å komme hjem i dag, men beklager at jeg sier i fra så sent og håper det passer…

 

Hun snakka om det for noen uker siden, at denne helga var hun ledig og at hun kanskje kom hit eller at de reiste på besøk dit kjæresten bor.

 

 

Nå passer det vel alltid at barna kommer hjem, det er også deres hjem.

Og så klart ble jeg veldig glad.

Etter besøket på verkstedet, som så klart fant feil ved min gamle bil, avslutta jeg arbeidsdagen.

 

 

Da jeg var hjemme etter noen ærender, rakk jeg tenne opp i ovnen og tenne talglys før hun kom.

Hun hjalp til med maten mens vi pludra og smakte på rødvinen hun hadde tatt med.

 

 

Vi fikk en veldig hyggelig kveld, snakka om mye og mangt, som er det vanlige.

Blant anna om kvinnehelse og hvor lite kunnskap det er på den.

På hormoner og sykluser.

Hun forsøker å legge møter når kroppen ikke er i en bølgedal i funksjonsnivå, prøver å skaffe seg oversikt over dette, over sin egen kropp.

Jeg fortalte om at da jeg var ung var det perioder der folk ikke likte meg, men at jeg etter hvert forsto at følelsen hadde med sykluser å gjøre, ikke de andre. At det var jeg som opplevde omgivelsene så annerledes i perioder fordi det var mye som skjedde inne i kroppen min.

 

Enda i dag er det ikke kommet særlig mye lengre på dette folkuset.

Kvinners helse skal ikke eksistere og så klart, alle kvinner har det ikke på samme måten.

 

 

Men om vi ser nøkternt på det er kvinners kropp laga for å føre rasen mennesket videre.

Og da er vi i stor grad gjennom evolusjonen preparert for det.

Noen av oss sliter mer med å være denne «fødefabrikken”, med humør og stemningsleie og fandens oldemor

Dette er det liten plass til og snakk om i samfunnet vi lever i. Utenom at det har vært latterliggjort i på bekostning av kvinnekjønnet. 

 

 

Fint med slike samtaler.

Godt med god mat.

 

 

Så vi spiste, snakka og hadde en veldig hyggelig kveld.

Det er fint å prate og bli klar over mønster, tanker og ikke minst gi seg lov til å være akkurat den en er.

 

Det er også veldig viktig, for gjennom å skjønne vil en også fungere bedre i samspill. 

 

 

 

 

 

 

Tilbake til nåtid og dagen i dag, som er en søndag.

I nåtid kan jeg skrive om gårsdagen, at den gikk også fint og koselig gjennom tilværelsen.

Som jeg starta med å skrive, at det snødde.

 

 

Etter hvert kom vi oss i vei, innover til sentrum, fikk handla og kjørte videre inn til der mor bor.

Da vi var på tur opp veien var det litt bart i hjulspor -.

Så jeg pressa bilen opp, men måtte rygge ned fra den vanskelige svingen.

Men da var det ikke aktuelt å gi seg, så opp kom vi.

Slapp å bære og ståke med kasseroller, mat og varer.

 

 

Mor var gledesstrålende, det å få et barnebarn inn døra er bort i mot toppen av lykke.

Så det ble sent før vi trilla hjem igjen i mørket. 

 

 

 

Nå hører jeg det drypper ute.

Det regner.

Og så hører jeg noe anna helt fantastisk, noe som gir meg sug i mellomgolvet.

 

Fuglene...

 

De kvitrer vårlyder.

En lyd så full av forventning, lys og liv at den nesten er til å gråte av.

Og om to dager, om to dager…kan vi kalle det vår…

 

 

 

Du må ha en nydelig søndag der du gir deg plass til deg.

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Jeg trodde våren var på vei her i Oslo i forrige uke, men så lavet snøen ned igjen. Ute leker ungene i snøen, mens jeg håper på at varmegrader og sol skal smelte den bort igjen. Jeg hadde min bil på EU kontroll i fjor, og de fant feil med den også. Den begynner å dra på årene så det er vel forventet. Småfuglene har begynte å synge vårtonene sine, og har vært aktiv de siste dagene. Ønsker deg en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Godt med disse vårlydene. Snøen ja, her legger den seg, regner vekk, legger seg…vet ikke hvor mange ganger. I dag er det helt bart. Skal sette inn bilen i kveld, så i morgen ettermiddag får jeg nok kostnaden på EU-gildet.
        Takk, og riktig fin tirsdag til deg. Klem <3

    2. Så fint innlegg, fine betraktinger, tanker og koselig besøk.🥰
      Måtte se ut av vinduet når jeg leste at du fikk sola i øynene, men så var det i går 😄
      Vi hadde også sol i går, men i dag har vi ikke sett ho, så.da lurte jeg veldig et lite sekund 😁
      God søndag! Klem ❤️

    3. Høres skikkelig koselig ut med datterbesøk, og jeg kan tenke meg det var dobbel glede for mora di da dere kom i tospann! 😉

    4. Det er så rart hvor forskjellige man er. Mann og kvinne. Men også kvinner er forskjellige. Jeg har liksom hatt veldig lite “problemer” med det å være kvinne. Disse syklusene, mensen, mellom mensen osv. Jeg var alltid helt like hele tida… Ikke store ups and downs som andre snakker om… Rart hvor forskjellig man er. 🙂 Koselig med besøk da 🙂

      1. Vi er alle forskjellige og det må vi å akseptere. Heldig du som har jevne sykluser, jeg kjørte “berg og dalbaner», smerter så ille at jeg besvimte osv. Viktig å kjenne seg sjøl og ha aksept for den man er. Og hvem de andre er.
        Veldig koselig med besøk <3

    5. Det er merkelig at det ikke forskes mer på kvinnehelse og at det er forventet at vi ikke skal reagere på hormoner og forandringer i kroppen, men være like «profesjonelle» hele tiden.
      Vi får håpe at det kommer mer kunnskap om dette i fremtiden.
      Koselig med besøk av ungene og fine samtaler med god mat.🤩
      Nyt kvelden.🤩

      1. Ja, håper også det kommer mer kunnskap på kvinnehelse og påvirkninger generelt. Tenker i hvert fall ingen har bruk for dårlig samvittighet på noe som hormoner og kjemi har årsaken til.
        Veldig koselig <3
        Klem:)

    6. Hørtes så koselig ut med besøk og dype, nyttige samtaler, god mat og fuglesang. Hyggelig for moren din også å se deg og barnebarnet tenker jeg. Ja, de dagene, de dagene. Helga her var fin etter hvert, med sykehusbesøk til søsteren min og mange telefoner med moderen og andre. Sol var det, og jeg fikk meg en tur ut hver dag i helga. Ha en fin dag. Klemsiklem:)

      1. Slikt er veldig koselig, alt du lister opp :). Ja, godt for mor med besøk.
        Det er godt med gode helger og gode samtaler. Sjøl et sykehusbesøk kan være fint.
        Og så herlig å komme seg ut hver dag, der har jeg litt å gå på :). Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg