Sola snur

 

 

 

 

Stille i huset, bare lyden av komfyren og tung pust høres.

 

 

 

Dette kunne vært starten på en spenningsroman, kanskje, men det er bare jula som banker på.

Sjøl om det ikke ser slik ut. Det er litt slik småkaos kanskje beint fram storkaos. Møblene er liksom slengt tilfeldig rund om i stua. Bordet står uhensiktsmessig plassert utpå golvet, bakom ligger to matter oppå hverandre.

I sofaen ligger eldstemann og sover.

Han kom nettopp og har ikke sovet i natt, sa han. Og så sovna han på sofaen.

Inne i ovnen står det laks på steiking. Har salta den og slått over en blanding av lime, sitron, honning, sennep, samt krydder. Til skal det serveres couscous med gulrotbiter, persillerotbiter og grønne erter i.

Tror det blir godt.

 

Jeg tenkte kanskje dette skulle være siste dagen før jul, på jobb – men slik blir det nok ikke. Er ikke kommet dit at jeg kan slippe roret, det vil si – jeg har en del mer å få unna.

Hadde et møte med den nye sjefen min, veldig trivelig menneske.

Tema var kontor, data og hva jeg var god på.

Det blir spennende etter jul, hvordan dette blir. Det er ei framtid på en arena for ny lærdom.

 

 

 

Og plutselig dukka tirsdagen opp.

Tirsdag med solsnu.

 

HURRA!

 

 

Jeg skulle legge meg tidlig i går kveld, men så begynte vi å snakke, etter middagen og etter en stor kopp med kakao med masse krem.

Ikke det at det gikk langt utover natta, nei da, ved midnatt avslutta vi dagen.

Nå skal jeg på arbeid og eldstemann skal opp i skogen for å finne et stort juletre og et lite ett.

Mormora vil bare ha et lite juletre.

I kveld kommer mellomste hjem og hun har med seg en deig med Berlinerkranser.

 

 

Jeg håper jeg får en konstruktiv dag, de to siste dagene har jeg virra, ikke funnet ord og da skjønner jeg… Jeg er ikke funksjonell, er nok for mye som surrer oppi toppen.

Likevel, ting faller på plass, alt blir.

Men og skulle avslutte en arbeidsplass etter 15 år og samtidig lage til jul for mange mennesker er en småkrevende øvelse.

Nå er glasset med lime drukket og jeg må ta fram bilnøkler og arbeide denne dagen inn i historien.

 

Og – går det faktisk mot lysere tider igjen, i alle fall vil sola igjen stige høyre på himmelen.

 

Slik etter hvert.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Tenk på at solen snur i dag, og det er kjempeherlig å tenke på 😍 Om 2 uker vil jeg se at solen står litt høyere over hustakene i nabolaget.

      Vi skal ikke langt ut i februar før vi ser at ettermiddagene er lysere.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Egentlig litt moro at man sier at sola snur, for den står jo egentlig helt stille 😀 Men jeg skjønner jo greia 🙂 Kos med folk hjem til jul. Skjønner det blir litt uvant med ny jobb. Jeg TØR IKKE bytte jobb, men vurderer sterkt å redusere stillingsprosenten jeg, leve litt mer et års tid 🙂

    3. Godt at vi går mot lysere tider igjen.🤩
      Jo, det er mye når man både skal konsentrere seg om å ordne til jul og avslutte en arbeidsplass og starte en ny.
      Godt at du har noen unger som tar litt tak og fikser litt de også.
      Kos deg med de siste juleforberedelsene.🎄🎁🎅🏻

      1. Veldig godt at lyset vil ta mer og mer over.
        Ungene er flinke til å være med, og nå er jula delvis over…men drar den litt innover nyåret. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg