Spenning over hodet

 

 

 

Trettende dag jul betyr… og så betyr det… oj, oj, men det går nok bra.

 

 

 

Spenning i hverdagen skal være bra, mener jeg og ha hørt.

 

Jeg syns egentlig jeg har nok av den, så føler ingen behov for nye doser.

Men altså, i dag, 6. januar, er det mange som mener jula er over.

Og uansett hva man måtte mene både i gammel og ny tid, så tenker jeg å rydde jula, i hvert fall sammen.

Kassene tingene skal ligge i ligger på mørkeloftet.

 

Der er det for tida levende.

Små føtter løper i kryss og tvers over meg.

 

Ja, det er fryktelig ubehagelig.

Fører til ubehagelige drømmer og følelse av kravling i nakken.

 

Nei, jeg er ikke redd for mus.

Men jeg vil ikke ha det i hus.

Og det har jeg altså.

 

Regner med de-, for tenker det må være flere, -løper og gjemmer seg når jeg åpner luka.

Og så bør jeg nok opp med musefelle, uæææ…

Finnes det ikke noe som bare ber dem gå ut og finne seg et annet sted å bo?

 

 

Rart det der…

Fuglene mater jeg og er gode venner med.

 

 

Kanskje kommer det av at de ikke kommer inn, de er ute.

 

Jeg opplever i hvert fall dette fryktelig ubehagelig.

De små føttene som farter over taket over meg.

Tenk om de kommer ned til meg.

 

 

Etter mye prøving, har jeg endelig fått bestilt meg korona test på riktig dag, i morgen.

Dette viste seg ikke være helt enkelt. Måtte faktisk bruke en del tid på å få det til, ikke minst oppsto en del frustrasjon.

 

 

Og så er det kommet mer snø.

Så litt usikker på hvor lett det er å komme seg ut på veien.

Fikk tilbud om brøyting i vinter, som jeg takka ja til.

Men det ligger nok en misforståelse i det som ble sagt og det jeg hørte, på bakgrunn av samtale senere.

 

Etter å ha bodd her i 14 år har jeg lært meg til at vintrene kan være vanskelig, det er bare slik det er.

 

Det blir bare veier igjen, det blir vår og sommer.

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Mus er ikke ok… du må nok fikse feller! Småfugler er MYE bedre! Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om 13.dag jul, men jeg vet at det da er på tide og rydde ut jula, og jeg har begynt idag! Lykke til med koronatest, kjøring og snø! Mye greier… klem <3

      1. Takk, ja litt lei av at det liksom skal vær noe…men det er vel bare slik det er. Snøen ble brøyta, testen var negativ og musene ble plutselig stille i mange dager. Men er nok ikke borte…så må nok :/. Fin søndag til deg <3.

    2. Ja, snart kommer våren. Uff, mus inne, det liker jeg heller ikke. Håper de går ut alle sammen hos deg, før du kommer!!!! Jula er snart over. Her tar vi en trettendedagshelg som svenskene. Jula varer til godt over helga da. Familien vår samles og vi skal spise restemat og kose oss sammen, før julelysene skal brennes ned for i år. Lykke til med ditt og jeg håper det ikke kommer så mye snø hos deg. Klemsiklem:)

      1. Den er en trøst, våren <3. Faktisk var det helt stille i mange dager, så trodde noen hadde trylla musa ut, men i dag var det litt kravling :(. Så koselig tradisjon dere har, husker jeg tenkte på å lage noe jeg også, men det ble ikke. Snøen var overkommelig og det kom brøyter <3. Takk og takk, riktig fin søndag til deg <3.

    3. God morgen!
      Jeg har hatt mus på loftet to år på rad… satt opp musefeller og kastet de ut… men så orket jeg ikke mer.. fikk satt opp slike musesperrer rund huset – mellom mur og vegg… slikt museband som ser ut som en lang tynn kost. Det hjalp! Nå er det stille 🙂
      Så sies det at om man har mat til fuglene nærme huset, så lokker det til seg mus… jeg har mat hengende i et tre foran huset, og kommer ikke til å slutte mate fuglen 🙂
      Men det er virkelig kjedelig å få mus i hus 🙁 Håper du får ordnet med det!!!

      1. Heia :). Museband var nytt, det kunna muligens vært noe å prøve – men kommer ikke til over alt. Så jeg bør få maten bort fra hus, hadde det før…ja, disse musa må jeg nok få bort. Ikke trivelig. Klem <3

    4. I et hus jeg eide før var det plutselig en haug av mus, det var ikke noe moro så håper dette problemet blir fortid veldig snart for deg. Og krysser fingra for negativ test 🤞

      Ha en fin fredag

    5. jeg har musefeller stående hele året både inne og ute,spikrer fellen fast på en lekt eller annen trebit så musa ikke får stikke av med fella om det er mulig ,men om du skal ha noe på loftet hvor du hører små føtter må du ha gode tette plastkasser med lokk ,ellers blir alt du har ødelagt,første gang jeg oppdaget mus på loftet tok jeg 52 stk i felle,og dei spiste alt av julepynt og påskepynt,museband har vi rundt huset ,men dei kjem seg inn alikavel ,hvor aner vi ikke så her er det felle uansett,men i år er det lite mus ,så godt som ingen så det hjelper å ta dem ute

      1. Plastkasser har jeg på det meste, tror jeg. Skjønner ikke helt hva de kan ha å leve av. 52!!! Himmel, ugg for et arbeid :p. Godt at du slipper med lite mus i år, ikke trivelig å ha dem i hus. Klem <3

    6. Huff, de musene…Men ser hva mette skriver og jeg måtte fjerne fuglematen i hagen, jeg observerte rotte! der som gikk på bakken. Så nå har jeg hengt opp fuglemat nesten i skogen og går heller dit og fyller på…Litt synd å ikke få sett de fra kjøkkenvinduet da…
      Du har forresten jammen hatt litt av et styr på begynnelsen av året… Er nesten glad jeg bor i samme hus som mor en stund til fremover…

      1. Hjelpes, rotte også, det var virkelig utrivelig. Skjønner du gikk til skogs med maten. Men det er så hyggelig å kunne se på fuglene innenfra. Får bevilge meg en god kikkert :). Ja, begynner å bli lei av alt kavet…det gir seg liksom ikke. Ønsker meg et dørgende kjedelig liv. Klem <3

    7. Huff, ikke artig med mus, om enn de er på loftet. Vi har heldigvis ikke mus på loftet. Men jeg hadde det i et gammelt hus jeg bodde i før. Da måtte jeg få søstra mi til å komme og tømme feller hver dag 😉

    8. Jeg bodde PLUTSELIG sammen med en rotte her før jul jeg, og det var IKKE moro skal jeg fortelle deg, så jeg skjønner deg godt. Jeg flyttet til søsteren min en stund 😮

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg