Svartsøndag

 

 

For en natt, det var godt å våkne og ta fatt på dagen.

 

 

 

 

Jeg har klarert for utbaking av smultringer, så skal et fruktbrød bakes ut og en deig med havergrynskjeks skal kjevles og stekes.

Alle tre deigene har stått over natta.

 

Tror natta viste at jeg har større stress i kroppen enn jeg tror.

For i natt hadde jeg riktig plagsomme drømmer. Sønnen min har en sterk vilje, og i natt ville han så mye som gjorde meg redd, mor mi gikk feil vei og jeg mista henne av synet og under en dørstokk krøp det fram fullt av insekt, noen var veldig store. Noen var mindre og kom i mengder. På arbeidsplassen skjedde mye over hodet mitt som jeg ikke hadde kontroll. Jeg skulle gå opp en trapp som hang ut fra en vegg uten å stå på bakken, da jeg tok tak i den reiv jeg den av.

Og enda var det mer, alt var strev og at jeg ikke strakk til.

 

 

Da er det godt å våkne og vite at det bare var en drøm.

Likevel, jeg er klar over at drømmene sier noe.

 

Utenom at jeg gjerne skulle hatt de neste to dagen hjemme, for det er mye som skulle vært gjort – så gruer jeg meg.

To dager skal ut å kjøre med mor og jeg vet ikke om jeg kommer meg opp til henne.

Tror det skal gå bra i kveld, sjøl om det er kommet et lag med sørpe.

Veien er så bratt at mange ganger om vinteren kommer en seg ikke opp uten firehjulstrekk og det har ikke jeg.

 

Men jeg må bare ta alt etter hvert og hva underbevisstheta mi driver med kan jeg ikke råde over.

Så nå skal jeg gå lystig til verks, kjevle ut deiger i takt med julemusikken.

Fant en julemusikk-kanal på NRK, men kanskje kan det bli mye.

Muligens må jeg finne meg en podkast.

 

Ha en nydelig dag, i dag er det svartsøndag. Fra gammelt var siste søndag før jul en dag en hadde lov til å arbeide i og den ble kalt svartsøndag.

Er det en slik tradisjon der du bor?

 

Bruk dagen til det beste for deg.

 

 

 

 

 

17 kommentarer
    1. Jeg er glad for at jeg aldri husker eventuelle drømmer.
      Vi kaller det rotesøndag.
      Da vi jobbet og barna var små var det alltid mye rot på siste søndag før jul.
      Nå er det ikke så mye å rote med.

    2. Håper du får en fin dag. Drømmer er veldig interessant, og jeg drømmer mye selv. Tror såvisst det kan fortelle mye hva man drømmer, og at det ligger noe mening bak det.

    3. Aldri hørt om svartsøndag! Drømmer kan være plagsomme, da er det godt å våkne. Jeg seg på drømmene som bearbeiding. Mye blir visst ryddet opp i tankene ved drømmer. Lykke til med alt du skal videre. Klemsiklem

      1. Ikke svartsøndag hos deg altså :). Ja, drømmer bearbeider nok tanker og følelser. Kom i mål, sjøl om vi tok fram innringinga av jula en halv time etterpå…noe som egentlig var litt rart :D.

    4. En kan drømme mye rart, ja – det er ofte slitsomt! Får håpe alt du skal ordne går seg til! Jeg hadde aldri hørt om svartsøndag – men klart det har en mening… mye å gjøre før jul! Klem <3

      1. Tydeligvis fra gammelt av også, mye som skulle ordnes i. Så da ble siste søndag omskapt til en arbeidsdag, noe som ikke var lov ellers. Men benevnelsen er nok falt ut i vår tid :).

    5. Huff ja… når slike drømmer sniker seg på… det er slitsomt…

      Tre ting som er gode alle – å bake! Mmmmmm god lukt på kjøkkenet og huset hos deg da 🙂

      Her i bygda blir denne søndagen kalt “skitnesøndag” der vi hadde lov å gjøre ALT mulig husarbeid osv 🙂

    6. Har ikke hørt om svartsøndag før, men skjønner poenget med å ha lov til å “jobbe” siste søndag før jul. Drømmene dine høres ganske fantasifulle ut. Litt som mine, faktisk. Har mange ganger tenkt at jeg burde hatt ei bok ved siden av senga for å skrive ned alt det rare og litt skremmende som jeg drømmer. Men kanskje like greit å glemme dem. 🙂 Håper du hadde en god bakesøndag! 🙂

      1. Takk, det ble bakt og nå er vi i ferd med å spise opp :). Drømmebok tror jeg er lurt, prøvde det faktisk. Men så var det å ha tid til å skrive med det samme en våkna… Men tror det kan være en fin greie for å rydde i seg sjøl. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg