Svindel

 

 

Syns dette ikke kan advares nok imot og de nye veiene slikt tar. 

 

 

Alle har vi nok erfaringer med at vi skal lures for at noen vil ha tak i det vi har. Og det er i hovedsak økonomi.

Mailer med linker vi skal trykkes på, nye venneforespørsler av vakre mennesker på facebook, datingsider har også mange fake profiler.

Alle er ute etter din konto, om den er stor eller liten, ingen betydning i utgangspunktet.

 

Bildet er tatt av Sammy-Williams fra Pixabay

 

Nå er alt ganske gjenkjennbart.

Forrige uke tok en gammel klassekamerat kontakt, slikt er hyggelig. Hun spør etter telefonnummeret mitt. Stusser litt over det, men tenker det er sikkert en grunn. Henvendelsen kommer over messanger. Videre spør hun om jeg kan sende henne koden jeg vil få tilsendt på mobilen.

Jeg drøyer uten å kommentere, for jeg syns dette er snodig, og det kommer ingen kode.

 

I går tar hun kontakt igjen, om jeg kunne sende henne koden.

Sier jeg fikk ingen. Spør henne hva koden skal brukes til og får til svar at det er et kokkemesterskap der hun er deltager og at det er for å få stemmer for at hun skal kunne vinne.

Du ønsker å være imøtekommende til gamle bekjente, men samtidig begynner det å skurre. Oppførselen er veldig ulik slik jeg husker henne. Jeg spør om hun kan sende meg informasjon om konkurransen. Den får jeg med koden, får jeg til svar.

Koden kommer, den er fra facebook og gjør meg ennå mer usikker.

Jeg leter opp mobilnummeret hennes og sender henne melding, om hun har kontaktet meg for en kode.

Samtidig søker jeg på nett og finner dette fra august i år.

 

Da er jeg sikker, dette er et svindelforsøk.

Legger ut en advarsel på facebook.

 

 

Det viser seg at mange har fått den samme henvendelsen.

Litt senere får jeg også svar på mobilen, fra henne jeg fikk henvendelsen fra.

Hun har ikke slike sendt meldinger og at facebookprofilen hennes var tatt. At hun kom seg ikke inn på sin egen konto lengre og streva for å få ordna opp, men at det var vanskelig.

 

Så folkens, det er hele tiden nye forsøk på å lure oss.

Vi må være på vakt.

 

Følte det var viktig å fortelle denne historien.

Håper i fellesskap at ingen av oss blir lurt.

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Ja, jeg fikk også en slit messengermelding fra ei jeg kjenner. Og jeg stusset øyeblikkelig, for innledningen var så forskjellig fra den hun vanligvis begynner med. Jeg fikk senere vite fra henne selv via instagram at facebook kontoen hennes var hacket og stjålet.
      Og så medfører det litt av et styr å få ordnet opp i dette også. Så jeg håper virkelig ikke at det skjer med meg. Men hvis det gjør det, så tror jeg at jeg gir opp hele Facebook.
      Det er så mye uredelig som finnes. I dag fikk jeg en messenger melding fra en jeg aldri får meldinger fra. Og der handler det om en app. Jeg har latt være å åpne den, for jeg gjør regning med at det er noe muffens der også.
      Vi må være forsiktige på alle bauger og kanter. Veldig leit synes jeg. Bra du fikk sendt henne sms melding, og at du ikke lot deg lure.
      ♥♥♥

      1. Det stemte ikke med henne jeg kjenner heller, men har hatt minimal kontakt siden vi var unge – så folk forandrer seg, samtidig med at en ønsker å være imøtekommende. Fryktelig kjedelig med dem som blir berørt. Nei, vi får håpe vi slipper å oppleve dette, at vi greier å ta signala. Det er best å trå forsiktig, men trist med denne utviklinga. Klem <3

      1. Ja, det er nok veldig viktig å tenke seg om. Følte på at det skurra helt fra først melding, faktisk. Men man vil gjerne tro godt.

    2. Det er ganske irriterende at mennesker kan være så slue og utnytte andre… svindle… Bra vi blir gjort oppmersom på det – for dette er ikke greit.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg