Syr du?

 

 

 

Har tatt opp igjen en vurdering jeg tenkte på tidligere. Jeg ønsker å få innspill.

 

 

 

Jeg vurderer atter en gang å gå til innkjøp av symaskin.

Jeg har vurdert det tidligere.

 

Har en gammel Husqvarna som takka for seg for flere år siden.

 

Og ja, jeg har vært på Finn.no uten å finne noen. Men skal jeg kjøpe meg ny, hvilke maskin skal jeg gå for?

 

Når jeg nå har gått igjennom stoff flere tiår tilbake i tid, er det synd å ikke bruke de.

 

 

En litt morsom betrakning, da jeg som 16 åring begynte på kjole og draktsøm fantes det en butikk i byen med stoff tilbake til krigens dager. Morsomme og annerledes stoff, kjøpte flere stoff fra en annen tid, tredve år tidligere.

Nå har jeg mange stoff liggende som er enda eldre enn de jeg kjøpte da. Men det er mange fine stoff, stoff av ren ull, silke, fullt brukbare stoff.

Så jeg bør nok få en symaskin i hus.

En som kan sy både tynne og tykke stoff. Ha hastighet og variasjon av sting.

 

Har du en symaskin du liker?

Da ønsker jeg du forteller om maskinen din.

 

 

 

18 kommentarer
    1. Min symaskin er vel gammel ( over 20 år ) , Husqvarna Rose, har aldri vært inne til reparasjon og er brukt veldig mye. Jeg kjøpte også broderidelen til den, men det var nok bortkastet, for jeg har aldri brodert med maskinen. 😏

      Før den hadde jeg en Pfaff jeg var mindre fornøyd med, sånn for å ha sagt det også. Masse klabb og babb med Pfaff’en.

      1. Jeg heller vel også mot Husqvarna, da jeg kjøpte meg mi i 1974, den fungerte fram til den lukta brent karamell for noen år siden. Men ser det er kommet flere nye modeller etter jeg jobbet med søm. Egentlig hadde jeg en drøm om industrimaskin, men den drømmen er nok mer passert :).

    2. nå syr ikke jeg mye,men symaskin har jeg ,må jo sy når jeg skal klippe opp koftestrikk :=) hadde en symaskin i mange mange år ,en dag tok den kvelden,da kjøpte jeg en ny men den var ubrukelig,husker ikke merke,så kjøpte jeg en helt enkel SINGER symaskin,billigste sort,men den er jeg superfornøgd med :=) lykke til

      1. Det er så godt å være fornøyd med maskinen. Sjøl har jeg ikke all verdens tålmodighet om det begynner prakke seg. Takk skal du ha :).

    3. Se der ja, planer er gode å ha… 😀 Har en gammel Singer symaskin på loftet. Jeg kan huske min mor sydde noe på den, men det gjorde hun ikke så veldig ofte. Det er en sånn, med fotpedal… 😀 Men jeg liker den, mest fordi den har sine minner… 😀 Men det var neppe det du tenkte på 🙂 Lykke til i jakten 🙂

      1. Planer er så lette å tenke…:), men får håpe jeg kommer lengre denne gangen. Det er fint med gode minner, og viktig :). Takk skal du ha <3.

      1. Har registrert at Janome er et merke som har dukket opp, dette er nytt merke for meg. Skjønner den syr tykkelse, var inne å så på bunaden – den var flott. Har faktisk vurdert denne maskina etter jeg har lest om den. Men jeg må ha en som greier å sy tynne stoff også. Takk for kommentar :).

    4. Ja, jeg syr!
      Men jeg har ikke mye stoff liggende. Jeg syr om jeg får en idè om å forandre på noe eller kanskje sy om en kjole eller lage en pute……..
      Det som er med symaskinen nå; å tre i nåla er blitt et lite problem……….

      Min mor sa ofte for noen år siden at hun hadde problemer med å få tråen gjennom nåla…. hun så plutselig så dårlig…. Dette tok jeg med et skuldertrekk….. Ikke noe problem for MEG!

      Nå er jeg der!

      😀

      Blir spennende å se hva du får ut av syingen nå da 😀

      1. Du greier nok å omsette drømmer til realisme :). Jeg har mye stoff fra den tiden jeg hadde et mer profesjonelt tilnærming til dette, men etter barn og familieliv, er stoffene noe som jeg har tatt med meg (og noen nye er kommet til). Føler de som en liten skatt :). Så kanskje…., har jeg tenkt nå. Når stoffene dukka opp samtidig med frigjøring av areal i huset mitt….kanskje jeg skal leke litt, før jeg blir fornuftig igjen :D. Var forresten framom et produkt som gikk akkurat på dette med å tre nåla og å skifte nål i maskiner. Men vi blir vel innhenta av både det ene og det andre vi aldri trodde :D. Spent sjøl :D.

    5. Hei igjen. Så gøy med fantasien når stoffene bare ligger der. Klart du må ha deg en symaskin. Jeg har hatt mest Husqverna. Jepp, jeg har slitt ut to !!!!! Etter det kjøpte jeg en Singer. Grei maskin til å legge opp bukser og kaste over et og annet med, men jeg savnet søm for strikkestoffer og tricot, så søsteren min overtok den. Jeg kjøpte nok en Husqverna igjen, og ble superfornøyd. Min er ikke den mest avanserte. Jeg kjøpte en som tilfredstilte mitt behov. I dag er det jo digre datastyrte maskiner liksom, men det er ikke noe for meg. Min heter Husqvarna Viking, Emerald 116. Jeg fikk veldig god hjelp i butikken der jeg kjøpte den, og har fem års serviceavtale også. Husker ikke hva jeg ga for den, men det var ikke av de dyreste. Lykke til med kjøpet.

      1. Ja, jeg må egentlig det :D, anskaffe meg en symaskin. Igjen. Såpass, to maskiner også, ja. Har tenkt Husqvarna, i og med det var det jeg hadde. Tror jeg dropper de datastyrte og går for en mekanisk, tror de er mer solid. Takk for det, håper jeg finner en jeg kan bli skikkelig god venn med og takk for at du deler <3.

    6. Jeg har en Singer Sirius – absolutt ikke av det dyreste slaget…… men jeg syr stort sett ikke noe vanskeligere enn gardiner, så – da er det heeeelt innafor 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg