Tanker før det ringer

 

 

Dagene er talte for 2019. Juledagene nærmer seg med stormskritt. 

 

 

Jeg fikk lyst til å spre noen bokstaver over skjermen. Mens jeg venter på at kroppen er klar til bruk.

Lørdagsmorgen.

 

I går låste jeg kontoret for juleferie. Skal bare dit noen timer i romjula og før nytt år.

Det var en ganske så god følelse. Jeg hadde gjort mitt beste. Noe mer kan en ikke forvente. Må bare svare på en mail før jula ringes inn.

Har flere morgener våkna i otta, med tanker i speed. Tanker som har roa seg når jeg hadde kommet meg i vertikal.

Var så mye, både privat og jobb.

 

Etter jobben i går var jeg med mor på julehandelen. Blir lange armer og problemer med startmotoren etter en slik økt.

I dag, i dag må veldig mye skje.

Både baking og vasking. Sener skal jeg hente sønnen samtidig som jeg gjør unna julehandelen, da får jeg bærehjelp. Har også igjen noen julegaver.

Må skrive liste, kanskje skrive felles- eller lage personlige lister. Han skal få ut etter juletreet. Saga står klar.

 

Denne jula har vært amøbeaktig. Nå er vi kommet opp i elleve rundt bordet på julekvelden, etter en stund og ha vært nede i syv. Det viste seg at taxiene stoppet å ta privat kjøring etter tre på juleaften.

Men – etter noen tanker, fant jeg ut at det går an å spise kveite uten hvitvin. Så da kjører jeg foreldra mine hjem om kvelden.

De har overnattet i mange år, men denne gangen er far sin form blitt for skrøpelig. Han gruer seg  til han skal opp trappa, men det blir mange sterke mennesker her, så det går nok bra.

Dette betyr at de ikke får være med på den store frokosten julemorgen. Tenkte en stund at vi kunne ta med oss mat for å dra til dem, men så blir vi for mange og det blir for mye styr å dra dit. Og så er jeg usikker på når enda en gjest kommer første juledag.

 

Det er noe kaotisk og uoversiktlig, men vet at det kommer både til å og bli koselig. Vet jeg får mye hjelp. Men alt dette usikre, tankene på alt som måtte gjøres både hjemme og jobb, har gjort en del morgener skjøre og speeda, som allerede fortalt.

 

Øver fryktelig på ikke å stresse. Stress er ikke veien å gå.

Det blir ikke like mange brødsorter på frokostbordet, ikke så mange søte kaker.

Tanken på hva jeg har vært i gang med og skal tilbake til, har gjort dette utfordrende å utføre.

 Baking og slikt.

For jeg har brukt lite mel og lite sukker i høst.

jeg, orker ikke lage fullt av matsorter i lavkarbo-prinsipp. Ønsker likevel at jeg rekker lage ett brød i den tanken.

Så slik styrer tankene mine. Gjørmål, logistikk – har jeg nok dyner….

Og jul blir det.

 

I morgen kommer mellomste. Veslejulaften kommer kjæresten til sønnen. Juleaften kommer resten. Jeg må huske på å bestille taxi til foredra mine hit.

Har jeg egentlig nok glass og stoler…

Det er bare å finne ut.

 

Men jeg må innrøme jeg gleder meg ørlite til nyåret, til enkle tanker og enkel mat. Da skal jeg kjøre i gang med regning og mer etterrettelighet med det som puttes i munnen.

Gleder meg til det.

Til å prøve ut.

Til å se hva som skjer med kropp og system.

 

Men først masse kos og en del arbeid. Blir spennende å se hvordan denne gjengen med ulike individ fungerer sammen.

Håper jeg får ledd masse. Det gjør godt. Det er noe av det mest befriende en kan ønske seg.

Så det ønsker jeg meg, en jul med masse latter.

 

Men ennå er det heldigvis noen dager igjen.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Hos oss blir det fire stk på julaften..bare gutta som kommer..Passer meg fint med stille og rolig..men savner selvsagt tida da foreldre og besteforeldre levde.. Selv om det var litt mer tungvint med besøk når di ikke klarte seg selv lenger… Kos deg med dine i jula…Klem ✨

      1. Takk, håper jula di ble fin. Falt ut nettet her. Men det ble absolutt mye innhold. Glad for hverdagen er kommet tilbake. Klem <3.

    2. Ja, jeg håper du får ledd masse. 😂Noen ganger må vi forenkle, fire på krava og akseptere at livet er i stadig endring. Å omstille seg kan være en utfordring, men av og til helt nødvendig. God jul til deg og dine.🎄

    3. Mitt stress henger på jobben. Altså, jeg tar det meg hjem… og ligger som du og speeder. Må opp for å bli kvitt det. Men altså stresset kommer av jobben.. Hjemme gjør vi ikke noe til jul. Jeg kunne nok vasket litt jeg også, og kanskje gjør jeg det. Men null baking, null middager osv. Vi går ut og spiser. Og jeg skal en liten tur til søster på julaften. Thats it! 🙂

      1. Håper du fikk slappet av i jula og kunne komme tilbake på jobb uthvilt. Ellers er det koselig å gå ut for å spise. Neste år er det flere av oss som ønsker seg en veldig rolig jul.

    4. det blir livligt i heim hos deg i julen,tenker du får ledd masse og jeg tenker gjestene blir mer en godt nok fornøgde med tingene som blir stelt til dem , tenk om det var du og jeg som skulle feire hos en annen ilag med en helt gruppe til,komme til ferdig julehjem og alskens gosaker,vi hadde nok kost oss skikkelig og sett pris på alt vi fikk servert ,ha en fin søndag da,og pust med magen ,det går nok bra

      1. Ble nok lite av den latteren, av og til er folk ulike. Sønnen sa akkurat det, at kanskje jeg kunne komme til ferdig jul hos han om noen år. Men nå er vi i gang med et nytt år. Klem <3

    5. Ja, og jul blir det…:)
      Øver meg også på å ikke stresse. Det er noe med å være mange over tid og alt dette med maten…
      Men jeg koser meg også, og det er jo bare en liten tid av alle de dagene året rommer..
      Håper du får det fint. Hele julen!

      1. Det ble det; jul. Det å øve seg på å ikke stresse tror jeg er noe av det beste en kan øve seg på. Julen ble interessant, ikke så dumt det heller :). Men godt med hverdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg